Magazin
TEMA TJEDNA: DESTABILIZACIJA INSTITUCIJA VLASTI (II.)

Dina Vozab: Potrebno je problem razumjeti, a ne ga preuveličavati ili reinterpretirati
Objavljeno 2. veljače, 2019.
INTERVJU: DR. SC. DINA VOZAB, FAKULTET POLITIČKIH ZNANOSTI ZAGREB

Premda je rad "Pristrani i neprijateljski mediji te polarizacija u novom medijskom okolišu" dr. sc. Dina Vozab objavila 2017., dojam je kao da je ta analiza pisana danas, jer se ne samo teorijski nego i praktično niz stvari, događaja kojima svjedočimo posljednjih tjedana može promatrati i kroz sve što je u tom radu predstavljeno.


Slažete li se s tom mojom opaskom?


- Problem takozvanih lažnih vijesti, dezinformacija ili manipulirajućih informacija vrlo je prisutan u javnom diskursu posljednjih nekoliko godina, a posebno od američkih predsjedničkih izbora 2016. Međutim, kao i druge riječi koje postaju poštapalice, a i koje nisu jednoznačne, postoji opasnost da se njihovo značenje reinterpretira i koristi iz različitih (političkih) interesa. Zbog toga se političari često koriste pojmom lažnih vijesti da bi tako označili informacije koje im ne idu u prilog ili diskreditirali određene medije. Označavanje svega i svačega etiketom "lažne vijesti" zamagljuje raspravu o problemu. Sve više se zapravo i savjetuje da se pojmom lažnih vijesti prestane koristiti zbog njegove višeznačnosti te kako bi se spriječila njegova zloupotreba. To je ujedno i jedan od zaključka stručne radne skupine koja je za Europsku komisiju pripremila preporuke za borbu protiv lažnih vijesti. Reutersov institut za novinarstvo pri Oxfordu u posljednjem je izvještaju o digitalnim vijestima (iz 2018.) predstavio razumijevanje lažnih vijesti kod publika, koje ih shvaćaju kao potpuno izmišljene informacije plasirane radi profita ili političkog utjecaja, vijesti u kojima su činjenice iskrivljene zbog političkog cilja, kao loše novinarstvo, kao pojam koji se koristi za diskreditaciju medija, kao sadržaje koji izgledaju kao vijesti, no zapravo su reklame te kao satirične sadržaje. Dakle, razumijevanje tog pojma varira i zato je vrlo lako skrenuti raspravu u krivom smjeru.

Pišete i o tri značenja pojma kad se radi o lažnim vijestima. Objasnite nam to malo šire?


- Pojam lažnih vijesti nije jednoznačan, a dosad se pojavljivao u tri inačice značenja. Prvo se pojam koristio za satirične medijske sadržaje kao što su američki Daily Show, The Colbert Report, Prošli tjedan s Johnom Oliverom... Hrvatska inačica takvih programa bila bi News Bar. Radi se o programima koji izgledaju kao vijesti, no jasno naznačuju da se radi o satiričnom sadržaju koji ismijava događaje i osobe iz javnog i političkog života te kreira priče (često na temelju stvarnih događaja) koje su prilagođene kako bi se dobio humoristični efekt. Takav sadržaj ne ulazi u kategoriju dezinformacija, odnosno namjernog dijeljenja lažnih informacija ili iskrivljavanja činjenica radi manipulacije i krivog navođenja publika. Naprotiv, istraživanja su pokazala da praćenje takvih sadržaja ima mnoge pozitivne učinke. Primjerice, pokazalo se da će publike koje nisu zainteresirane za vijesti privući takav zabavni sadržaj te da će usput postati informiranije o političkim procesima.


Drugo i treće značenje pojma odgovara načinu na koji govorimo o lažnim vijestima danas. Drugo značenje lažnih vijesti odnosi se na sigurnosni problem korištenja lažnih informacija i dezinformacija u propagandne svrhe ili u svrhu "informacijskog" ratovanja. Ovdje bi bilo uključeno manipuliranje informacijama i širenje lažnih vijesti kako bi se utjecalo na rezultate izbora i propagandno djelovanje ruskih aktera u vrijeme američkih predsjedničkih izbora i u Europi.


Treće značenje pojma odgovara pojavi iznimno pristranih i ideoloških, često populističkih, medija. Takve medije često se optužuje da proizvode lažne vijesti, no njihova je glavna karakteristika proizvodnja visoko ideologiziranog sadržaja i preuveličavanja priča kako bi bolje "služile" njihovu političkom cilju. Najveća je opasnost od ovakvih medija u polarizaciji medijskog sustava i publika, njihovoj radikalizaciji i poticanju nepovjerenja u medije.
PRISTRANI MEDIJI


Analizirali ste i polarizaciju medijskih publika. Što nam o tome možete reći?


- Fenomen lažnih vijesti u širem se kontekstu može promatrati u okviru polarizacije medijskog sustava, a time i medijskih publika. Rasprava o lažnim vijestima počela je u angloameričkom medijskom sustavu, koji je dugo njegovao ideju o objektivnom, neutralnom i nepristranom novinarstvu. Prvo je pojava Fox Newsa, a potom i drugih jasno politički pristranih medija počela snažnije polarizirati publike. Veća polarizacija sa sobom nosi i veće nepovjerenje u medije koji ne odgovaraju našem svjetonazoru. Takvi medijski sustavi manje potiču konsenzus i uravnoteženu raspravu ili deliberaciju o političkim pitanjima, a više uzavrele konflikte dviju naizgled nepomirljivih pozicija. U američkom medijskom sustavu snažnije se konsolidira zasebni medijski sustav koji zastupa američku desnicu. Neki od tih medija zbilja proizvode lažne vijesti, a neki proizvode samo izrazito pristrane sadržaje ili isključivo jednostrano izvještavanje o određenim temama. Ovakvi su mediji šokantni jer ne poštuju norme neutralnog, uravnoteženog novinarstva, koje u izvještavanju predstavlja različite strane određenog problema, kao i različite pozicije aktera upletenih u određenu priču. Pristrani mediji više sliče tisku u svojoj ranoj fazi razvoja, prije postojanja snažnog medijskog tržišta. U tom je razdoblju tisak funkcionirao kao propagandno sredstvo političkih stranaka, odnosno novine su bile politički pamfleti. Ideja politički uravnoteženog i neutralnog novinarstva počela se snažnije njegovati s uspostavljanjem medija kao komercijalnih poduzeća. Naime, kao komercijalna poduzeća, mediji imaju interes privući što masovnije, i lijeve i desne, publike, kako bi, naravno, imali što više potrošača i profit. Zbog toga nemaju interes biti pristrani i na taj način unaprijed odbiti dio potencijalnih publika. Međutim, razvoj tehnologije smanjio je troškove za uspostavu novih medija, pojeftinio proizvodnju sadržaja i promijenio poslovne modele. Publike su dobile mnogo širi izbor medija, informacija i sadržaja. Za neke je medije u takvom sustavu natjecanja za pozornost publika ekonomski isplativije naći određenu manju nišu vjernih publika. U tom se smislu javljaju i pristrani mediji, koji pokušavaju privući nišu publika određenih političkih svjetonazora.


