TvObzor
ČETVEROSTRUKI BOX-SET: P A R A F “SABRANA DJELA 1976. – 1987.”

Jedan od najiščekivanijih diskografskih projekata o ključnom bendu punk i novovalne scene
Objavljeno 11. siječnja, 2019.
Sabrana djela 1976.-1987. sadrže sva tri studijska albuma Parafa: "A dan je tako lijepo počeo", "Izleti" i "Zastave", u njihovim originalnim oblicima te album uživo "Paraf Live"

Nakon više od četrdeset godina od nastanka grupe i prvih snimaka autorskoga materijala Paraf dobiva svoju antologiju, četverostruki CD box-set “Sabrana djela 1976.-1987.” Posrijedi je jedan od najiščekivanijih diskografskih projekata na ovim prostorima, s obzirom na to da su Parafi jedini od relevantnih glazbenih formacija iz razdoblja punka i novog vala koji dosad na CD formatu nemaju zabilježen bar dio svoga stvaralaštva.

Box-set grupe Paraf konačno na CD-ovima donosi sve originalne snimke koje su inicijalno objavile dvije ljubljanske diskografske kuće početkom osamdesetih godina. Također, box-set sadrži dosad neobjavljeni četvrti album Paraf Live sa snimkama uživo realiziranima 1985. i 1986. godine.

Sabrana djela 1976.-1987. sadrže sva tri studijska albuma Parafa: “A dan je tako lijepo počeo”, “Izleti” i “Zastave”, u njihovim originalnim oblicima te album uživo “Paraf Live”. Na studijskim albumima kao bonusi nalaze se oba singla Parafa “Rijeka/Moj život je novi val” te “Fini dečko/Tužne uši”. Također, kao bonus prvi album uključuje singl-verziju “Narodne pjesme” te prvi put kultnu skladbu izvođenu samo na koncertima “Goli otok”. Na drugom albumu “Izleti” nalaze se alternativne i demoverzije pjesama s albuma snimljene uživo. Bonusi s albuma “Zastave” uključuju alternativne verzije istih skladbi iz drugoga studijskoga sessiona te glazbu originalno snimljenu za dokumentarne filmove, kao i nedovršeni demo nikad objavljene skladbe “Platno široko”.

Booklet na 72 stranice uključuje brojne poznate i dosad neobjavljene fotografije banda, kao i kronologiju, bilješke Ivana Moleka i Velida Đekića te intervju koji je Bojan Mušćet vodio s originalnom postavom banda.

Objavljivanje sabranih djela Parafa ima funkciju bilježenja važnog dijela kulturne baštine jer su Parafi ključno utjecali na glazbena zbivanja nekadašnje države. Krajem sedamdesetih i u prvoj polovici osamdesetih inaugurirali su i kreirali prekretnicu u poimanju i prakticiranju popularne glazbe kao i njezine uloge u društvu. Bili su među prvim punk pojavama izvan Velike Britanije, a uz ljubljanske Pankrte ukorak su slijedili globalni glazbeni prevrat koji su iz Britanije vodili Sex Pistols, The Clash, The Damned i drugi.

Posebno je velik njihov utjecaj na ono što danas poznajemo kao riječku rock-scenu. Parafi su ključna pojava punk i novovalne eksplozije u gradu, a uz djelovanje toga banda nastala je bogata scena, nadovezali su se fotografi, dizajneri, modni kreatori, novinari, strip-crtači, golem broj novih glazbenih sastava i svi drugi koji su obilježili propulzivnost riječkoga novovalnog naraštaja. Što je najbolje, Parafi su sve to uspjeli napraviti dvaput, s dvije postave - s prvom koja je iznjedrila punk na području bivše Jugoslavije, i s drugom koja je na istom području definirala novovalne post-punk idiome.

Rijeka ima atribut rock-grada i zbog snažnoga djelovanja naraštaja glazbenika iz šezdesetih godina. No, punk s Parafom kao predvodnikom najzaslužniji je za dobivanje takvoga atributa s obzirom na demokratičnost njegovih oblika pojavnosti: s punkom i novim valom glazbene ideje prezentirale su se na svakome koraku, ušle su duboko u pore grada i regije. Novi val i punkerski pokret obilježili su Rijeku više nego bilo koji drugi grad u Hrvatskoj i nekadašnjoj Jugoslaviji, a posljedice ’subkulturne revolucije’ osjete se i dandanas. Rijeka je zbog ukorijenjenosti alternativne kulture u identitet grada prepoznatljiva u čitavoj državi, pa i šire. Ovakav jedinstveni image imaju rijetki gradovi u svijetu, npr. Manchester u Velikoj Britaniji ili Seattle u Sjedinjenim Američkim Državama.

Nikola Kučar
A DAN JE TAKO LIJEPO POČEO (1980.)
Ključni album jugoslavenske te jedan od ključnih albuma kontinentalne europske punk-scene “A dan je tako lijepo” počeo manifestirao je meteorski bljesak prve postave Parafa. Tim albumom Paraf je ušao u antologiju lokalne i europske punk-supkulture, kao i u anale regionalne pop-kulture. Kako je rekao Igor Vidmar, jedan od producenata albuma, “Parafi su bili anticipacija dolazeće krize, u smislu preteče društvene deziluzije i nastojanja društveno podređenih slojeva da na bilo koji način izraze svoju individualnost”. U originalnom press releaseu koji je pratio taj album piše: “Parafi pjevaju o ulici koja znade biti podrugljiva i zajebantska, teška i mučna ulica tinejdžerskih nedoumica, strasti, zasebne mitologije i svog kuta promatranja… zato ova ploča donosi ironiju, podrugljivost, ludiranje i slobodan pristup tabuima malograđanske mediokritetske svakodnevnice.” Dotad u jugoslavenskoj popularnoj glazbi gotovo nezamisliv, takav pristup osigurao je Parafima neprijeporan kulturološki pijedestal.ulici koja znade biti podrugljiva i zajebantska, teška i mučna ulica tinejdžerskih nedoumica, strasti, zasebne mitologije i svog kuta promatranja… zato ova ploča donosi ironiju, podrugljivost, ludiranje i slobodan pristup tabuima malograđanske mediokritetske svakodnevnice.” Dotad u jugoslavenskoj popularnoj glazbi gotovo nezamisliv, takav pristup osigurao je Parafima neprijeporan kulturološki pijedestal.
IZLETI (1981.)
Album “Izleti” značio je korak u drugu kadrovsku, diskografsku, pa i poetičnu fazu benda, nudeći kompleksnije čitanje i interpretaciju okruženja, ali i dalje čineći oporbu društvenim i političkim stereotipima te prihvatljivim mitologijama.

Izleti su na domaću scenu donijeli takav zvuk i produkciju gdje se sintesajzer koristio kao ravnopravan instrument, a ne tehnološko pomagalo. Instrumentalistička superiornost te ženski vokal otkrili su novo lice banda, a melodioznost i intuicija rezultirali su albumom koji je bio savršeno kompatibilan ondašnjim novovalnim prvacima svjetske scene. Izleti su snažno utjecali na regionalnu glazbu, neke pjesme s albuma bile su soundtrack respektabilnih filmova, pjevačica Vim Cola postala je prva frontwoman novovalne scene, a kultni splitski band Tužne uši nazvao se upravo prema pjesmi s “Izleta”.nim prvacima svjetske scene. Izleti su snažno utjecali na regionalnu glazbu, neke pjesme s albuma bile su soundtrack respektabilnih filmova, pjevačica Vim Cola postala je prva frontwoman novovalne scene, a kultni splitski band Tužne uši nazvao se upravo prema pjesmi s “Izleta”.
ZASTAVE (1984.)
Treća faza djelovanja Parafa donosi njihov najkompleksniji i najambiciozniji diskografski korak. Album Zastave zaboravljeno je remek-djelo hrvatske i jugoslavenske rock-glazbe, vizionarski proplamsaj i svojevrsno proročanstvo svega zla koje se počelo događati u nekadašnjoj domovini tek koju godinu nakon što su Parafi prestali s radom. Zastave govore o kolektivnim ritualima u temelju nekadašnje zajednice, premda njih vidimo i kao civilizacijsku matricu posvuda, s naglaskom na njihovoj mitskoj, arhetipskoj podlozi. Zbog svoje dosljedne umjetničke centriranosti, besprijekorne glazbeno-tekstualne egzekucije zadanoga smjera, koja je uz to iznjedrila mračno-privlačnu, zloguku emocionalnost i zbog svoje autentične oporbe okovima društvene zbilje, Zastave su jedan od vrhunaca jugoslavenskog rocka. Poprište susreta ideološke i mitološke stvarnosti detektirano je i opjevano tako da se cijeli album izdiže iznad vremena svoga nastanka, svaka pojedinačna pjesma kao da opisuje današnju stvarnost, temelje i uzroke aktualnih događaja.no-tekstualne egzekucije zadanoga smjera, koja je uz to iznjedrila mračno-privlačnu, zloguku emocionalnost i zbog svoje autentične oporbe okovima društvene zbilje, Zastave su jedan od vrhunaca jugoslavenskog rocka. Poprište susreta ideološke i mitološke stvarnosti detektirano je i opjevano tako da se cijeli album izdiže iznad vremena svoga nastanka, svaka pojedinačna pjesma kao da opisuje današnju stvarnost, temelje i uzroke aktualnih događaja.
PARAF LIVE (2018.)
Pojedinačno, članovi Parafa su se u desetljeću djelovanja, osim ostaloga, iskazali instrumentalističkim i vokalnim umijećem. Ritam-sekcija Zdrave Čabrijan - Pjer Ladavac bila je jedna od najstamenijih u bivšoj državi, a Raul Varljen je inovativno uklopio sintesajzer u zvuk banda dajući posve novu dimenziju zvučnoj slici. Nakon Valtera Kocijančića, gitaru su u Parafima svirali Mladen Vičić Ritchie, Claudio Žic, Robert Tičić Tica (došao u Paraf nakon raspada Termita, druge legende riječkoga punka), a nakon njegove smrti Mladen Ilić, koji je u band stigao iz grupe Konjak. Vim Cola se etablirala kao vodeća novovalna pjevačica. U posljednjoj fazi djelovanja band se koncentrirao na izvođenje pjesama sa zaključnoga studijskog albuma Zastave, uz nekoliko favorita s Izleta te jedinu pjesmu s prvog albuma – Živjela Jugoslavija. Tada je nastala i skladba Metalci, sadržajno nastavak tematike sa Zastava, napravljena za istoimeni dokumentarni film.

Vrhunski glazbeni domet Parafa zabilježen je i na snimkama s njihovih koncerata u razdoblju 1984. - 1986., od kojih je sastavljen album Paraf Live.vodeća novovalna pjevačica. U posljednjoj fazi djelovanja band se koncentrirao na izvođenje pjesama sa zaključnoga studijskog albuma Zastave, uz nekoliko favorita s Izleta te jedinu pjesmu s prvog albuma – Živjela Jugoslavija. Tada je nastala i skladba Metalci, sadržajno nastavak tematike sa Zastava, napravljena za istoimeni dokumentarni film.

Vrhunski glazbeni domet Parafa zabilježen je i na snimkama s njihovih koncerata u razdoblju 1984. - 1986., od kojih je sastavljen album Paraf Live.
Možda ste propustili...

DOBRO DOŠLI U “KRALJEVSTVO SNOVA” NA HTV2

Zavodljivo carstvo ljepote, glamura, moći i novca

U OSMOJ OVOSEZONSKOJ EPIZODI SHOWA “TVOJE LICE ZVUČI POZNATO”

Budite spremni na show jer od bitke smo napravili ljubav

“BEZGREŠNA” JE FILM OD ČIJEG TERORA NEMA BIJEGA

Sydney Sweeney je sestra Cecilia u krvavom hororu

Najčitanije iz rubrike