Magazin
FRANZ JOSEPH I. (1916. - 2016.):

Žalovanje za Franjom: U Agramu politizirali, u Esseggu tugovali!
Objavljeno 26. studenog, 2016.
UZ STOTU OBLJETNICU SMRTI AUSTROUGARSKOG CARA I KRALJA, NAJDUGOVJEČNIJEGA HRVATSKOG VLADARA...

Bio je vrhunac ljeta, kraj srpnja 1914., kada je austrougarski car i kralj Franjo Josip I. potpisao objavu rata Kraljevini Srbiji. Učinio je to nevoljko, sluteći da vojni pohod neće biti rutinsko kažnjavanje i upokoravanje razmjerno malene i prkosne balkanske kraljevine koja je već duže izazivala naizgled moćno habsburško carstvo, rovareći na razne načine i ne krijući pretenzije na njegove zemlje.

Po svemu sudeći, stari je kralj ispravno slutio da se objavom rata zakoračuje u nepoznato i neizvjesno, u pustolovinu čiji je ishod krajnje nepredvidljiv, pri čemu nije bio isključen ni slom “stare Austrije”. Odlučivši staviti svoj potpis na ratnu objavu, navodno je izustio riječi: “Sve sam promislio, sve sam razmotrio!” Drugi izvori navode da je njegov komentar pri potpisivanju objave rata bio nadasve fatalističkoga prizvuka i glasio: “Kad već Austrija mora propasti, neka bar propadne časno.” Nedugo potom svoje crne slutnje povjerio je prijateljici Katharini Schratt: “Bit ću zadovoljan ako iz svega toga iziđemo s jednim modrim okom!”

Četiri godine poslije najgora kraljeva strahovanja postala su zbiljom, ali on to nije doživio - preminuo je 21. studenoga 1916., usred ratne klaonice kakvu svijet prije nije vidio. Sudbina ga je poštedjela muke da svjedoči slomu i rasulu stare Monarhije, čiju je upravu preuzeo davne, revolucionarne 1848. godine. No i bez toga je povelik bio broj gorkih čaša koje je u životu morao ispiti. Pogodila ga je tragična smrt supruge Elizabete - omiljene Sissi - 1898. godine, samoubojstvo sina jedinca Rudolfa 1889., tragedija brata Maksimilijana, strijeljanoga u dalekom Meksiku 1867., zatim smrt prvorođene kćeri Sofije u dobi od dvije godine, a naposljetku i ubojstvo prestolonasljednika Franje Ferdinanda.

Smrt je kralja zatekla u dvorcu Schönbrunn navečer, u 21 sat. Nadošla je kao posljedica upale pluća, a kralj je preminuo blago, okružen najbližima. Do zadnjega je dana primao izaslanstva i potpisivao stotine službenih akata (navodno su mu među posljednjim riječima bile i sljedeće: “Probudite me u pola četiri, kao i obično.”), ostavši tako do sâmoga kraja “prvi činovnik” carstva koje je zapremalo više od 670 tisuća četvornih kilometara i u kojemu je uoči Velikoga rata živjelo gotovo 53 milijuna stanovnika. Preminuo je u 87. životnoj godini, tek desetak dana uoči 68. obljetnice stupanja na carsko prijestolje (2. prosinca). U skladu s tradicijom, 29. studenoga bio je pokopan među svoje pretke u utrobi bečke kapucinske crkve, gdje i danas počiva u lijesu koji je relativno jednostavan i skroman, kakav je bio i sâm car (i njegov šenbrunski ležaj, u kojemu je ispustio dušu, jedva da je mogao biti skromniji).

POHVALE I KRITIKE

Stav Hrvata prema Franji Josipu bio je prilično složen, višeslojan i nemoguće ga je jednoznačno odrediti. Varirao je cijelu njegovu vladavinu od krajnje negativnog do krajnje pozitivnog. Brojni su bili hrvatski podanici koji su kralju zamjerali neoapsolutizam uveden (i) u Hrvatskoj 1852. godine, nakon što su, prema vrlo raširenom uvjerenju, Hrvati pod vodstvom bana Josipa Jelačića sačuvali Monarhiju i Habsburgovce na njezinu tronu - iz istoga se očišta teško bilo oteti dojmu da je jednaka mjera bila primijenjena na buntovne Mađare i lojalne Hrvate, premda je stvarnost bila drukčija, jer je Mađarska stavljena pod okupaciju i bila izvrgnuta represalijama. Mnogi Franji Josipu, nadalje, nisu mogli oprostiti što je 1867. izišao Mađarima u susret i udovoljio njihovim zahtjevima, prepustivši istodobno Hrvatima da se sami dogovaraju s mađarskim političkim vođama o svojoj budućnosti. Naposljetku, isti nezadovoljnici počesto su u Franji Josipu vidjeli glavnu branu žuđenom ujedinjenju hrvatskih zemalja, napose Dalmacije i Hrvatske.

