Magazin
TEMA TJEDNA: HRVATSKO PRAVOSUĐE (I)

Pravda je dostupna i kad je slijepa
Objavljeno 3. travnja, 2021.
OD DOBRE TEORIJE DO LOŠE PERCEPCIJE: PROBLEMI NISU OD DANAS NI OD JUČER, NEGO SEŽU DUBLJE U PROŠLOST...

Kada je riječ o trodiobi vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu, pravosuđe je jedan od najproblematičnijih sektora od početka hrvatske samostalnosti, prevladavajuće je mišljenje stručnjaka te političkih i društvenih analitičara, kako domaćih tako i inozemnih.

Zato se i posljednjih dana postavljaju pitanja je li u Hrvatskoj ugrožena neovisnost pravosuđa i kakvo je povjerenje građana u pravosuđe te koliko su mu naštetile aktualne Mamićeve optužbe da je podmićivao suce. Pitanja su i što je sve potrebno našem pravosuđu, što od toga, kako i u kojim rokovima možemo mijenjati i o kome to ovisi te jesu li moguća brzinska rješenja.

Podsjetimo, osuđeni bivši čelnik Dinama Zdravko Mamić, koji je pobjegao u BiH sredinom 2018., uoči izricanja presude za izvlačenje novca iz Dinama, već danima pojedine suce proziva za korupciju, među kojima i predsjednika Vrhovnog suda Đuru Sessu. Na društvenim mrežama objavio je fotografije na kojima se zabavlja s osječkim sucima koji su mu sudili, Zvonkom Vekićem i Darkom Krušlinom, a na ostavke je pozvao i Sessu, predsjednika osječkog Županijskog suda Zvonka Vrbana, suca tog suda Antu Kvesića te suca Visokog prekršajnog suda Nediljka Bobana.

Što se "veza" između pravosuđa i Mamića tiče, među ostalima reagirao je i bivši ministar, a sada saborski zastupnik HDZ-a Dražen Bošnjaković, koji je gostujući u emisiji "U mreži Prvog" Hrvatskog radija između ostalog naglasio da je Zdravko Mamić vrlo loš pokazatelj što se u pravosuđu može dogoditi te da to mora dobiti svoj epilog. Bošnjaković je pozvao USKOK, DORH i ostala tijela da se što prije istraži i vidi što se dogodilo. "Vrlo tužna epizoda", rekao je Bošnjaković, izrazivši žaljenje što pada sjena na rad svih onih ljudi koji zaista savjesno obavljaju svoj posao u sustavu.

Drugi aktualni problem izravno vezan za sudbenu vlast, koji potiče na propitivanja i nagađanja, jest zašto predsjednik Republike Zoran Milanović inzistira na drukčijem viđenju skorog izbora predsjednika(ce) Vrhovnog suda zbog čega je već danima u neprimjerenoj svađi sa svima koji se "drznu" proturječiti mu, naročito vladajućima, a ne bira riječi ni o pravosuđu. Premijer Andrej Plenković, s druge strane, kaže da predsjednik nastupa kao lider ljevice i nastoji razdrmati vladajuću većinu. Milanović je zatražio od Državnog sudbenog vijeća (DSV) da žurno ponovi javni poziv za predsjednika Vrhovnog suda, na koji se njegova kandidatkinja Zlata Đurđević nije javila. Usput ih je izvijestio o onom što već znaju, da on neće predložiti nijednog od prijavljenih kandidata s prošlog natječaja. Ne staje ni nakon odluke Ustavnog suda o regularnosti izbora...

Ministar pravosuđa i uprave Ivan Malenica kaže: "Treba poštovati Ustav, Zakon i proceduru kroz javni poziv. To je stav Vlade RH." A na pitanje što se čini u borbi protiv korupcije, Malenica je rekao da imamo 1700 sudaca i 600 sudskih savjetnika, te da najveći dio njih pošteno i savjesno radi svoj posao. "Mijenjat ćemo i zakon o Državnom sudbenom vijeću, provoditi antikorupcijske mehanizme, a trenutačno radimo i na strategiji borbe protiv korupcije", još je rekao Malenica. Naime, Državno sudbeno vijeće trebalo bi biti samostalno i neovisno tijelo koje osigurava samostalnost i neovisnost sudbene vlasti i u skladu s Ustavom i zakonom, samostalno odlučuje o imenovanju, napredovanju, premještaju, razrješenju i stegovnoj odgovornosti sudaca i predsjednika sudova osim predsjednika Vrhovnog suda.

(NE)KVALITETNI SUCI
Naravno da slučaj braće Mamić i izbor predsjednika Vrhovnog suda nisu jedini problemi hrvatskog pravosuđa, upozorio je i odvjetnik Anto Nobilo: "Izvan toga, postoje druge boljke pravosuđa koje Mamićev slučaj nije pokazao. To su sporo i neučinkovito pravosuđe, loše sudske odluke, nedovoljna obrazovanost sudaca za pojedina područja. Nismo stvorili sustav objektivnog vrednovanja rada sudaca, a kod napredovanja smo stvorili neku vrstu ortačkog kapitalizma u pravosuđu. Zatvorene interesne skupine jedna drugu promoviraju. To je daleko veći problem od gole korupcije. Za korumpirane suce smatram da su ipak manjina. Svaku takvu pojavu treba odstraniti, ali ovo drugo je jedan veliki problem koji se proteže na veliki dio pravosuđa. Dobri suci i tužitelji su izuzetci, a većina je nedovoljno kvalitetna", kaže Nobilo te dodaje: "Neki sudac se može godinama baviti kriminalom, a da ga se ne prepozna i kazni jer unutar sudstva ne postoji sustav koji bi te suce prepoznao i uklonio." Nobilo je u svom nedavnom medijskom istupu također upozorio: "U pravosuđu nemamo precizna kvalitetna mjerila rada koja će omogućiti da kvalitetni suci napreduju, a da one koji su ispod prosjeka eliminiramo iz pravosuđa, a pogotovo da se eliminira korupcija ili da se uvode češće i iznenadne provjere sudaca. To se ne dopušta. Drugi problem je da jednom kad je sudac imenovan, on je imenovan do kraja života ili do mirovine. Ako ste lošeg suca imenovali u njegovoj 26. ili 27. godini, morate ga trpjeti do 65. godine."

Dakako, sve te anomalije iziskuju sveobuhvatnu reformu pravosuđa na kojoj se godinama inzistira, pa je ponešto i učinjeno, ali očigledno nedovoljno. Da bi se uklonila korupcija među sucima, mora se dopustiti češći nadzor sudaca i češće provjeravanje njihova imovinskog stanja, a što se tiče lošeg rada i usporenosti, tu se mora promijeniti način napredovanja sudaca, da se promoviraju samo oni najbolji, kaže Nobilo dodavši: "Drugim riječima, treba napraviti jednu veliku reformu pravosuđa. Parcijalnim mjerama ne može se ništa napraviti."

Ukupno uzevši, pravosuđe predstavlja jedan od glavnih stupova društva i ako je pravosudni sustav neovisan, stabilan i stručan, to se pozitivno preslikava na stanje u društvu u smislu vladavine prava, zaštite ljudskih prava, odnosno funkcioniranja države, a iz toga proizlazi i gospodarski napredak. Nažalost, vrijedi i obrnuto - loš pravosudni sustav dovodi u pitanje funkcioniranje države i ugrožava obavljanje njezinih temeljnih zadaća, zbog čega se svaka odgovorna vlast mora ozbiljno pozabaviti sustavnom reformom pravosuđa - opći je osvrt koji je prošle godine za Večernji list napisao predsjednik SDP-a Peđa Grbin.

Inače, oko uloge pravosuđa uglavnom nema prijepora, bar na teoretskoj razini. I iz Ministarstva pravosuđa i uprave ističu kako je programom Vlade 2020. - 2024. u sklopu prioriteta "učinkovita, transparentna i otporna država" jedan od ciljeva neovisno i učinkovito pravosuđe. Uzgred, pravosuđe je jedno od rijetkih područja u kojemu je između dvije najveće stranke došlo do prešutnog suglasja oko rješenja nekih problema, pa su nastavljali proces teritorijalnog preustroja i smanjenja broja sudova, a i HDZ primjerice nije dirao uspješnu prekršajnu reformu SDP-a.

