TvObzor
NEUPITNI TUMAČ L.V. BEETHOVENA

Zašto smo zaboravili 75. rođendan velikog pijanista?
Objavljeno 22. travnja, 2016.

Nekako smo lani uspjeli zaboraviti 75. obljetnicu rođenja jednog od najvećih pijanista današnjice Stephena Kovacevicha, Amerikanca čiji su korijeni po majci hrvatski. Dakako, njegova veličina nije u genima, u Hrvatskoj ionako nije nikada postojao kult njegovih obožavatelja, bar ne onakav kakav uživaju ekscentrični Ivo Pogorelić i onaj estradnjački ekshibicionist koji je nekada bio dečko koji obećava Maksim Mrvica, nego u njegovom izvanserijskom pijanizmu.

Za razliku od istinske klavirske publike, koje u nas ima toliko da stane u dva autobusa, masovni ukus u Hrvata povodi se za bizarnim. Tome su krivi i mediji kojima su Maxim, njegove tetovaže i naklapanja o techno glazbi zanimljiviji i medijski relevantniji nego Aljoša Jurinić i Matea Matić. Zašto bismo se uopće ponosili Kovacevichem, ili se pozivali na njega, kada smo ozbiljnu glazbu medijski gurnuli u geto Trećeg programa Hrvatskog radija i ponekog pijanističkog koncerta koji su u našoj provinciji tek rijetka radost?

Srećom, sustiglo nas je obljetničko izdanje koje sadrži sabrane diskografske uratke Stephena Kovacevicha, a objavljene za etiketu Philips. Riječ je o čak 25 kompaktnih diskova koji sadrže replike izvornih albuma koje je ugledni američki pijanist snimio na početku svoje karijere, od sredine 60-ih do sredine 80-ih. Na njima Kovacevich izvodi Beethovena, Schumanna, Bartóka, Brahmsa, Chopina, Debussyja, Dvoraka, Griega, Mozarta i Stravinskog. Posrijedi je pravi mali zlatni rudnik. Primjerice, u ovom izdanju zastupljena je i uzvišena interpretacija Diabellijevih varijacija Ludwiga van Beethovena koja je zadovoljila i najzahtjevnije glazbene kritičare. Upravo je taj briljantni album iz 1968. godine Kovacevicha proslavio. Kako je na jednom mjestu zapisano, to izdanje uzor je glazbene i intelektualne jasnoće koje nikada ne paradira glazbenim tehničkim suptilnostima kao svrhom samom sebi dovoljnom. Isto vrijedi i za Beethovenove glasovirske sonate. Među vrhunce ovog izdanja ubraja se i iznimna suradnja s ništa manje slavnim dirigentom Sir Colinom Davisom, te klavirski dueti koje je ostvario sa svojom bivšom suprugom, također uglednom klaviristicom Martom Argerich.

Slavni pijanist rodio se u San Pedru, u Kaliforniji. Od svoje 18. živi u Londonu, gdje se školovao i usavršavao kod ugledne pijanistice i pedagoginje Dame Myre Hess. Nastanjen je u umjetničkoj i bogataškoj četvrti Hampsteadu. Od sredine 80-ih počinje i uspješnu karijeru dirigenta, a djeluje i kao komorni glazbenik. U mladosti se prezivao Bishop, ali kasnije uzima hrvatsko prezime svoje majke. Zasigurno je jedan od najvećih Hrvata i Amerikanaca svih vremena.

Draško CELING

Među sabranim djelima objavljenima za Philips je i uzvišena interpretacija Beethoveniovih Diabellijevih varijacija

Možda ste propustili...

U OSMOJ OVOSEZONSKOJ EPIZODI SHOWA “TVOJE LICE ZVUČI POZNATO”

Budite spremni na show jer od bitke smo napravili ljubav

OČEKUJE NAS DEVETA EPIZODA SHOWA “TVOJE LICE ZVUČI POZNATO”

Ove nedjelje stiže gost iznenađenja

Najčitanije iz rubrike