Jedan od onih koji nije nimalo držao do kralja i koji je svoj prijezir i javno iskazivao bio je Ante Starčević. Kada bi Otac domovine u Saboru vladara oslovljavao punim službenim naslovom “Njegovo Carsko i Kraljevsko Apoštolsko Veličanstvo”, svi prisutni dobro su znali da nije posrijedi izraz poštovanja, već poruge. Starčevićev drug i suutemeljitelj Stranke prava Eugen Kvaternik pošao je mnogo dalje pa izgubio glavu u unaprijed na propast osuđenom pokušaju da oružjem sruši omrznutu dinastiju i Hrvatsku učini slobodnom državom (Rakovica, 1871.). Starčevićevo tumačenje preuzeli su mahom svi pravaši, odnosno svi oni koji su težili stvaranju nezavisne hrvatske države, a naročito važan utjecaj u tom smislu ostvarivali su popularni književnici pravaških nadahnuća kakav je bio Eugen Kumičić (Miroslav će Krleža poslije posvjedočiti da ga je Kumičić naučio “mrziti Beč”). S druge strane, jednako negativan stav prema Franji Josipu imali su i oni koji su obalu spasa vidjeli u mladoj srpskoj državi, odnosno oni kojima je nacionalni ideal bilo jugoslavenstvo, ideal države Jugoslavija, a ideal slobodarstva - dinastija Karađorđević (manje Obrenović).

Iako je, dakle, dio hrvatske političke arene u Franji Josipu prepoznavao manje ili više negativnog političkog čimbenika, uvid u literaturu, novinstvo, memoaristiku i arhivsko gradivo nudi zaključak prema kojem većina hrvatskoga naroda u njemu ipak nije vidjela tiranina koji Hrvatima želi zlo, pri čemu naklonost prema vladaru nije bila rezervirana samo za političku i društvenu elitu, nego je bila ukorijenjena i u širim slojevima stanovništva, pa i u dominantnom seljaštvu. Ta naklonost širih narodnih slojeva zasigurno se dijelom može protumačiti i kao izraz suosjećanja s vladarom zbog njegovih velikih osobnih životnih gubitaka, čime se “dobroga cara” umnogome lišavalo odgovornosti za sve pojave koje su doživljavane kao političke i socijalne nepravde.

VIJEST O SMRTI

Zbog svega bismo se mogli osmjeliti i zaključiti da je Franjo Josip osobno uživao veću naklonost negoli sâma Monarhija i ostali njezini vladajući krugovi.

Jedan u nizu zanimljivih, izrazito pozitivnih hrvatskih dojmova o Franji Josipu potječe nam iz 1849. godine, iz pera hrvatskoga književnika i političara Ivana Mažuranića (hrvatski ban 1873. - 1880.). On u pismu navodi: “Ovaj čas dolazimo od cesara iz Šenbruna. Predadosmo mu našu molbu i on nam odgovori iz pisma čitajući, da je viernost naša zaslužila da nam se dozvoli sve što se s jedinstvom dèržave složiti može. Na kraju reče upravo hèrvatski: 'živio ban i vierni hèrvatski narod!'. On je čovjek mlad od 18 godinah i blag i upravo lijep.”

“Jedinstvo dèržave” bilo je jedan od osnovnih imperativa politike koju je Franjo Josip provodio tijekom svoga dugog vladarskog vijeka. Nakon teškoga vojnog poraza u srazu s Bismarckovom Pruskom (1866.), u sljedećih pola stoljeća posve se usredotočio na očuvanje stanja uspostavljenog 1867. (Austro-ugarska nagodba), odnosno 1868. godine (Hrvatsko-ugarska nagodba). Pritom je bio odlučan u odbijanju bilo kojih (mađarskih, hrvatskih, čeških, njemačkih...) zahtjeva koji bi prijetili slabljenjem ionako krhkoga jedinstva habsburškoga imperija. Ustrajnost u provođenju takve politike nailazila je na teške kušnje, koje su s protokom vremena bivale još težima. Nacionalne težnje monarhijskih naroda nezaustavljivo su nagrizale državno jedinstvo i snagu (potrebno je naglasiti da ni jedna politička nacija u Monarhiji nije bila zadovoljna svojim položajem). Karakterističan su primjer stalna mađarska opiranja jačanju državne vojske, potaknuta strahom da bi ta vojna snaga mogla biti upotrijebljena protiv njih kao u slučaju 1848./49. godine; taj mađarski otpor imao je za krajnju kobnu posljedicu slabu opremljenost austrougarske vojske za rat 1914. godine.

Vijest o smrti Franje Josipa prostrujala je Carstvom za nekoliko sati. Put do Osijeka prevalila je za tri sata; točno u ponoć hrvatski ban Ivan Skerlecz telefonski ju je priopćio virovitičkom velikom županu, barunu Ivanu Adamoviću. Župan je odmah naložio zatvaranje svih kavana i gostionica, a u dva u noći i zvona osječkih crkava oglasila su tužnu vijest. U sljedećim danima žalosti obustavljena je školska nastava, odgođeni su svi sudski procesi, kinopredstave i sve druge javne priredbe, a na pročelja javnih i privatnih zgrada bile su postavljene brojne crne zastave. Cijela država bila je preplavljena izrazima sućuti i vjernosti pokojnomu monarhu, posvuda su održavani komemorativni javni skupovi, a tužno ozračje ponajbolje je sačuvano u novinstvu (kod nekih je ponovno bila riječ o iskrenim osjećajima i mislima, a drugi su pisali onako kako su smatrali da moraju).

I osječki list Hrvatska obrana posvetio je smrti Franje Josipa mnoštvo članaka ispunjenih suosjećanjem i zahvalnošću. Naglašeno je isticana lojalnost i privrženost Osijeka, kao i cijeloga hrvatskoga naroda, a anonimni autor jednoga nekrologa sažeo je svoj dojam o pokojniku sljedećim riječima: “Car i kralj Franjo Josip I. bio je pravedan, do skrajnosti savjestan, mudar, jak, čovjekoljubiv i velik vladar. Bio je otac svojih naroda.” Istovremeno je izrazio i uvjerenje da se smrću cara “nenadano skršio čvrst, jedar duh, kao da se slomio stup, koji je držao ovo veliko carstvo, kao da se srušio div, u koga smo svi s punim pouzdanjem upirali oči, pod čijom smo mudrom brižnošću i moćnim zakriljem osjećali sigurnost i u najtežim časovima, u najmučnijim borbama.”

REAKCIJE U OSIJEKU

Svi navedeni podatci, naravno, moraju biti uzeti sa zadrškom i iz njih se ne bi smjelo stvarati zaključak o nepodijeljenoj žalosti koja je obuzela Osijek. Nisu se svi Osječani osjećali osobno pogođenima carevom smrću. Mnogi su bili i ravnodušni, a bilo je i onih koji su u toj vijesti vidjeli temelj nadi da se i kraj Monarhije primaknuo (takvi su svoja razmišljanja i osjećanja - bar oni mudriji - nastojali sačuvati za sebe). U novinstvu su gotovo beziznimno objavljivane vijesti o sućutnim manifestacijama vodećih društvenih slojeva, a o osjećanjima i očekivanjima širih slojeva (na primjer, radništvo) malo toga konkretnoga možemo zaključivati.

Unatoč svemu, neupitno je da je Osijek u drugoj polovini 19. stoljeća bio hrvatski grad koji je prednjačio u iskazivanju “lojalnosti” Monarhiji i dinastiji Habsburgovaca. Sve osječke gradske vlasti odlikovalo je ono što osječka književnica Vilma Vukelić naziva “našom političkom odanošću”, a zbog toga su iz zagrebačkih oporbenih krugova prema Osijeku bile odapete mnoge oštre strelice. U Zagrebu je, međutim, konstanta bila nerazumijevanje specifičnoga povijesnoga razvitka grada na Dravi, kao i njegove složene etničke i vjerske strukture. U drugoj polovini 19. stoljeća Osijek je bio uvelike prožet njemačkim duhom, a dobro ga karakteriziraju riječi osječkog književnika Roda Rode, rođenoga pod imenom Šandor Rosenfeld: “Oni u Agramu bavili se politikom i zanovijetali; u Slavoniji pak, u Esseggu, vladalo je samo jedno uvjerenje: ‘ljubav prema preuzvišenoj vladarskoj porodici u Beču’. U tome su se nadmetali hrvatski građani i časnici, Srbi i Nijemci.”

Premda ni tomu ne bi trebalo pridavati (pre)veliku težinu i značenje, nije naodmet napomenuti da su osječko građanstvo i vojska Franji Josipu još za njegova života iskazali poštovanje i tako što su glavni trg u Tvrđi nazvali po njemu (središnji trg Gornjega grada “zauzeo” je Dragutin Khuen-Héderváry), ali i tako što su mu neposredno prije smrti u Gornjemu gradu podigli spomenik (poprsje). Prema izvješću zagrebačkoga Ilustrovanog lista, inicijativa i izvedba podizanja poprsja u nadnaravnoj veličini bile su u cijelosti zasluga vojnih krugova: izvjesni kapetan Duduković dao je ideju i sredstva za uređenje prostora, njegova supruga darovala je poprsje od crvenog mramora, cvjetnjak u japanskom stilu uredio je vojnik Lasser, vojnik Weiss osmislio je cijeli projekt, a četiri su druga vojnika (Vidaković, Weigert, Satrapa i Hendrich) izradili postolje (također od crvenog mramora).

O tim vojnicima danas ne znamo ništa osim njihovih imena, ali slobodno nam je pretpostaviti da su zamišljali kako će djelo njihovih ruku dugo biti ures grada. Međutim, sustavan i temeljit damnatio memoriae koji je slijedio nakon 1918. i koji je bio dio širega okvira demonizacije Austro-Ugarske i njezine vladarske dinastije odnio je i naziv trga i spomenik Franji Josipu (identično kao i u mnogim drugim hrvatskim gradovima). U nadolazećim dugim desetljećima “dobromu caru” nisu priznavane nikakve zasluge, pa ni one za održanje pola stoljeća mira te kakve-takve slobode i demokracije, koji su omogućili stabilan, i dandanas vidljiv, (osječki) napredak u svim područjima.

(Povjesničar dr. sc. Branko Ostajmer (Đakovo, 1978.), znanstveni je suradnik na Hrvatskom institutu za povijest u Zagrebu)

Piše: Branko OSTAJMER
BEČU U POHODE
Osječani na krunidbi Franje Josipa

Dana 8. lipnja 1867. godine bila je na Budimu obavljena svečana (“nevidjenim sjajem”) krunidba Franje Josipa za ugarskoga (a time i hrvatskoga) kralja, ali službenih hrvatskih političkih protivnika ondje nije bilo, jer je hrvatski Sabor, izražavajući nezadovoljstvo političkim prilikama (sklapanje Austro-ugarske nagodbe, nerješavanje državnih odnosa s Ugarskom), odbio poslati svoje predstavnike. Nasuprot odluci Sabora, budimskim i peštanskim svečanostima ipak je nazočio određeni broj pojedinaca i manjih izaslanstava iz Hrvatske. Među potonjima se naročito isticalo izaslanstvo grada Osijeka; osječko gradsko zastupstvo izabralo je deveteročlanu deputaciju koja je sa sobom ponijela i zemlje iz Osijeka, namijenjene krunidbenom brežuljku. Deputaciju su, među ostalima, činili i gradski sudac Alojzije Schmidt te odvjetnici Ante Stojanović i Franjo Verovski. Slična inicijativa iskazivanja lojalnosti začela se istodobno i u skupštini Virovitičke (Osječke) županije, ali je ondje neslavno propala.

POSLJEDNJI POTPIS

U mnoštvu različitih manjih vijesti objavljenih u danima nakon smrti Franje Josipa bila je i ona prema kojoj je kralj svoj posljednji potpis stavio na diplomu kojom se bivšemu hrvatskom banu Slavku Cuvaju dodjeljuje barunska čast. Miroslav Krleža je, očito nešto pomiješavši, tvrdio da je posljednji službeni akt Franje Josipa bio potpis na odobrenju diplome i svečane promocije (sub auspiciis regis) Marku Kostrenčiću, istaknutom kasnijem hrvatskom pravniku i sveučilišnom profesoru (Kostrenčić je diplomirao nekoliko godina prije).

VJEČNA HARNOST

Osječki gradonačelnik, dr. Ante Pinterović, sazvao je žalobnu sjednicu gradskoga zastupstva na kojoj su ponovljeni izrazi sućuti i zahvalnosti na svim dobročinstvima što ih je pokojni vladar učinio hrvatskomu narodu, pa tako i gradu Osijeku. Izrečeno je, dakako, i uvjerenje da su svi narodi Monarhije obvezani na “vječnu harnost” (zahvalnost). Na sjednici je, naposljetku, odlučeno da se bana Skerlecza zamoli da u Beč proslijedi sućut “obćine slob.(odnog) i kr.(aljevskog) grada Osijeka i Njegovog vjernog i sinovski odanog gradjanstva, koju žalost i tugu grad Osijek dijeli sa svim ostalim municipijima naše hrvatske domovine”.

Osijek je u drugoj polovini 19. stoljeća bio hrvatski grad koji je prednjačio u iskazivanju “lojalnosti” Monarhiji i dinastiji Habsburgovaca...

U Zagrebu je konstanta bila nerazumijevanje specifičnoga povijesnoga razvitka grada na Dravi, kao i njegove složene etničke i vjerske strukture.

Točno u ponoć hrvatski ban Ivan Skerlecz vijest o smrti Franje Josipa telefonski je priopćio virovitičkom županu barunu Ivanu Adamoviću...

Možda ste propustili...

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

DAN PLANETA ZEMLJE: VEDRAN OBUĆINA O VJERSKIM ZAJEDNICAMA I EKOLOGIJI...

Ekološka je kriza prije svega duhovna kriza čovjeka

Najčitanije iz rubrike