NEPOVJERENJE U SUSTAV
Ukupno uzevši, koliko je god stanje u pravosuđu krcato problemima, ipak nije toliko katastrofično kakvim ga se uglavnom prikazuje u medijima. Drugim riječima, lošu percepciju u javnosti treba popraviti, a devijacije i zastranjenja iskorijeniti da bi sustav funkcionirao transparentno i prema ustavnim i zakonskim normativima. Zato i u Ministarstvu pravosuđa i uprave (MPU) ističu kako su svjesni nužnosti promjena u pravosuđu, posebno u smislu učinkovitosti i smanjenja neriješenih predmeta te skraćivanja trajanja sudskih postupaka, ali i jačanja povjerenja u sustav. S općem stanjem u svezi, iz MPU-a najavljuju Strategiju za borbu protiv korupcije za sljedećih deset godina, jačanje USKOK-a kroz izmjene zakona, obećavaju dodatne napore u zaštiti zviždača i dizanju svijesti građana o nužnosti prijavljivanja nepravilnosti, dat će pravni okvir lobiranju koje je neregulirano, a nosi korupcijske rizike, te novim zakonom urediti područje sprječavanja sukoba interesa.

No teorija je jedno, a praksa drugo. Naime, kad se radi o sadašnjoj percepciji u javnosti, pozitivni trendovi u pravosuđu, a ima ih i po izvješću europskih tijela koja prate stanje pravosudnih sustava europskih zemalja, prolaze nezapaženo u medijima. Inzistira se na negativnostima koje se izvlače u prvi plan i na osnovi pogrešne i/ili površne interpretacije podataka. U takvom širem kontekstu, kad je senzacionalizam u prvom planu, izvan radara ostaju svi oni brojni suci i sutkinje koji dobro, pošteno i odgovorno rade svoj posao. Pritom pojedini analitičari upozoravaju i da nedostatak kvalitetnog civilnog nadzora nad sudstvom predstavlja poseban problem jer trenutačno rješenje ne nudi mogućnost ozbiljnog disciplinskog djelovanja prema sucima koji loše rade svoj posao.

I na kraju, ključno pitanje - može li pravosuđe uopće biti nezavisno od politike? Teoretski bi trebalo biti, no praksa često demantira teoriju ne samo kod nas nego i drugdje u zapadnjačkim demokracijama. Ni Sjedinjene Američke Države, po mnogima i dalje bastion demokracije, nisu imune od "sprege" pravosuđa i politike, no u uređenim pravnim i demokratskim sustavima kakav je u SAD-u, pojedinačni ekscesi, anomalije i ekstremi, kad u javnosti budu razotkriveni, bez pardona se sankcioniraju. Drugim riječima, uloga politike je neizbježna i u jednom (pozitivnom) dijelu opravdana, dok je svaka zlouporaba (korupcija) nedopustiva i zaslužuje osudu i kažnjavanje onih koji su u pravosudnom i političkom sustavu zgriješili. Fraza "neka institucije rade svoj posao" ponekad i nije toliko otrcana.

U takvom kontekstu, a na pitanje kako načelno postići viši stupanj neovisnosti o strankama i kapitalu, prof. Alan Uzelac s Pravnog fakulteta u Zagrebu ističe za DW da potpuna autonomija pravosuđa ne bi ni bila dobra: "Tri grane vlasti trebaju se uzajamno uravnotežiti i spriječiti izolaciju bilo koje od njih." A da pravosuđe treba pluralizirati i modernizirati, u to nema nikakve dvojbe. Pritom je nužno odbaciti apatičnost i stav da se ništa ne može promijeniti i u društvu i u pravosuđu...

Piše: Damir GREGOROVIĆ
Poslovno okruženje
Direktorica Svjetske banke za Hrvatsku Elisabetta Capannelli, na upit o ključnim reformama koje trebaju definirati Nacionalnu strategiju razvoja Hrvatske, prvo je spomenula upravo podizanje učinkovitosti pravosuđa, obrazlažući: “Bolje, brže i suvremenije pravosuđe od ključne je važnosti za unaprjeđenje poslovnog okruženja i jačanje povjerenja u hrvatske javne institucije.” Stoga i u MPU-u provode “Projekt učinkovitog pravosuđa za bolje poslovno okruženje” s fokusom na podršku pravosudnom sektoru sa stajališta učinkovitosti, transparentnosti i troška. Nastavit će se ulagati i u digitalizaciju procesa kroz projekt eSudnice...

DARIJO ČEREPINKO

NIJE RIJEČ O NEKOLIKO TRULIH JABUKA...

