Osijek
ONEČIŠĆENJE VODE U JOSIPOVCU

Voda nije za ljudsku potrošnju, a Zavod se bavi birokracijom
Objavljeno 14. rujna, 2019.
Građanin potaknut strahom za zdravlje uzeo uzorak vode iz svoje slavine i od Zavoda zatražio analizu

Nekolicina mještana prigradskog naselja Josipovac unatrag više od tri mjeseca ima problema s pitkom vodom iz gradskog vodoopskrbnog sustava. Voda iz slavine je mutna, groznog okusa i mirisa, kaže nam naš sugrađanin dodajući kako djeca nakon svake popijene čaše osjećaju želučane probleme i nelagodu.

- Tako je već duže vrijeme. Prvo smo mislili, s obzirom na to da se i ljudi neprestano žale na neke probleme s probavom, da je riječ o virusnoj bolesti i prolaznim želučanim problemima. Međutim, djeca su nakon svake čaše popijene vode iz slavine reagirala. Osim toga, kada se voda iz slavine ulije u čašu, izgleda mutno i treba joj duže vrijeme da se razbistri. Uz to je i nelagodnog mirisa, kao da je ustajala. Mislio sam da je to nešto prolazno u našim cijevima, a onda sam doznao da takve probleme imaju i susjedi - priča nam Josipovčanin koji je želio ostati anoniman. Potaknut strahom za zdravlje svojih ukućana, među kojima je i vrlo malo dijete, na osobnu je inicijativu uzeo uzorak vode iz svoje slavine i odnio ga na analizu u Zavod za javno zdravstvo. Rezultati analize pokazali su kako uzorak vode za ljudsku potrošnju ne ispunjava parametre sukladnosti prema članku 6. stavku 2. Zakona o vodi za ljudsku potrošnju. U analitičkom izvješću osječkog Zavoda za javno zdravstvo stoji kako dobiveni rezultati analize uzorka vode za ljudsku potrošnju nisu sukladni MDK (minimalno dopuštenoj koncentraciji) vrijednostima - broj kolonija na 22 ºC iznosi dvostruko više od dopuštenih stotinu MDK. Kada je došao u Zavod za javno zdravstvo po analitičko izvješće, iznenadilo ga je što su zatražili da potpiše izjavu kojom se odriče prava javnog prikazivanja i korištenje tih rezultata. Osim toga, i u izjavi o suglasnosti koju je dobio stoji kako se "laboratorij odriče odgovornosti za uzorkovanje i bilo koju tvrdnju koju naručitelj navodi u svezi s uzorkom."

- Potpisao sam izjavu kako bih dobio rezultate iako mi nije bilo jasno zašto se to od mene traži. Uredno sam, naime, platio analizu 125 kuna i mislio sam da s tim rezultatima mogu tražiti dalje rješenje problema. Ovako sam ostao zatečen, nisam znao što da radim i kome da se obratim - pojašnjava nam ovaj Josipovčanin čija obitelj posljednjih nekoliko tjedana isključivo koristi vodu za piće kupljenu u trgovini. Na upit zašto je naručitelj analize vode morao potpisati izjavu o zabrani daljeg korištenja rezultata, u osječkom Zavodu za javno zdravstvo kažu kako informacije o konkretnim provedenim analizama mogu dati samo naručitelju usluge.

- Općenito kada privatno lice dostavlja uzorak na analizu, treba samo potpisati suglasnosti za objavu osobnih podataka sukladno važećem Zakonu o zaštiti osobnih podataka i suglasnost za predložene metode zahtijevane analize. Naručitelj je vlasnik analize i raspolaže s njom - kazala je doc. dr. sc. Suzana Ćavar, mag. pharm., spec. analitičke toksikologije i voditeljica Službe za zdravstvenu ekologiju.

Budući da je analiza pokazala da uzorak vode nije za ljudsku uporabu, na upit zašto Zavod samoinicijativno nije pokrenuo postupak provjere, dobili smo odgovor da je Zavod obvezan postupati jedino u slučaju službenih uzoraka, uzorkovanih od strane službenih tijela, primjerice Državnog inspektorata ili djelatnika koji su ovlašteni za uzorkovanje. Tek u tim slučajevima dužni su izvijestiti nadležni državni inspektorat o nesukladnim uzorcima analize vode za ljudsku potrošnju. Iz Zavoda upozoravaju građane koji imaju bilo kakvu sumnju u zdravstvenu ispravnost vode za ljudsku potrošnju da se trebaju obratiti Uredu sanitarne inspekcije Državnog inspektorata koji prema procjeni dalje djeluje.

Tomislav Prusina
Za sumnje javiti se Vodovodu
Iz osječkog Vodovoda poručuju kako se mještani Josipovca koji sumnjaju u ispravnost vode za piće mogu javiti u laboratorij Vodovoda Željki Romić na telefon 031/330-340 kako bi dogovorili dolazak njihove ekipe koja će uzeti uzorak i napraviti sve što je potrebno da se otkloni pogreška. Takvih slučajeva ima i najčešće je uzrok u kućnoj instalaciji, kažu iz Vodovoda, no nema straha jer nije riječ o patogenim bakterijama.
Najčitanije iz rubrike