U Hrvatskoj pristrani mediji nisu novost. Hrvatski je medijski sustav polariziran te publike prepoznaju medije koji zastupaju određeni politički svjetonazor i očekuju političke promjene u javnom medijskom servisu sa svakom promjenom vlasti. Izvještaj Reutersova instituta za novinarstvo iz 2018. pokazao je da je danas nepovjerenje u medije najniže upravo u takvim polariziranim sustavima. Hrvatska je visoko na listi i po nepovjerenju u medije i po stupnju polarizacije medija. Također, publike iz istočnoeuropskih i mediteranskih zemalja u najvećoj mjeri izjavljuju da su bile izložene lažnim informacijama (više od 40 % publika u Turskoj i Grčkoj, a u Hrvatskoj, koja je na 11. mjestu, isto je izjavilo 31 % publika). Istočnoeuropske i postsocijalističke zemlje specifičan su slučaj u razlikovanju novih pristranih medija i mainstream medija. Naime, javni i tradicionalni mediji u mnogim su istočnoeuropskim zemljama vezani uz političke stranke i djeluju kao njihovi glasnogovornici.
MORALNA PANIKA


U zaključku rada koji sam naveo pišete kako javni diskurs o fenomenu lažnih vijesti funkcionira kao svojevrsna moralna panika. Kad tu konstataciju stavimo u šire društvene okvire, možemo li govoriti i o svojevrsnom potkopavanju stabilnosti države?


- Moralna panika uglavnom se javlja u javnosti kod novih fenomena, ili fenomena koji se percipiraju kao novi. Kod problema lažnih vijesti moralna se panika očituje u strahu da će većina građana pasti pod utjecaj takvih sadržaja, što će ugroziti društvenu stabilnost. U medijskim studijama poznat je efekt trećeg, koji također objašnjava moralnu paniku oko lažnih vijesti. Naime, istraživanja pokazuju kako većina građana smatra da sami ne potpadaju pod utjecaj lažnih vijesti, no smatraju da lažne vijesti imaju velik utjecaj na druge, posebno na ranjivije skupine, manje obrazovane ili građane različitog društvenog statusa ili političkog uvjerenja. Empirijska istraživanja nam, s druge strane, pokazuju da, iako se lažne vijesti brzo šire internetom, većina građana ipak najviše prati tradicionalne ili matične (ili mainstream) medije. Jedno od nedavnih Eurobarometrovih istraživanja pokazalo je da većina europskih građana najviše vjeruje tradicionalnim medijima. Mediji koji su označeni kao nevjerodostojni ili oni koji proizvode lažne vijesti uglavnom privlače jednoznamenkaste postotke publika. Također, ne možemo odmah očekivati da će svaki susret s lažnom informacijom rezultirati prihvaćanjem tog sadržaja ili promjenom stava ili mišljenja. Načini na koji se publike koriste medijima i putevi utjecaja su kompleksni. Publike se, posebno koristeći se društvenim mrežama, jako oslanjaju na društvene "signale" o poželjnosti ili vjerodostojnosti određenih informacija. Također, informacije dobivaju iz različitih izvora, pa su moguće i različite reakcije i interpretacije različitih informacija. Zapravo, ono što se pokazalo jest da je utjecaj takozvanih lažnih vijesti najveći kod politički najmotiviranijih i najpristranijih publika. Budući da se radi o izrazito politički pristranom sadržaju koji dezinformacije i manipulacije rabi radi ocrnjivanja političkih protivnika, takva vrsta sadržaja najviše odgovara "najzagriženijim" pristašama određene političke stranke ili svjetonazora. Redovito oslanjanje na takve sadržaje može dugoročno radikalizirati takve građane, jer se istovremeno gradi snažno nepovjerenje prema medijima koji ne odgovaraju vlastitom svjetonazoru, a koji potencijalno mogu pružiti drukčiji pogled na određeni problem i na taj način uravnotežiti stajališta.


Iako je moralna panika rijetko korisna, znamo da lažne vijesti imaju opasne političke posljedice, posebno kad se intenziviraju tijekom političkih kampanja ili kad se koriste za napade na određene društvene skupine. No potrebno je da se problem razumije, a ne da se preuveličava ili reinterpretira. Efekt trećeg nam također govori da su građani koji vjeruju u snažan negativni utjecaj medija na druge spremniji podržati snažniju regulaciju ili oblike cenzure. Lažne vijesti moraju se regulirati na način da se istovremeno osigura sloboda govora i medija, a ne na način da se pretjeranom ili lošom regulacijom otvori prostor za snažniji politički pritisak na medije. Zato je važno da se fenomen razumije, a ne da se prepusti različitim interpretacijama političkih aktera. U ovom razdoblju svjedočimo kako se govor mržnje i zaštita od klevete, što su fenomeni koje je potrebno regulirati, krivim interpretacijama zloupotrebljavaju u svrhu političkog pritiska na medije i ograničavanja slobode govora.
IGRE BEZ GRANICA


Uloga medija u širenje lažnih vijesti je ključna. No većina medija, mainstrem i nezavisnih, pristaje biti sudionikom takve manipulatorske "igre istina i laži". Drugim riječima, postoji li još uopće, i jesu li mogući, neutralni i neovisni mediji a da se ne bave, recimo tako, fake newsom?


- Olaka upotreba pojma lažnih vijesti može relativizirati problem te pojmove činjenica i vjerodostojnosti u novinarstvu i medijima. Postoje standardi provjeravanja činjenica i kvalitetnog i odgovornog novinarstva koji se moraju podržavati, a ne relativizirati problem s generalizacijama da "svi mediji i novinari lažu i da im ne treba vjerovati". Postoji velika razlika između poštenog i kvalitetnog novinarstva, temeljenog na činjenicama, i lošeg, nevjerodostojnog i nepoštenog izvještavanja. Nedavni izvještaj Reutersova instituta za novinarstvo zaključio je da je možda veći problem od lažnih vijesti izrazito nisko povjerenje građana u medijski sustav. Ulaganje u kvalitetno i nezavisno novinarstvo, razvoj sustava provjeravanja činjenica (kao što je u Hrvatskoj Faktograf), razvoj programa medijske pismenosti strategije su koje su preporučene u borbi protiv lažnih vijesti.

Osim o fake newsu govori se i o tzv. hibridnom ratu, ma što to značilo. Kakve su, i ima li ih uopće, poveznice tih dvaju fenomena?



- Mnogi političari u Hrvatskoj ne razumiju koja je uloga medija u demokraciji. Mediji ne postoje da bi služili vlasti, nego oni služe javnosti ili građanima tako da vlast nadziru, da informiraju građane i da potiču raspravu o važnim društvenim i političkim pitanjima. Autoritarni politički sustavi promatraju ulogu novinara kao onih koji trebaju čuvati vlast i poredak. Tako je i u socijalističkoj Hrvatskoj novinar promatran u ulozi društveno-političkog radnika čija je uloga održavanje sustava i zaštita socijalističke vlasti. Od tranzicije u višestranački sustav uloga medija i novinara se promijenila, te oni nikako više ne služe vlasti, nego građanima, koji vlast mogu evaluirati, kritizirati i smijeniti na izborima ako je korumpirana ili ne ispunjava obećanja koja je dala. Nažalost, iz izjava mnogih političara može se vidjeti da ne razumiju kako funkcionira demokracija i višestranački sustav, a ponekad zvuče kao da smo u izvanrednom stanju. Optužbe da mediji koji kritički pišu o vlasti "hibridno ratuju" nisu u skladu s demokratskim vrijednostima. Mediji imaju dužnost pratiti kako vlast djeluje i transparentno obavještavati građane o tome, a posebno kad čini pogreške, krši svoje ovlasti, djeluje nezakonito i suprotno javnom interesu.


Razgovarao: Darko JERKOVIĆ

SONJA HODAK

NERAD I NEKOMPETENCIJA

 

Prije sedam godina s kolegicom Mirelom Holy napisali ste divnu i duhovitu knjigu Komunikacijske strategije/magije. Gledajući i slušajući sve što se zbiva na hrvatskom komunikacijskom prostoru i u društvu općenito (afere, skandali, slučaj Tolušić, hot-mailovi, kupnja izraelskih aviona...), dojam je da je u Hrvatskoj doista na djelu neka opaka crna magija. I sam premijer upozorava na specijalni rat protiv naše države, a, primjerice, Grmoja u Saboru govori o nekoj nacionalnoj izdaji... Kako sve to objasniti, jesmo li svi skupa pod utjecajem nekih mračnih sila...?

- Itekako, vidi se utjecaj bar dviju devastirajućih, mračnih sila: jedna se naziva nerad, a druga nekompetencija. Kad ljudi ne rade svoj posao i ne znaju raditi posao za koji su plaćeni, oni lupetaju gluposti. Svatko stručan, kad se uhvati posla, u nekoliko vam minuta može pokazati/objasniti svoje rezultate, ciljeve sažeti u jednu rečenicu, a kako to radi, objasnit će rečenicama koje može razumjeti i najpriprostiji puk. Međutim, rad naših političara u proteklih 27 godina doveo nas je tu gdje jesmo. U samo dvije godine u samo jednu europsku zemlju (Njemačku) iselilo se oko 110 tisuća ljudi. Eto, tako nam je dobro, a ljudi u Slavoniji tomu najviše svjedoče. A kako političari dolaze na vlast? Na izborima. Glavni alati tijekom kampanja su komunikacijski alati kojima se ističe što je sve učinjeno i što će se učiniti, ako im birači daju glas. Eh, sad dolazimo do većih pitanja: Jesu li mračne sile opsjele političare ili ljude koji ih biraju? Zašto među sobom nisu pronašli bolje? Kako se otarasiti loših koji u njihovo ime nastupaju u javnom prostoru? Ne gledati ih, ne slušati ih, ne raditi s njima, ne dati im svoju potporu.

DUGA TRADICIJA LAŽI
U nekom općenitom smislu, kakva je zapravo komunikacijska slika Hrvatske, napose posljednjih tjedana i mjeseci? Loših vijesti ne manjka, negativne atmosfere također...

- Loša je ta slika. No opet ću uperiti prst u političare i sve nas koji ih biramo, a ne stvaramo si nove, bolje političare. Budući da ne znaju izvući zemlju iz gliba, političari svaka četiri dana izmisle novu aferu, a između lupetaju o nebitnim stvarima. Potom imamo medije, koji su kod nas opsjednuti političarima i jedva da se znaju nečime drugim baviti. A najviše se bave političarima jer kod nas svatko sve zna o politici pa onda takve sadržaje i želi konzumirati. I tako smo zatočeni u tom bolesnom trokutu u kojem za Hrvatsku nikakve koristi nema. Evo suprotnog primjera. Prije nešto godina u Njemačkoj su društvene elite i intelektualci, ljudi iz medija i osviješteni teoretičari uočili da se kvaliteta medija prilično urušila. Razvila se velika rasprava, a jedan od zaključaka bio je da se mediji moraju više baviti temama koje dižu kvalitetu života, a manje prenositi što govore političari. Tako i danas možete vidjeti da naslovnice časopisa donose teme o zdravlju, TV emisije u panele dovode stručnjake, a ne političare, u središtu je građanin, a ne kancelarka Angela Merkel. Jasno, pišu i o njoj, ali ona im nije u fokusu svaki dan, nego čitatelj od kojeg će živjeti i kad Merkel ode u penziju.

Većina medija, mainstrem i nezavisnih, pristaje biti sudionikom takve manipulatorske "igre istina i laži", kao da uživaju u fake news teatru?

- Mi imamo dugu tradiciju fake newsa. Na hrvatskom to nazivamo laž, manipulacija, propaganda. Sjetimo se 50 godina samoupravnog socijalizma; sjetimo se Centralnog komiteta, SIV-a, Josipa Broza Tita - mislite li da oni nisu podvaljivali fake news? Onda smo imali Domovinski rat, a tad u javnom prostoru dominira propaganda, a ne objektivno izvještavanje, što je u jednoj mjeri i razumljivo. Mislite li i da tu nije bilo fake newsa? Slijedi pretvorba i privatizacija, a nad medije padaju teške šape raznih moćnika. Bilo bi naivno misliti da i tad nisu plasirane razne manipulacije. A mediji su upravo onakvi kakvo je društvo, ni bolji ni lošiji… Nema medija koji nije sudjelovao u tomu, ni novinara. I sama sam nekad bila izmanipulirana, jer nisam posao odradila do kraja. Bitno je što čovjek nauči i ponavlja li pogrešku. Isto, valja biti pošten, mediji u Hrvatskoj nemaju podršku publike. Prije 100 godina u Zagrebu je bilo više pretplatnika novina nego danas. Što nam to govori?

IPAK IMA NADE
Osim o fake newsu, govori se i o tzv. hibridnom ratu, ma što to značilo?

- Dobro ste rekli: Ma što to značilo! Pa čovjeku dođe da pomokri gaćice od smijeha (oprostite na možda neprimjerenoj slici) kad to čuje. Sigurno je netko upregnuo sve sile kako bi Hrvatsku izblamirao pri nedavnoj nabavi vojnih aviona. Teški hibridni rat bio je na stvari, a Hrvatska je opet pobijedila zahvaljujući ovoj vladi. Ima samo jedna zeznuta svar kad govorite o ratu: morate imati neprijatelja. Pri zdravom vidu svi skupa možemo zaključiti da ga ne vidimo. Premijer Plenković i kad glumi da sluša, ne sluša da čuje. Jer da je stvarno slušao što građani misle, sad bi se ispričao zbog aviona, blamaže i gnjavaže, a nadležnom se ministru zahvalio na neuspjehu i otpravio ga iz Vlade.

Zaključno - u svijetu globalno umreženom, digitaliziranom i već sad umnogome futurističkom što činiti da se vratimo u normalu, da tako kažem, hoće li medijske manipulacije, uključivo i lažne vijesti, definitivno preuzeti dominaciju nad istinom, i kamo sve to vodi, u kakvu budućnost?

- Iako puno pametniji ljudi tvrde kako već živimo u distopiji i da nam nema spasa, vjerujem kako će manipulacije ipak sve teže prolaziti. Internet je posljednja velika revolucija, on omogućava da se toliko toga objavi i raskrinka; prije interneta sve je bilo moguće sakriti, zabraniti, povući iz tiskare, skinuti s programa… Internet je upalio milijardu reflektora u mnogim tamnim kutovima, a brza komunikacija, odnosno u stvarnom vremenu, omogućila je da vidimo stvarne domete kolektivne pameti. Meni to ipak daje nadu.

Mogu li nam pomoći, i kako, vaše i Mireline komunikacijske strategije/magije, da se malo poigramo referenca? Bar nama u Hrvatskoj...

- Za početak da se držimo one univerzalne strategije: Ne laži! Svaka laž se raskrinka, danas to ide brže nego ikad prije, pa bi bilo korisno svima da to shvate.(D.J.)

ROMAN DOMOVIĆ

NAMEĆE SE LAŽNA REALNOST

 

U svom je doktorskom radu dr. sc. Roman Domović naglasio kako se od početka raspada Jugoslavije i Domovinskog rata u javnom informacijskom prostoru odvijaju informacijske operacije kojima je cilj konstruirati izmijenjenu, lažnu realnost događaja koja treba postati sastavni dio korpusa javnoga znanja o Domovinskom ratu.

Može li se u proširenom kontestu (21. stoljeće, RH u EU-u...) na sličan način tumačiti i informacijsko-komunikacijska slika Hrvatske danas, koja se nameće također kao lažna realnost?

- Domovinski rat kao temelj slobodne i samostalne Hrvatske specifična je meta i u stvaranje lažne realnosti o događajima iz njega uloženo je puno truda i sredstava. S jedne strane, te aktivnosti u velikoj su mjeri razotkrivene i nisu postigle svoj cilj, kao npr. širenje teze o prodaji i izdaji Vukovara ili teze o operaciji Oluja kao zločinačkom pothvatu. S druge strane, neke od tih aktivnosti ipak su postigle svoj cilj, kao npr. u većoj mjeri teza o dogovoru Tuđmana i Miloševića o podjeli BiH u Karađorđevu ili u manjoj mjeri tzv. Tuđmanova salveta. Nasreću, postoje znanstvenici iz različitih područja znanosti koji se bave ovom problematikom, koji su na pseudoznanstvene i politikantske aktivnosti kojima se produciraju laži odgovorili znanstvenom metodologijom i utvrdili činjenice te razotkrili lažne konstrukcije. Problem je što su sadržaj i kontrola sadržaja odnosno pristupa širenju sadržaja dvije različite stvari. Nažalost, znanstvenici koji se bave tom problematikom ne dobivaju jednak medijski prostor kao pseudoznanstvenici i razni politikanti, pa njihovi rezultati teže dopiru do javnosti. Iskoristit ću priliku i pohvaliti Glas Slavonije koji često traži mišljenja znanstvenika i struke u obradi različitih tema. Uvijek treba raditi na popularizaciji znanosti i promociji rezultata znanstvenih istraživanja.

Na tom tragu je i odgovor na vaše pitanje. Nije sve laž niti je svaka laž dio nekakve operacije i nametanja lažne realnosti, o čemu god se radilo. Ali u pravu ste kada kažete da postoji jedna slika Hrvatske koja se nameće kao lažna realnost. Ona je posljedica spleta aktivnosti kojima se gotovo svaki segment života u Hrvatskoj želi prikazati negativnim. U Hrvatskoj puno toga treba popraviti, ali ovakva psihoza je pretjerana. Razvoj tehnologije doveo je do toga da u 21. stoljeću gotovo svatko može plasirati vijest u svaki kutak svijeta bila ona istinita ili lažna (gdje postoji mogućnost da se lažna vijest plasira namjerno i nenamjerno, što je razlika između dezinformacije i pogrešne informacije), doći na naslovnicu, biti tzv. influencer itd. Isto je i s raznim obradama i interpretacijama svijeta i događaja oko nas gdje se to često radi bez ikakve činjenične i stručne osnove. Društvene mreže, blogovi i web-platforme donijeli su mnogo dobrog u svijet informacija i komunikacija, ali su omogućili i kaos.

OPERACIJE UTJECAJA
S tim u vezi - je li na djelu tzv. hibridni rat, odnosno neka vrsta specijalnog medijskog udara (slučaj Tolušić) na sigurnost pravne države i institucija sustava?

- Hibridni rat je preteška riječ za ovakve i slične pojave. Hibridne ratove obično vode države koje za to imaju resurse, ljudske, financijske, tehničke itd. i eventualno moćne grupacije unutar ili izvan određene države koje raspolažu takvim resursima. U slučaju hibridnog rata radi se o koordiniranim akcijama koje se vode iz nekakvog središnjeg stožera. One obično uključuju kibernetske napade i informacijsko ratovanje (informacijske operacije i operacije utjecaja koje još zovemo i upravljanje percepcijom), a mogu uključivati i diplomatske i ekonomske pritiske, špijunažu, pojedince ili grupacije koje služe za proksi djelovanje, a u krajnjim slučajevima hibridni rat može biti i dodatak klasičnom oružanom ratu. Danas je taj pojam "hibridni rat" postao popularan pa se njime u medijskom prostoru često, ali pogrešno, zahvaćaju sve ove nabrojene aktivnosti i kada su pojedničano usmjerene prema nekakvoj meti i koje se ne vode klasičnim oružjem, a za cilj imaju ostvarivanje dominacije nad metom. "Slučaj Tolušić" bio bi dio hibridnog rata kada bi to bila jedna u nizu akcija neke strane države ili moćne grupacije usmjerena prema destabilizaciji Vlade RH ili nešto slično. Dok za to nema dokaza, "slučaj Tolušić" može biti svašta, od običnog podmetanja nekoga s viškom vremena i negativnim odnosom prema Tolušiću preko interesnih skupina vezanih uz njegov ministarski posao do neke ozbiljnije aktivnosti izvana prema Vladi RH preko jedne od njezinih karika. Na temelju trenutnih novinskih napisa i izjava političara teško je razaznati o čemu se zapravo radi. No gledajući sa strane onoga što danas nazivamo "hibridnim", može se reći da se radi o hibridnom djelovanju, tj. aktivnostima koje pripadaju u domenu hibridnog djelovanja. Npr. operacije utjecaja kojima se želi uvjeriti određenu skupinu ljudi, npr. hrvatsku javnost, političare itd., da je nešto u ovom trenutku istinito te da se time utječe na njihove emocije, motive, promišljanje i donošenje zaključaka. U takve operacije pripadaju manipulacije fotografijama koje onda takve nose određenu obavijest (kako stvari trenutno stoje lažnu) i njihovo plasiranje u medije, podizanje psihoze, diskreditacija određene osobe itd.

ŽRTVE ILUZIJA
Trump stalno galami o lažnim vijestima, alternativnim istinama, medijskim manipulacijama. Je li stanje toliko dramatično da možemo govoriti i o podrivanjima demokracije, stabilosti državne i institucija, ne samo u SAD-u nego i u RH?

- Mislim da je razina stabilnosti države subjektivna kategorija i da će različite interesne skupine različito gledati na to. Na primjer, u slučaju da predsjednik države selektivno dijeli povjerljive transkripte onima koji žele iskonstruirati lažnu realnost o Domovinskom ratu ili ako u inozemstvu lažno optužuje vlastitu državu za stvari za koje nije kriva, doći će do nastanka i širenja lažnih vijesti. Interesne skupine koje pripadaju jednom spektru reći će uz navođenje svojih argumenata da je tim postupcima narušena stabilnost države. Interesne skupine koje pripadaju drugom spektru reći će uz navođenje svojih argumenata da je tim postupcima učvršćena stabilnost države. No jednako tako mislim da širenje lažnih vijesti ili, još gore, usvajanje lažnih vijesti kao istine može narušiti stabilnost države, jer ako se živi u određenim iluzijama koje je kreirao netko drugi da bi žrtva radila u korist tog drugog misleći da radi za svoje dobro, onda takva država u određenoj mjeri ne maksimizira svoje potencijale za svoje dobro nego dio svojih resursa troši na nekog drugog. Ne može se u cijelosti posvetiti svojem razvoju jer se brine za razvoj drugih. I to ne moraju biti ekonomski razlozi nego i razni politikantski interesi koji ne daju državi disati. Pogledajmo koliko se npr. Hrvatska troši zbog problema tzv. regije, tj. nama jugoistočnog susjedstva, umjesto da se razvija kao uređena i uljudna srednjoeuropska država, koliki odmak od koncentracije na rješavanje problema stvara hrpa lažnih vijesti o Agrokoru, nabavi izraelskih F-16, a o ustašama i partizanima da i ne govorimo. Što se tiče nacionalne sigurnosti, dobivam dojam da se u Hrvatskoj na pojam nacionalne sigurnosti gleda ravnodušno, a dijelom čak i negativno.(D.J.)
Možda ste propustili...

USTAVNI SUD VS. ZORAN MILANOVIĆ: CJELOVITA ANALIZA PRAVOG STRUČNJAKA

Predsjednik Republike u svojem se djelovanju mora izolirati od političkih stranaka

PROF. DR. SC. PERO MALDINI POLITOLOG I SVEUČILIŠNI PROFESOR IZ DUBROVNIKA

Posljednje priopćenje i upozorenje Ustavnog suda nema utjecaja na formiranje vlasti

Najčitanije iz rubrike