Magazin
NITKO NEMA ŠTO ĐAKOVŠTINA IMA

Graničarska i paorska tradicija:
Uski pojas sela uz nekadašnju Vojnu
krajinu narod još naziva “Prikrajci”...
Objavljeno 21. lipnja, 2015.

Uski pojas sela koji se nalazio uz nekadašnju Vojnu krajinu, odnosno granicu, naziva se graničarskim selima. Kada se govori o Đakovštini, ona obuhvaća deset sela - od Trnave na zapadu, preko Lapovaca, Novih Perkovaca, Strizivojne, Piškorevaca, Dragotina, Budrovaca, Đurđanaca i Vrbice do Mrzovića na istoku.

Narod ih još naziva i “prikrajci”. Dok se spomenuta sela nazivaju graničarskima, ona “svijena” bliže Đakovu su paorska. Kako bi Slavoncima približila život i običaje mještana tih rubnih krajeva, Branka Uzelac, viša kustosica u Muzeju Đakovštine, objavila je knjigu “Zapisi iz Đakovštine 1”, koja obrađuje tradicijsku baštinu graničarskih sela.

MIJEŠANJE KULTURE

Nakon što je u vrijeme prošlogodišnjih Đakovačkih vezova knjiga promovirana, oko Božića u Muzeju je organizirana izložba “Odavno smo graničari stari”, gdje su mahom članovi KUD-ova oživjeli tradicionalne običaje - od onih božićnih do zimskog spremanja, češljanja, čijanja perja...

Dok je u stalnom postavu Muzeja Đakovštine jedan dio posvećen i graničarskim selima, Branka Uzelac u svojoj je knjizi, a kasnije i kroz izložbu, obuhvatila znatno širu građu. Pojasnila nam je razlike i sličnosti paorskih i graničarskih sela.

- Đakovštinu čine sela koja gravitiraju Đakovu. Po običajima, narodnoj nošnji, češljanju, možemo ih podijeliti na dvije grupe. Jedan dio sela su rubna područja gdje je prisutno miješanje kulture i koja ste već spomenuli. Osim Strizivojne, koja je bila na granici, ostalih devet to nije uistinu bilo. Međutim, kultura nikada ne može ići zemljopisnom granicom, nego jednostavno prelazi s jedne strane na drugu i vrši utjecaj. U spomenutim selima nalazimo utjecaj rubnih drugih dijelova. Za njihove nošnje možemo reći da su više vinkovačkog tipa - pojašnjava Uzelac.

Kada se granica podijelila, ostala je građanska Hrvatska, odnosno paorska.

- U tom dijelu, kada govorimo o ženskoj narodnoj nošnji, ostala je u praslavenskom tipu, cjelovita, dok je kod graničarskog dijela, već u 19. stoljeću došlo do podjele ženske narodne nošnje na gornji i donji dio. To je stvorilo jednu novu strukturu, novi način odijevanja i izgleda - kaže Uzelac.

Osim nošnje, dodaje, razlika je i u ukrasima koji idu uz nošnju. Graničari ne koriste one pletene narukvice, šticle, dok ovi koriste. Dukati su drugačije složeni. Dok su u paorskom dijelu dukati složeni na vrpce hrvatske trobojnice i stoje vertikalno, tamo su nanizani u polukrugu. Kosu su odsjekle u 19. stoljeću i od svoje, odnosno tuđe kose bi pravili pletenice, koje bi dodavali na počešljanu kosu. Velika je razlika i kod podjele frizure.

- Kod graničara imamo prednji dio koji oni zovu frizure i češljaju se da l' na sredinu razdjeljak ili sa strane, dok je kod paora češljanje klasično. Razdjeljak je prisutan s poznatim voravicama, pletenicama sa strane. Velika je razlika i kod stavljanja šamije. Graničarska šamija je jednostavnija, manje okićena, ali se veže tako da prednji dio iznad čela ide 'u ćošak', tako da vidite dio kose i razdjeljak koji je pravilno počešljan. Kod paora je šamija bogato ukrašena i stavljena na čelo, ali su tu zolufi koji stoje sa strane. Ti sitni, ali i krupni detalji, počevši od narodne nošnje, stvaraju razliku, iako i jedni i drugi dijele isti zemljopisni prostor - objašnjava Branka Uzelac.

DVA TIPA NOŠNJE

Te razlike, ne samo kada je riječ o odijevanju i češljanju, odrazile su se i na načinu života, rada, u običajima koji se preklapaju i slični su, no razlikuju se u detaljima.

- Upravo to me je nagnalo da napišem jednu knjigu koja će, nadam se, imati i nastavak. To su ti “Zapisi iz Đakovštine 1”, gdje obrađujem tradicijsku baštinu graničarskih sela Đakovštine. Trenutno radim drugi dio, provodim terenska istraživanja, bit će to paorska sela. Tu će se vidjeti u čemu je razlika, kao i koje su sličnosti između graničarskih i paorskih sela. Ne samo da su to različitosti, nego i bogatstvo Đakovštine. Ni u jednom dijelu naših županija, pa čak ni u Hrvatskoj, nema takve regionalne sredine kao što je Đakovština gdje postoje dva tipa ženske narodne nošnje - kaže Uzelac.

Nakon što je spomenuta knjiga promovirana u ljeto prošle godine, preostalo je vidjeti uživo godišnje, životne običaje, načine češljanja, odijevanja, pa su u Muzeju u prosincu organizirali izložbu pod nazivom “Odavno smo graničari stari”.

- Puno nam je tu pomogao i Zdenko Šarčević koji posjeduje vlastitu etnografsku zbirku. Bili su nam gosti iz Novih Perkovaca koji su prikazali starinski način češljanja, imali smo i običaje Božića, božićni stol, prikazali su se elementi iz svatova, bio je prikazan i rad obrtnika, jer obrtnici su postojali ne samo u Đakovu nego i u selima. Mrzovićani su nam pokazali pokladne likove, dok su žene iz Đurđanaca uprizorile čijanje perja. Bile su tu i ljelje, prikazan je običaj korizme... Veliku pomoć kod ove izložbe dobili smo od KUD-ova - priča Uzelac.

Godinama se, kaže, u svijesti ljudi stvaralo mišljenje kako ova sela ne pripadaju Đakovštini po svojim etnografskim značajkama, nego da više gravitiraju vinkovačkom dijelu. To je i razlog zbog čega se u Muzeju nisu nabavljale takve narodne nošnje i takva građa.

- To se jednostavno nije doživljavalo kao Đakovština. Sa svim što sam napravila željela sam ispraviti tu nepravdu - zaključuje Uzelac.

Izložba u Muzeju Đakovštine obuhvatila je običaje uz rad. U Šokadiji se uvijek puno radilo i stvaralo. Prigodom obavljanja velikih godišnjih poslova bilo je međusobnih pomaganja, organizirane su mobe.

OBIČAJI UZ RAD

Uz poslove oranja, kopanja, sjetve, žetve, čuvanje stoke, života i rada na stanu, pripravljanja namirnica nastajali su i brojni običaji. Jedan od njih je i čijanje perja. Kako su na čijanje perja u određenu kuću pozivane snaše i cure na ispomoć, to je bila svojevrsna moba - zajednički rad. U večernjim satima stizali su muškarci, momci svirači. Bilo je dosta pjesme, različitih zgoda, šala, a nakon rada zajednička večera, ples, veselje. Taj običaj prikazan je i na đakovačkoj izložbi.

Piše: Maja MUŠKIĆ
STRIZIVOJNA

Najjužnije selo Osječko-baranjske županije je Strizivojna. Godine 1702. u selu je bilo 37 starinačkih domova. Muškarci su služili u biskupovoj konjaničkoj postrojbi. Godine 1745. Strizivojna je oduzeta od biskupijskog vlastelinstva i pripojena Vojnoj granici u kojoj je ostala do 1881. godine.

FINO RUHO
Djevojaštvo već nakon četvrtog razreda

Kada se govori o odijevanju u graničarskim krajevima, zanimljivo je kako su se djevojčice već nakon četvrtog razreda osnovne škole počele odijevati poput djevojaka, ali u skromnije izrađeno ruho. Kako se približavao pubertet, ruho je bivalo sve finije i ukrašenije. Svečano se ruho odijevalo prilikom odlaska na misu, za crkveni god ili u svatove. Narodno ruho zadržalo se do sredine 20. stoljeća.

LEGENDARNI HIT
Čijam perje i mislim na diku...

Čijanje perja starinski je radni tradicijski običaj na svim našim prostorima gdje je bilo gusaka. Čijati znači čihati, čistiti, skidati perje s očupane ili zaklane guske, pure, patke od njenog središnjeg dijela 'baturice'. S obzirom na veliki broj gusaka u prošlosti po našim selima, one su čupane 2 - 3 puta godišnje te se tako skupilo dosta perja, pogotovo po obiteljima gdje je bilo cura za udaju. Čijala su po kućama bila organizirana i obavljana poslije Božića i dalje kroz pokladno razdoblje. Čijala organizirana po kućama bila su prave radne svečanosti. Puno je zanimljivih stihova na tu temu, jedan od njih je i “Čijam perje i mislim na diku/'Oćel doć' il' će drugoj poć'.”

Kultura nikada ne može ići zemljopisnom granicom, nego jednostavno prelazi s jedne strane na drugu i vrši utjecaj...

BRANKA UZELAC

Cure su kosu odsjekle u 19. stoljeću i od svoje, odnosno tuđe kose bi pravili pletenice, koje bi dodavali na počešljanu kosu...

Možda ste propustili...

DAN PLANETA ZEMLJE: VEDRAN OBUĆINA O VJERSKIM ZAJEDNICAMA I EKOLOGIJI...

Ekološka je kriza prije svega duhovna kriza čovjeka

Najčitanije iz rubrike