Magazin
NENAD MARČEC: GLAVNI DIREKTOR HDS ZAMP-A

Kad nema posla, nema ni glazbe ni plaćanja za nju
Objavljeno 23. svibnja, 2020.
ZBOG KORONAKRIZE U TRAVNJU SMO IMALI PAD PRIHODA OD 72 POSTO

Već više od dva mjeseca i glazbena industrija u zemlji živi - ili točnije preživljava - u teškim okolnostima. Zbog koronavirusa prvo su otkazani svi glazbeni događaji, koncerti i festivali. Potom su bili zatvoreni ugostiteljski objekti, hoteli i drugi prostori koji u poslovanju koriste glazbu. I mediji koji glazbom privlače publiku doživjeli su pad prihoda od oglašavanja. Lančanom reakcijom i prihodi od prodaje licenci za autorska prava koje za oko deset tisuća domaćih i dva milijuna inozemnih glazbenika ostvaruje HDS ZAMP u ovim su mjesecima pali na rekordno niske grane. O složenom stanju danas i projekcijama za neizvjesnu budućnost razgovarali smo s glavnim direktorom HDS ZAMP-a, Nenadom Marčecom.

Kakve su posljedice izvanrednog koronastanja na prihode HDS ZAMP-a?

- Kako se moglo i očekivati - nažalost, loše. Ukupni prihodi iz svih izvora već su u ožujku ove godine pali za 30 posto u odnosu prema ožujku prošle godine. Travanj je bio još gori - uz potpuni izostanak glazbenih događanja, koncerata i festivala cijeli mjesec te izostanak plaćanja licenci za glazbu od strane većine poslovnih korisnika, pad prihoda u odnosu prema travnju 2019. iznosi čak 72 posto. I tu, nažalost, nije kraj. Štoviše, za naše članove kriza se tek produbljuje - dok neki segmenti gospodarstva upravo pokušavaju normalizirati poslovanje, glazbenoj industriji to nije omogućeno, a u autorskim honorarima naših članova osjetit će se s odgodom, na zimu.

GOMILANJE PROBLEMA
Što nas očekuje u razdoblju pred nama, koje su prognoze poslovanja?

- Još uvijek je nemoguće predvidjeti dan kad će se poslovanje vezano uz glazbu u svim svojim oblicima potpuno vratiti na stanje prije koronavirusa. Zato je neizbježan nastavak negativnog trenda i za svibanj i lipanj, pa sve do jeseni, u najboljem slučaju. Možemo se samo nadati da će postotci pada u sljedećim mjesecima biti bliži postotku pada u ožujku nego u potpuno paraliziranom travnju, ali to ne ovisi o nama, nego o epidemiološkoj situaciji i odlukama nadležnih službi.

Kako će se to odraziti na autorske honorare, redovnih i pridruženih članova Hrvatskog društva skladatelja?

- U svakom slučaju jasno je da će autorski honorari za prvih šest mjeseci ove godine, koje ćemo članovima isplaćivati u listopadu i prosincu, biti niži nego do sada, treba biti spreman na to. Nadam se da će skoro otvaranje ugostiteljskih objekata potaknuti optimizam kod svih, i da će, kako smo prošlog tjedna predložili unutar inicijative Unisona, biti odobreni prvi od pet naših prijedloga za hitan povratak glazbe uživo. To je glavni okidač za revitalizaciju glazbene scene i ostvarivanje prihoda od autorskih i srodnih prava. Od toga u ovoj zemlji živi između 15 i 20 tisuća ljudi, i njihovih obitelji.

OPĆA NEIZVJESNOST
Kakav ste stav zauzeli prema poslovnim korisnicima glazbe, koji su također od sredine ožujka morali promijeniti ili zaustaviti poslovanje, zbog donošenja restriktivnih mjera Stožera CZ-a?

- U situaciji ugroze bez presedana za zdravlje i poslovanje svih građana naša je osnovna poruka poslovnim korisnicima od prvog dana bila i ostala - solidarnost. Nakon odluka usuglašenih s Autorsko-pravnim odborom i Skupštinom predstavnika HDS-a, u ožujku smo svim udrugama hotelijera, ugostitelja, obrtnika i drugih sličnih korisnika poslali obavijest da za dane u kojima ne rade, logično, neće za glazbu platiti ni kunu. Za prvi dio ožujka, u kojem su i oni radili otežano, omogućili smo popust od 50 %, a i taj će iznos moći platiti u obrocima nakon početka ponovnog poslovanja. Korisnički objekti koji su na području Grada Zagreba potresom oštećeni u mjeri da ne mogu nastaviti raditi izuzeti su u cijelosti od plaćanja. Slične znakove afirmativnog poslovnog partnerstva poslali smo i prema udrugama medija, poput radijskih i televizijskih postaja kojima je pao marketinški prihod, a konačno i prema pojedinačnim korisnicima glazbenih licenci poput DJ-eva.

Svima je jasno da je glazba kao usluga važna za poslovanje, ali kad nema posla, nema ni glazbe ni plaćanja za nju. Naravno, prvi znaci povratka poslovanja sve nas ohrabruju - nadamo se da ćemo što skorije biti u stanju nastaviti gdje smo stali, kao i ostali dijelovi gospodarskog sustava kulturnih i kreativnih industrija. Vidjeli smo da su poruke solidarnosti i uvažavanja prema poslovnim korisnicima glazbe proteklih tjedana bile dobro primljene. Ako su pale na plodno tlo, u sljedećim mjesecima, kako se njihovo poslovanje bude poboljšavalo, trebala bi se vratiti i njihova potreba za glazbom, a s njom će doći i povratak uobičajene suradnje.

Kako ste proteklih tjedana određivali prioritete rada službe HDS-a?

- Već u prvoj polovini ožujka, kako su brojke oboljelih od koronavirusa u zemlji rasle, bio je očit pad dolazaka naših članova, autora, ali i poslovnih korisnika glazbe u sve poslovnice u Zagrebu, Rijeci, Splitu i Osijeku. Ni naši zastupnici na terenu u svim županijama nisu izlazili u obilaske objekata, kako bismo i njih zaštitili od izlaganja virusu. Opća neizvjesnost i briga za zdravlje posjetitelja i djelatnika nalagali su odluku za koju iz današnje perspektive znamo da je bila ispravna i na vrijeme: poslovanje većine djelatnika službe ZAMP je od 16. ožujka uspješno prebačeno na rad od kuće. Svi kontakti s članovima kao i poslovnim korisnicima uspješno su rješavani preko telefona i elektroničke pošte. Sve obavijesti priopćavali smo na web-stranici, preko priopćenja članovima, korisnicima i medijima, pa ni tu nije bilo praznog hoda.

IZAZOVNI MJESECI
Za kraj, trebaju li članovi HDS-a biti zabrinuti za lipanjsku isplatu njihovih autorskih honorara, hoće li se ona odraditi po rasporedu?

- Od prvog dana poslovni prioritet nam je bio da naši članovi ne osjete koronakrizu na isplati honorara. I u tome smo uspjeli - u prvom tjednu travnja uspješno smo obavili redovni obračun mehaničkih, digitalnih i prava iz inozemstva, a pred nama je redovna isplata tzv. malih prava u lipnju. Radi se o prihodima ostvarenim u drugoj polovici 2019. godine, koja je bila poslovno uspješna. Ta će distribucija, to sad već mogu potvrditi, sigurno biti odrađena na vrijeme. Dobro će doći članovima nakon ova šokantno loša dva mjeseca. Nažalost, isplate honorara koje će se odnositi na ostvarene prihode za prvu polovinu 2020. godine, a slijede za nekoliko mjeseci, bit će vrlo "mršave". Pred nama su izazovni mjeseci, kako za skladatelje i nositelje prava, tako i za cijelu službu ZAMP. Morat ćemo donositi puno teških odluka. (T.K./HDS ZAMP)
Za naše članove kriza se tek produbljuje - dok neki segmenti gospodarstva upravo pokušavaju normalizirati poslovanje, glazbenoj industriji to nije omogućeno...
Prvi znaci povratka poslovanja ohrabruju - nadamo se da ćemo što skorije biti u stanju nastaviti gdje smo stali, kao i ostali dijelovi gospodarskog sustava kulturnih i kreativnih industrija...
Nažalost, isplate honorara koje će se odnositi na ostvarene prihode za prvu polovicu 2020. godine, a slijede za nekoliko mjeseci, bit će vrlo “mršave”...
Tko je i što HDS ZAMP?
HDS ZAMP je stručna Služba zaštite autorskih muzičkih prava (ZAMP) Hrvatskog društva skladatelja (HDS) - udruge građana (autora, skladatelja, tekstopisaca) koja se bavi zaštitom i promocijom hrvatskog glazbenog repertoara i kolektivnim ostvarivanjem prava autora glazbenih djela. Njome kroz službena tijela upravljaju njezini članovi, autori i ostali nositelji autorskih prava.

HDS ZAMP kao dio globalnog međunarodnog sustava i suradnjom s ostalim društvima iz zemlje i svijeta u zemlji ostvaruje prava za gotovo tri milijuna autora iz Hrvatske i cijelog svijeta, te svima koji žele glazbu distribuirati ili ju poslovno koristiti omogućava da na vrlo jednostavan i brz način legalno koriste gotovo cjelokupan svjetski glazbeni repertoar.

HDS ZAMP je služba koja svoj posao obavlja vrlo profesionalno i uspješno te u skladu s visokim međunarodnim standardima, pa je u svojim krovnim međunarodnim organizacijama CISAC (Međunarodna konfederacija društava autora i skladatelja) i BIEM (Međunarodni ured za mehanička izdanja) svrstana u kategoriju visoko razvijenih službi.

HDS ZAMP naknade od licenci prodanih u zemlji, kao i naknade za hrvatske autore pristigle iz inozemstva, u obliku autorskih honorara pet puta godišnje isplaćuje hrvatskim i inozemnim autorima korištenih glazbenih djela, pri čemu im dostavlja i specifikacije korištenja djela.

HDS ZAMP je aktivni promotor zaštite autorskog rada i prava autora, glas je autora, djeluje u njihovo ime i brani njihove interese prema Zakonu o autorskim i srodnim pravima te svojim članovima daje besplatne pravne savjete.

HDS ZAMP je vodeća služba koja usko surađuje s ostalim udrugama nositelja autorskog i srodnih prava u zemlji: Hrvatskom udrugom za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP), Udrugom za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava (ZAPRAF), Društvom hrvatskih filmskih redatelja (DHFR), Društvom za zaštitu novinarskih autorskih prava (DZNAP), Društvom hrvatskih književnika (DHK), Udrugom za zaštitu prava nakladnika (ZANA).

HDS ZAMP godišnje obradi podatke i redovito obiđe više od 40.000 korisnika, evidentira korištenje više od 220.000 djela te obračuna i isplati honorare za više od 90.000 hrvatskih i inozemnih autora i nositelja autorskog prava.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

TJEDNI OSVRT

Prijeti li Škorinu Domovinskom pokretu raspad?

2

OSJEČKA NOGOMETNA PROŠLOST (II.)

U “Jugi” je skrojena hrvatska velika četvorka?

3

TRANZICIJSKA BESPUĆA: SLAVONSKA INDUSTRIJSKA BAŠTINA

Industrijski kombinat Gaj: Slatinski div završio u muzeju