 

Vezano uz sve što se događa oko pravosuđa i u pravosuđu, uključujući i slučaj Mamić, ali gledajući i širu društvenu sliku, koji su razlozi nepovjerenja u pravosuđe i pravosudni sustav, a potom i u druge institucije države - pitali smo i dr. sc. Darija Čerepinka, političkog analitičara i docenta na Sveučilištu Sjever u Varaždinu.

- Sliku o bilo čemu stvaramo na temelju vlastitih iskustava te iskustava drugih ljudi. Kad je većina tih iskustava negativna, očito je da nešto ne funkcionira. Slika o pravosuđu, dakle, nije negativna zato što je netko takvom želi prikazati, nego zato što je hrvatsko pravosuđe katastrofalno neučinkovito, nepravedno i loše te o tome imate niz javnih primjera, a mnogi građani imaju i vlastita negativna iskustva, koja se, u pravilu, poklapaju s javnom slikom. To je slika u kojoj najviši dužnosnici sudske vlasti "žderu i loču" s pripadnicima elite kojoj sude, slika u kojoj na istom sudu za isto djelo dva sudska vijeća donose dvije potpuno različite odluke (Bandić protiv Milanovića i medija 2014. godine), slika u kojoj se za krađu jeftine majice u trgovini ide u zatvor, a za zloupotrebe ministarske funkcije gule se krumpiri, na kraju i slika u kojoj se zbog dva grama marihuane guli robija, a kilogram kokaina kod sina uglednika je za osobnu upotrebu. Dodamo li tomu lička rukovanja ili sporove koji traju desetljećima i u kojima se izmjene i po dvije generacije nasljednika, onda je pravo pitanje kako više itko uopće može vjerovati pravosuđu. Kad, pak, zagrebete malo dublje i vidite situaciju u kojoj glavni državni odvjetnici ili slični visoki pravosudni dužnosnici puštajući povjerljive informacije preko medija vode hajke, a slučajevi im padaju, onda je jedini logičan zaključak da je hrvatsko pravosuđe, jedan od temeljnih stupova vlasti, bez kojeg nema funkcionalne demokracije, u cijelosti trulo. Tu nije riječ o nekoliko trulih jabuka. To je rak koji sustavno izjeda Hrvatsku i koji treba potpuno ukloniti, odnosno iz temelja reformirati. Danas vjerovati pravosuđu mogu samo oni koji imaju dovoljno novca da kupe svoje presude, a kako smo vidjeli iz slučaja Mamić, možda više ni oni.

NAPREDUJU NEČASNI
Koliko je sustav dobro ili loše postavljen, i koliko je problem politika?

- Svaki je sustav onoliko dobar koliko su kvalitetni ljudi koji ga čine. Kod nas se vodeći suci najvažnijih sudova u zemlji privatno i vrlo prisno druže s redovitim akterima crnih kronika. Devijantno ponašanje nije iznimka, nego pravilo. Suce koji pošteno obavljaju svoj posao se marginalizira, a napreduju ljudi bez morala i časti, uz povremene iznimke, da bi se mogle pokazati kao primjer. Politička sfera, iako se često smatra ishodom svih naših zala, puno je osjetljivija na devijantna ponašanja od sudske. Primjerice, pogledajte koliko je ministara smijenio premijer Plenković u prošloj vladi, nakon što su u javnost dospjele informacije o njihovim moralnim i drugim posrtajima, a koliko je sudaca izgubilo svoje pozicije zbog skandala u kojima su sudjelovali. Sudska vlast je, u teoriji, neovisna od politike. Za njezino funkcioniranje odgovorni su svi suci i sutkinje koji u njoj sudjeluju, bez obzira na to kojim se opravdanjem koristili što šute na sva devijantna ponašanja svojih kolega.

KOZMETIČKE PROMJENE
Treba li nam i zašto nova sveobuhvatna reforma pravosuđa, iako su u prošlosti neke reforme provedene...?

- Jedina prava reforma pravosuđa u Hrvatskoj bila je ona prvog predsjednika, koji je "počistio" sudove od tzv. komunističkog kadra. Posljedice te "reforme" danas nam dolaze na naplatu s ovim što imamo. A imamo toliko problema da nije jasno odakle početi mijenjati. Svi oni primjeri koje sam naveo u odgovoru na prvo pitanje primjeri su različitih pravosudnih nefunkcionalnosti: od dugog trajanja postupka, ustrajavanja na procedurama na štetu sadržaja do mogućnosti različitih interpretacija (pa samim time i drukčijih presuda) u istim predmetima itd. Dosadašnje su reforme kozmetičke. Nama treba potpuna reorganizacija sustava, i to ne samo pravosuđa nego i javne uprave te niza drugih institucija. Možda je vrijeme da razmislimo i o uspostavi Druge Republike, u kojoj bismo, izborima za ustavotvorni sabor, mogli mnoge elemente sustava postaviti kvalitetnije, ekonomičnije i bolje.

Vaš komentar na retoriku Milanovića i drugih aktera na političkoj sceni? Koliko je sve to manjim ili većim dijelom komunikacijska predstava za javnost uoči skorašnjih lokalnih izbora...?

- Predsjednik Milanović svojom retorikom opet čini više štete nego koristi. Bitna pitanja funkcioniranja pravosuđa pala su u drugi plan, a u fokus su izbile uvrede i podmetanja. Plus, HDZ ima savršen alibi da odbije kandidatkinju ovakvog predsjednika. Nisam siguran u čiju korist, osim HDZ-ovu, radi predsjednik, ali jasno je na čiju štetu: svoje bivše stranke i svih građana Hrvatske. (D.J.)

DAVORKA BUDIMIR

KORUPCIJA JE POPUT VIRUSA, BRZO MUTIRA

 

Poražavajući je podatak Eurostata o korupciju u Hrvatskoj koji je objavljen u lipnju 2020. godine, na temelju istraživanja provedenog u prosincu 2019. godine o tome da od 100 hrvatskih građana njih 97 smatra da smo duboko korumpirano društvo te da se u posljednje tri godine to stanje pogoršalo - kaže dr. sc. Davorka Budimir, predsjednica Transparency International Hrvatska, te dodaje:

- U prijašnjim istraživanjima 2013. i 2017. godine takav dojam imala su 94 građanina. Prema tom podatku, Hrvatska je najkorumpiranija članica EU-a. Za usporedbu, u Finskoj 22 građanina od njih 100 imaju takav dojam korumpiranosti u državi u kojoj žive. Najkorumpiranija je lokalna razina upravljanja te političke stranke. Najviše odstupanja od prosjeka EU-a odnosi se na sudbenu vlast. Zanimljivost je također da čak 84 od 100 ispitanika smatraju da je korupcija dio naše poslovne kulture, ali isto tako da povezanost poslovnog sektora i politike prouzročava korupciju. Dok na razini EU-a svaki drugi građanin ima dojam da nema poslovnog uspjeha bez političkih veza, u Hrvatskoj takav dojam ima 80 % građana.

Da zaključim, razlozi ovakvog pesimističnog razmišljanja javnosti su višeslojni. Temeljni je u tome što su mnogi uzroci ujedno i posljedice korupcije. Korupcija je izrazito složena i teško iskorjenjiva pojava koja je prilagodljiva okolnostima i brzo mutira. Ona je poput ove pandemije koronavirusa kojoj svjedočimo. Nevidljiva je, razorna, nepredvidiva s katastrofalnim posljedicama. Tako da svi pomalo širimo pesimizam, a za što su u velikoj mjeri krivi i mediji koji informiraju o brojnim nepravilnostima i svakodnevnim aferama. Velika razina nepovjerenja u pravosudni sustav rezultat je dugotrajnih postupaka koji nisu provedeni u razumnom roku i koji kompromitiraju borbu protiv korupcije. Građani su svjesni uloge medija u razotkrivanju nepravilnosti jer se samo na taj način može utjecati na učinkovitost. Sada još više možemo reći da su najsnažniji medij društvene mreže koje su zbog brzine i dostupnosti informacija pokrenule promptna razrješenja dužnosnika, ali i udaljavanje kompromitiranih sudaca.

Korupcija je golem društveni problem, a ona je u posljednje vrijeme na dnevnom redu i u raspravama oko pravosuđa i u pravosuđu, uključujući i slučaj Mamić. Je li i koliko nepovjerenje javnosti u pravosuđe i pravosudni sustav, a potom i u druge institucije države problem i mentaliteta hrvatskog društva, ali i upletanja politike?

- Ključnu ulogu u obuzdavanju korupcije trebale bi imati promjene u odnosima moći, svijesti i ponašanja građana, uz istovremeno dovoljno mobilizirane političke volje da se promjene u stvarnosti i dogode. Od ulaska Hrvatske u EU 2013. godine do danas svjedočimo neautonomnom statusu neovisnih tijela u prevenciji i represiji korupcije, nedovoljnim resursima te nedostatku podrške tijelima koja su tu da bi implementirala antikorupcijske alate. Ovo je razorna kombinacija nepostojanja stvarne političke volje nositelja vlasti i nedovoljnih administrativnih kapaciteta neovisnih tijela. Utjecaj politike vidljiv je u brojnim primjerima, pa je i ova polemika u javnom prostoru oko izbora predsjednika Vrhovnog suda posljedica presudnog utjecaja politike na pojedine stupove "neovisne" vlasti. Građani premalo znaju o tome kako naš sustav funkcionira, ali na vlastitim primjerima osjećaju posljedice nepravednih i nepoštenih odluka u raznim postupcima. Sudačka profesija nije samoregulirajuća, autonomna i samostalna kada u najvažnijem tijelu koje regrutira, unaprjeđuje i kažnjava suce, Državnom sudbenom vijeću, mandate imaju saborski zastupnici koji predstavljaju zakonodavnu vlast, ali i suci koji se biraju u ne baš transparentnim okolnostima. Uz to treba nadodati da je predsjednik Vrhovnog suda istovremeno i predsjednik Državnog izbornog povjerenstva, koje ima širok djelokrug od nadgledanja i provođenja izbora do kontrole redovitog financiranja političkih stranaka i financiranja izbornih procesa i kampanja. Državno izborno povjerenstvo ima četiri potpredsjednika, i to dva koja se biraju u parlamentu dogovorom parlamentarne većine i oporbe (pri posljednjem izboru birane su dvije bivše saborske zastupnice, jedna iz HDZ-a, a druga iz SDP-a), te dva iz redova sudaca Vrhovnog suda te još četiri člana. Nemoguće je istovremeno obavljati te dvije dužnosti kvalitetno, kompetentno i neovisno.

U više ste navrata uime TIH-a isticali da bez učinkovitog, odgovornog i poštenog pravosuđa nema borbe protiv korupcije u Hrvatskoj. Može li i koliko pomoći reforma pravosuđa...?

- Reforma pravosuđa nije i ne može biti jednokratni postupak kozmetičkih popravaka nekih dijelova sustava. Još više, ona ne može biti rezultat pritisaka pojedinaca ili grupa na društvenim mrežama i u javnosti, jer se tada ne otklanjaju uzroci ovakvog stanja, već se saniraju posljedice netransparentnog djelovanja pojedinaca u sustavu. Jedan od važnih uzroka pojave korupcije je i ponašanje pojedinih političara, a u sudbenoj vlasti i sudaca, tj. kada njihovo ponašanje i djelovanje predstavlja loš primjer građanima. Ako se tolerira nepravilnost ili ako se ne ispunjavaju obveze dostavljanja činjeničnog i točnog raspolaganja imovinom, onda se stvara dojam dvostrukih kriterija i nejednakih pravila, a u konačnici i da se netransparentnost i korupcija isplate.

Ukupno uzevši, kako objasniti "taktiku" oko izbora predsjednika Vrhovnog suda, ali i općenito, neprestana prepucavanja oko svega, pa sad i oko pravosuđa...?

- Čini se da se ne radi o taktici, već o nedostatku taktike kako napraviti i postići kompromis. U ovome nema pobjednika, već smo u biti svi poraženi, i trenutni akteri i tzv. veto igrači, ali i svi mi kao građani. Hrvatska ima dva izazova u borbi protiv korupcije. Prvi je onaj neposredni u trenutnim antikorupcijskim aktivnostima, a drugi se odnosi na kontekst koji bi trebao podizati kapacitete našeg društva u prevenciji i onemogućavanju korupcije. Potrebna su tri pomaka od dosadašnje prakse. Ukratko, to su: prvi, politička volja za promjenom; drugi, antikorupcijska infrastruktura te učinkovitost u razotkrivanju, procesuiranju i kažnjavanju koruptivnog ponašanja; i, treći, promocija antikorupcije kao poželjnog društvenog djelovanja. Za to je potreban kompromis i vlastiti primjer onih koji mogu omogućiti promjene. Predsjednik i premijer to sigurno jesu u granicama svojih ovlasti i alata koji im stoje na raspolaganju. (D.J.)
Najčitanije iz rubrike