Magazin
TEMA TJEDNA: PREDBLAGDANSKI KONZUMERIZAM (II.)

Krešimir Mišak: Nije problem
u konzumerizmu oko nas,
nego u čovjeku, u nama
Objavljeno 15. prosinca, 2018.
Ljudi uvijek traže nekog neprijatelja, pa im je to sad i konzumerizam

Svake godine, u isto vrijeme, počinje ta priča protiv konzumerizma, premda smo u njega svi uključeni, pa se nameće pitanje zbog čega ga uopće kritiziramo kad se to svima sviđa. Naravno, mislim da bi ljudi trebali biti umjereni, a ne samo uzimati sve što im taj konzumerizam nudi, posebno pred Božić i Novu godinu - kaže Krešimir Mišak, poznati TV voditelj i urednik kultne emisije "Na rubu znanosti" HTV-a, te dodaje:

- Mene osobno ne muči konzumerizam kao takav, jer i ja sam njegov dobar član, s obzirom na to da moram kao i svi razmišljati o nekakvim poklonima za bližnje, obitelj, prijatelje... No ljudi uvijek traže nekog neprijatelja, pa im je to sad i konzumerizam. Nitko ne mora biti dio toga, ne mora konzumerizam prihvatiti ako neće, no kad je vrijeme darivanja, nema smisla gunđati protiv konzumerizma. Zapravo je konzumerizam dio jedne šire priče koja je na Zapadu prisutna od 50-ih godina, i to je sad već šire sociološko pitanje.

DRUŠTVENI INŽENJERI
Mnogi povezuju korporatizam, konzumerizam, totalitarizam. Može li se govoriti i o globalnoj uroti, sračunatom planu kontrole?

- Naravno da su ljudi skloni puno toga tumačiti kroz teorije urota, pa i kad se radi o ekonomskoj strani cijele priče oko konzumerizma, velikih korporacija, globalizma i totalitarizma. Nisu ni u krivu, jer malo toga je tu slučajno, sve je dio šireg društvenog "tkanja" u koje su uključeni društveni inženjeri, danas ih se zove stručnjacima za odnose s javnošću, koji zapravo oblikuju javno mišljenje da bi ono na neki način po cijelom svijetu bilo uniformno. To se može vidjeti bilo gdje, ako odeš u koji god dio svijeta. Iz tog kuta se može pričati o totalitarnoj kontroli, o nekoj vrsti suptilnog totalitarizma. Međutim, taj totalitarizam nije nešto protiv čega se čovjek može boriti ili opirati mu se, nego svatko sam, rekao bih negdje u sebi, treba napraviti granicu između toga koliko će on nečega uzeti od konzumerizma, a koliko će od njega nešto preuzeti konzumerizam. To je kao da kritiziramo kako ljudi vozeći automobile ispuštaju plinove, a to za planet nije dobro, no što da se radi, volimo se voziti, a i moramo.

Tko ima novca, taj se vozi, no ne mogu svi sad kupiti električni auto pa odustati od dizela i benzina...?

- Ne znam što nedostaje dieselu, doista. Diesel je nepravedno izbačen, suvremeni dizelski motori ne zagađuju toliko okoliš. Još ćemo vidjeti kad se naprave proračuni koliko su ti električni automobili u skladu s ekološkim kriterijima. Prema tome, sve je to jedno bacanje pijeska u oči. Za proizvodnju diesela potrebna je najmanja količina prerade jer je to jedan od sirovih oblika nafte, a kad bismo izračune bacili na papir, tek bismo onda vidjeli da je diesel možda ekološkiji od električnih automobila prema istim kriterijima. Riječ je o tzv. ‘ekološkom otisku‘ jer i tu struju treba nekako proizvesti, a nju se velikim dijelom stvara sagorijevanjem svega i svačega.

U odnosu prema pedesetima i šezdesetima godinama prošlog stoljeća, konzumerističko društvo je napredovalo golemim koracima. Sad se više ne možemo vratiti natrag, ili možemo?

- Pa, evo, gledam nekakve sitne dućane - postolari, zlatari, pa ljudi koji popravljaju električnu opremu, gramofone, kasetofone... gledam cijeli jedan niz profesija koje će ubrzo izumrijeti, kad umru njihovi posljednji nositelji, za 5-10 godina. Mislim da ne možemo govoriti o tome kako bismo se vratili u staro vrijeme, naravno da se ne možemo vratiti jer sve se stalno mijenja i što se tu može, ali je isto tako činjenica da kada čovjek ode u neku zemlju koja je kao malo zaostalija, pa tamo još vidi dućane s kožnim kaputima koji se još ručno šivaju, onda shvatite kako je jedna od nevidljivih posljedica općeg konzumerizma i gubljenje autonomije. Znači, danas možeš sve kupiti, sve je prilagođeno tako da se mijenja, ljude se dovodi u ovisnički odnos, bez autonomije, ekonomija se pretočila u politiku i društveni inženjering. S tim u vezi onda danas kupuješ sve što ti treba ili ne treba, bivaš uvučen u nekakvu priču konzumerizma, koja može biti u redu kad bi čovjek sam sebe mogao kontrolirati, da ne troši novac na ono što mu doista nije potrebno, da ne gomila stvari koje će ga možda trenutno usrećiti, a onda, nakon izvjesnog vremena, baciti u nekakvu vrstu praznine, depresije. Zapravo mislim da problem konzumerizma nije u tome što sad ljudi više kupuju i troše, na kraju krajeva nije to tako ni loše, ako netko troši, znači da je i zaradio, da ima novca, a to također znači i da će netko zaraditi i da će se ubrzati se protok novca koji je krvotok ekonomije. Ali ta nekakva navada da se traži ispunjenje izvana, u gomilanju nekih stvari koje zauzimaju ormare, pa se poslije bacaju, tu je problem. No, opet, tko bi se sad pred Božić i Novu godinu borio protiv konzumerizma tako da svojim bližnjima ne kupi darove? Osim, naravno, ako ih ne može kupiti jer nema novca. Ali nije sve u novcu, darovati se može i nešto malo, sitno, neki znak pažnje, koji će usrećiti bližnje. Ne moramo biti pod stresom da sad pred blagdane trebamo potrošiti hrpu novca da bismo nekoga bliskog, pa i same sebe, usrećili.

SKRIVENA ZNAČENJA
Konzumerizam bez reklama ne ide, no tu su i neizbježne, premda ih nismo možda niti svjesni, subliminalne poruke?

- Subliminalne poruke postoje na više razina. Neke od njih čovjek na prvi pogled ne vidi i ne čuje, ali njegova podsvijest ih vidi i čuje, "utkane" su u gomile reklama i propagadnih materijala, u vizualnim i audioformama. Dio su potrošačke svakodnevice, napose konzumerizma kao takvog. Ustvari je riječ o uvjetovanju ili dresuri. Pred blagdane, čim čujemo poznatu melodiju Jingle Bells, ona nas subliminalno navlači da eto budemo na silu sretni, u ‘blagdanskom‘ raspoloženju (a tko ne uspije u tome pada u još veću depresiju), ali i da hitamo u kupnju poklona, što načelno nije ništa loše. No ima i puno skrivenih subliminalnih poruka koje stvaraju podsvjesnu sliku o nečemu što nije uvijek lijepo, ali se treba prodati, treba nas potaknuti na reakciju da to nešto kupimo, ma koliko nam to u biti i nije potrebno u životu. Puno je toga naime što uvjetuje da se osjećamo tako kako se osjećamo pred blagdane, u potrošačkoj groznici oko nas i u nama.

Koliko je u svemu tome, pa i u konzumerizmu, važna ljubav. Ipak smo u mjesecu blagdana, a David Icke bi rekao kako je "beskrajna ljubav jedina istina - sve ostalo je opsjena"?

- Problem je u tome što se još nitko nije uspio dogovoriti oko toga što je to ljubav. Pa bih ja umjesto apstraktnog pojma ljubavi možda preporučio malo više introspekcije, to znači nekakvog vježbanja, nekakve svjesne pažnje da proučavamo iznutra vlastite reakcije na stvari, da imamo vlastiti emocionalni doživljaj, i da se nekako razluči što je od toga tvoje, a što od toga nije tvoje. Kad si to jednom razlučio, onda više zapravo i ne možeš biti rob stvari, možeš biti usred konzumerizma, ali možeš pritom ostati svoj. Drugim riječima, trebalo bi više poraditi na tome da se čovjek ne identificira s vanjskim stvarima, nego da se indetificira s onim što zapravo jest, svojom ljudskosti.(D.J.)

TOMISLAVA RAVLIĆ

VEĆ 2020. MOGLI BISMO PRESTIĆI PRETKRIZNU 2008. GODINU

 

Blagdanska potrošnja ove će godine u prosincu prvi put premašiti onu iz pretkrizne 2008. godine i, prema procjenama HGK-a, dosegnut će 13,5 mlrd. kuna, što je najviša prosinačka potrošnja otkako se mjere ti podatci, naglašava Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatskle gospodarske komore (HGK), te dodaje:

- To je porast za čak milijardu kuna u odnosu prema istom razdoblju lani, pri čemu se udarno razdoblje potrošnje očekuje od 19. do 24. prosinca. To je svakako rezultat rasta plaća preko porezne reforme koji je utjecao na optimizam građana, pa tako i na potrošnju. Dobra turistička sezona također je pozitivno utjecala na ovo područje.

Dodatni doprinos potrošnji dat će i povećanje neoporezivoga dijela za božićnice i regres, jer je sve više poslodavaca odlučilo radnicima isplatiti dodatnu plaću, veće božićnice ili bonuse.

Na godišnjoj razini ipak se još neće oboriti rekordi, odnosno razina iz 2008. godine. Ako se nastavi trenutačna dinamika realnoga rasta maloprodajnog prometa, sljedeće godine mogla bi se dostignuti razina prije krize, a 2020. godine mogli bismo prestići tu razinu. Procjena se temelji na rastu prometa u trgovini na malo, koji kontinuirano raste od 2014. godine, a koji je u prvih devet mjeseci ove godine veći 3,6 posto u odnosu prema istom razdoblju 2017. godine.

Prema rezultatima prošlogodišnjeg istraživanja HGK-a, najveći broj ispitanika potrošio je između 100 i 500 kuna na blagdanske darove (39 %), a slijede ih oni koji su izdvojili između 500 i 1000 kuna (31 %). Gornju granicu od 1000 kuna premašilo je samo 9 %, a manje od 100 kuna ili ništa potrošilo je 21 % ispitanika. Najviše (gotovo 40 %) pod bor je ostavilo igračke, kozmetiku (37 %), obuću i odjeću (36 %) te delikatesne prehrambene proizvode (25 %).

I ove godine očekujemo slične popise za kupnju. No u usporedbi sa zapadnim europskim zemljama, gdje ipak daruju nešto luksuznije poklone, naši su građani ipak više okrenuti praktičnim darovima.

Hrvatski trgovci još uvijek u dovoljnoj mjeri ne prepoznaju važnost online trgovine, što dodatno pogoršava našu poziciju u globalnoj utakmici, navode iz HGK-a. Za ilustraciju, online potrošnja u svijetu raste do 30 % na godišnjoj razini, a u nas je to samo mršavih 12 %.

Piše: Tomislava RAVLIĆ
DIANA GRGURIĆ

TAKTIKE I STRATEGIJE POČIVAJU NA IZVOĐENJU

 

O konzumerizmu kao vrsti performansa, što je ujedno i naziv rada Milene Pačić (Sveučilište u Rijeci, 2017.), zamolili smo za mišljenje dr. sc. Dianu Grgurić, koja je bila mentorica navedenog završnog rada. Komentar dr. Grgurić temeljen je na pitanjima koja smo joj poslali: Kako se konzumerizam manifestira u kulturi, napose glazbi, intermedijalnosti...? Koliko je pozitivnog, a koliko negativnog utjecaja potrošačkog društva, tržišta, konzumerizma na kulturne i umjetničke prakse u današnjem globaliziranom i umreženom svijetu?(D.J.).

- Ja ću se u svojim odgovorima više usredotočiti na performativnost, odnosno izvođenje. No, premda se ovaj pojam u inačici performansa najčešće veže za umjetnost, on se ne da lako značenjski uhvatiti. Performans je jedna sveobuhvatna kategorija, jedan kontinuum ljudskih radnji i akcija od igre, rituala, sporta, zabave, izvođačkih umjetnosti, preko svakodnevnih izvođenja društvenih, profesionalnih, rodnih, rasnih ili klasnih uloga, pa sve do današnjih estetskih zahvata, medija i interneta. Radi bližeg razumijevanja pojavnosti i vidova aktualizacije tog pojma pokušat ću ga objasniti na nekoliko primjera, a u okviru pitanja koja su mi postavljena.

VARANJE ČULA
- Što to znači izvoditi? U poslu, recimo, znači napraviti nešto prema pravilima i nadmašiti, u umjetnosti znači postaviti predstavu, a u životu znači isticati se predstavljačkim ponašanjem. No da bi se nešto kvalificiralo performansom, mora biti svjesno izvedeno. Ljudi danas, kao nikad prije, komuniciraju i žive posredstvom (osviještenog) izvođenja. Koncepcije izvođenja različite su. Evo kako se izvođenje, recimo, oblikovalo u komunikaciji u domeni kreiranja cijene robe na tržištu. Tu se izvršila performativnost brojeva, pa je tako broj 4,99 izvedba broja 5, a slogan "banka misli na vas", nije ni "istinit" ni "lažan", on je jednostavno performativ koji se kvalificira prema tome je li uspješan ili nije, odnosno je li na tržištu "upalio" ili nije. Taj slogan, kao performativ, nema moć sam po sebi, nego se ostvaruje samo ako ga prepozna onaj kome je upućen, dok zahtjev za prepoznavanjem ostaje prikriven.

- Performativnost je zanimljiv koncept temeljem kojega se može sagledavati i industrija hrane. Kao što znamo, i tu se vrše različite vrste simulacija i kopiranja, drugim riječima kemijske izvedbe kojima se "varaju" naša čula. Proizvodnja kopija prehrambenih proizvoda, radi stvaranja stanja obilja, dovela je do ozbiljnog raskida s organskom hranom. Jedan sok od naranče koji se radi od repe i kemijskih sastojaka sličnih okusima naranče, može se kvalificirati kao kopija, koja, međutim, ovdje otvara i etičko pitanje, za razliku od kopije na primjeru glazbene industrije. Aktualna praksa pjevača naturščika u reality showovima koja preplavljuje medijsku scenu, toliko je uznapredovala da je stvorila nemogućnost determinacije razlike između kopije i originala pjesama. Međutim je li nešto kopija ili original nije važno. Tu kopije ispunjavaju težnju za neprestanim pomlađivanjem postojećeg.

ČVRSTE VEZE
- S obzirom na predstojeće božićne blagdane, zanimljiv primjer neke vrste performativnosti uprizorenje je živih jaslica. To je performans u kojemu ljudi dobrovoljno stavljaju svoja tijela, kostimirana, dakako, i u posebnom scenskom okruženju, u funkciju izvedbe, odnosno za pokazivanje. Ta je vrsta performansa stavljena u funkciju Božića i namjera joj je "oživotvoriti" jednu priču. Aktualizaciju sličnih performansa pronalazimo danas i u oživljavanju tradicije i izvođenju povijesnih događaja, koji se najviše koriste u turističke svrhe. O čemu je tu zapravo riječ? U jednom intervjuu provedenom među ljudima koji su sudjelovali u insceniranju živih jaslica, na pitanje zašto to rade, odgovorili su jednostavno da uživaju biti netko drugi. Drugim riječima, svijet spektakla je učinio svoje, pa ljudi koji žive obične živote slijede medijske zvijezde koje odašilju slike mogućih uloga i života koje pružaju utočište u bijegu od vlastite stvarnosti. Je li onda živjeti "drugi život" stvarnost ili nije, ili su sve prividi moći društva spektakla u kojemu je svekoliko predstavljanje prikrivanje lica stvarnosti novca?

- Konzumerizam i performativnost nalaze se u izravnoj vezi. Zapravo, taktike i strategije konzumerizma počivaju na izvođenju, a vrste izvođenja idu od tehničkog, preko institucionalnog, kulturnog i do umjetničkog. U vremenu imperativa potrošnje stalno smo izloženi različitim oblicima akcije koji provociraju potrošačku reakciju. Taj oblik tržišne interakcije pretočio se u kontinuum. Hrvatska, glede toga ne zaostaje, ja čak mislim da je i "naprednija" od nekih europskih zemalja koje, ipak, vode brigu o zaštitama svojih građana od sve agresivnijih vidova ponašanja i komuniciranja kojima nam se nameću materijalistički standardi života. Evo, relativno nedavno je i hrvatska državna televizija uvela prasku oglašavanja za vrijeme filmova. To je prošlo u javnosti tiho jer smo kao društvo, valjda, podlegli i promijenili se zbog svih ovih procesa zbog kojih psi više ne laju jer su na izdržavanju kazne.

Piše: Diana GRGURIĆ
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike