TvObzor
14. IZDANJE SUBVERSIVE FESTIVALA

Bogati diskurzivni filmski program, promocije knjiga i izložbe
Objavljeno 24. rujna, 2021.

Četrnaesto izdanje Subversive festivala održat će se od 3. do 23. listopada na nekoliko zagrebačkih lokacija (Kino Tuškanac, Dokukino KIC, Kulturno-informativni centar, Leksikografski zavod Miroslav Krleža i SKD Prosvjeta) te na online platformi volimdokumentarce.net. Očekuje nas bogati diskurzivni, natjecateljski i popratni filmski program, promocije knjiga te izložba uz prisutnost brojnih svjetskih intelektualaca, umjetnika, filmaša i aktivista i uz ovogodišnju festivalsku temu Post-COVID demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti.



Festivalska tema sažeta u sintagmi Post-COVID demokracije daje ukupnost perspektiva i zahtjeva za radikalnim prekidom s kontinuitetom dominacije i potrage za novim univerzumom u kojem senzualnost, igra, mir i ljepota postaju oblici egzistencije i stoga oblik samog društva, dok je Etika borbe i poetika solidarnostiizražava temeljni uvjet stvaranja otpora protiv izrabljivanja životinja, uništavanja prirode, odustajanja od sreće, opresije nad ženama, obmanjivanja djece, despotizma vojske i policije, razdvojenosti od samih sebe i općenito zatiranja sloboda.

Natjecateljski i popratni program 14. Subversive Film Festivala održat će se od 3. do 10. listopada i donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu. Filmovi iz selekcije Dine Pokrajac i Dragana Rubeše natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto Mc Nulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).

Filmski program otvorit će u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac nagrađivani hrvatski dokumentarac “Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića o zlosretnoj sudbini samoupravljanja uz panel u kojem će sudjelovati i protagonisti filma, radnici tvornice ITAS.

U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réel “Faya Dayi” Jessice Beshir spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata, najunosnijeg usjeva u Etiopiji i pobjednik Hot Docsa “Ostrov” Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora. Tu su i “Povratak u Reims (Fragmenti)” Jean-Gabriel Périota inspiriran istoimenim romanom Didiera Eribona, a naratorica je slavna glumica Adèle Haenel te friško sa svjetske premijere u Cannesu “Futura”, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.

Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo “Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandrea Koberidžea, dobitnik nagrade FIPRESCI na ovogodišnjem Berlinaleu te čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji “Tsugua dnevnici” proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro. Prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima u pitanje je dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.

Tu su i pobjednik Locarna “Osveta je moja”, svi drugi plaćaju gotovinom, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova, u režiji indonezijskog redatelja Edwina te “Kutija uspomena” libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kaseta iz odrastanja u Bejrutu tijekom 1980-ih. Ističu se i pobjednik ovogodišnje sekcije Encounters na Berlinaleu, vijetnamska vizualna rapsodija “Okus” Lê Bảoa te “Dragi drugovi!” Andreja Končalovskog, dobitnik Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću.

Nikola Kučar
POPRATNI PROGRAM
Iz popratnog filmskog programa izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je, usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj, itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole. Švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu. U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima bit će predstavljena legendarna njemačka vizualna umjetnica i sineastica Ulrike Ottinger, poznatu po svojim osebujnim komadima koji isprepleću etnografiju, povijest i fantaziju. Prikazujemo njezin najnoviji dokumentarni film “Pariški kaligrami” (2020), filmsku poemu Parizu tijekom 1960-ih i redateljičinim formativnim godinama. Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju filmskog kluba Cinema 16 i autoru “Film kao subverzivna umjetnost”, nezaobilazne knjige za svakog pravog filmofila. Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program. U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU-om Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazujemo najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju, “Žene minorne spekulacije”, koje će zatvoriti filmski dio festivala.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike