Crna kronika
ZAŠTO JE TO TAKO TEŠKO?

Porazno i bolno: Još nismo naučili čemu služi pojas
Objavljeno 15. travnja, 2024.
Više od polovine lani poginulih u automobilima nije bilo vezano
Velik broj vozača i putnika u vozilima se ne veže, u protekle dvije godine evidentirano je 152.213 prekršaja nekorištenja sigurnosnim pojasom, bez prometnih nesreća. U 2022. godini za taj je prekršaj prijavljeno 73.880 osoba, a prošle godine zabilježeno je i veliko povećanje, jer je policija zabilježila 78.333 takvih prekršaja. Kazna za nevezane sigurnosnog pojasa iznosi 130 eura, no svaki je izgubljeni život zbog nekorištenja pojasom - neprocjenjiv.

Prošle godine ukupno je u prometu poginula 101 osoba koja je bila vozač ili putnik u automobilu, a njih 57 nije bilo vezano. Od šest poginulih osoba koje su bile vozači ili putnici u vozilima u 2023. godini u Osječko-baranjskoj županiji njih pet nije bilo vezano pojasom. U Vukovarsko-srijemskoj županiji od osam poginulih vozača ili putnika u vozilima četvero ih se nije koristilo pojasom. Navedeni podatci svjedoče i o povećanju broja osoba koje smrtno stradavaju u prometu u odnosu prema 2022. godini, jer su te godine u osobnim automobilima poginule 143 osobe, od kojih 74, ili 51,7 posto, nisu bile vezane sigurnosnim pojasom.

U rrazdoblju od 2018. do 2022. poginulo je 695 vozača i putnika u automobilima, što je 49 posto svih poginulih osoba u prometnim nesrećama (1418 ukupno poginulih). Od 695 poginulih sudionika njih 325, ili 46,8 posto, nije se vezalo. Dakle, tijekom 2022. godine, ali i u razdoblju 2018. - 2022., svaka četvrta osoba poginula u prometnim nesrećama tijekom vožnje nije bila vezana. Iz navedenih podataka vidljivo je kako nema isprike za neupotrebu sigurnosnog pojasa, neovisno radi li se o putnicima ili vozačima te nalaze li se na prednjem ili stražnjem sjedalu vozila.

Vozači imaju razne isprike, od "vozim cijeli život, znam što radim" do "idem samo do dućana, to je pet minuta". Iz MUP-a ističu kako sigurnosni pojas učinkovito štiti i u nesrećama na gradskim prometnicama, jer je sila udara pri brzini od 50 kilometara na sat jednaka padu s trećeg kata.

Onima koji misle "ionako sjedim iza, što će mi biti" policija poručuje da vezanje štiti od ispadanja putnika iz vozila i sa stražnjih sjedala, kao i od ozljeđivanja svih ostalih osoba u vozilu, a onima koji se vežu tek kada vide policajce, poručuju da se ne treba vezati zbog policije i kazne od 130 eura, nego zbog vlastite sigurnosti.

Hrvatski autoklub (HAK) kontinuirano pod okriljem Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa provodi preventivno-edukativni program za mlade, učenike završnih razreda srednjih škola, "KLIK – sigurnosni pojas, navika odgovornog ponašanja u prometu". Poznato je da su adolescenti, u potrazi za svojim identitetom i samostalnošću, često skloni neslaganju s odraslima i usvojenim pravilima ponašanja pod izgovorom da im se ograničava sloboda. Ta se životna faza odlikuje konsolidiranjem mentalnog života, kristalizacijom stavova i mišljenja te posebno racionalnim mentalnim sazrijevanjem. Upravo je opisani profil ličnosti jedan od ključnih razloga rizičnog ponašanja u prometu, što potvrđuje i statistika stradavanja.

U jednom HAK-ovu istraživanju ponašanja vozača i putnika utvrđeno je da se 79 posto anketiranih vozača služi pojasom, a 17,1 posto ponekad. Na stražnjem sjedalu 54,7 posto anketiranih nikada se ne veže. Zanimljivo, kad putuju u inozemstvo, pojas veže uvijek ili ponekad 96,8 posto ispitanika.

Sandra Lacić
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike