Magazin
SLAVA I SLOBODA

Povratak vesterna: True Grit,
jedini Oscar Johna Waynea
Objavljeno 20. travnja, 2024.
Slobodno se može reći da se žanr vesterna ne bi razvio u jednu od najpopularnijih kategorija filma da nije bilo izvanredne karijere Johna Waynea - piše Liam Gaughan, čiji prilog za collider.com prenosimo u cijelosti, uz neznatne prilagodbe.

Iako nije bio prvi snimljeni vestern, klasik iz 1939. "Poštanska kočija" ispunio je sve što su filmofili mogli poželjeti od tog žanra i započeo slavno partnerstvo Johna Waynea i redatelja Johna Forda. Iako je Wayneov rad s Fordom nedvojbeno bio vrhunac filmografije i jednog i drugog, Wayne je radio s mnogim velikim filmašima i počeo je snimati mračnije i refleksivnije filmove u posljednjem desetljeću svoje karijere. Osim što mu je napokon donijela Oscara za najboljeg glumca, koji mu je dugo uskraćivan, Wayneova izvedba u filmu True Grit ono je za što je vjerovao da je najbolja gluma u njegovoj karijeri.

Film True Grit temelji se na istoimenom romanu Charlesa Portisa, koji je također inspirirao remake Joela i Ethana Coena iz 2010., u kojem je glumio Jeff Bridges. Wayne glumi ostarjelog američkog bojnika Marshalla Roostera Cogburna, čije je mrzovoljno ponašanje i stalno opijanje natjeralo mnoge njegove kolege da pomisle kako mu je došao kraj. Međutim, nasilna pobuna prisiljava Cogburna da se vrati na vatrenu liniju. U okrugu Yell, Arkansas, farmera Franka Rossa (John Pickard) ubio je odmetnik Tom Chaney (Jeff Corey), kojeg je nekoć zaposlio kao najamnika. Iako je teksaški rendžer La Boeuf (Glen Campbell) odlučan uloviti Chaneya i privesti ga pravdi, Rossova mlada kći Mattie (Kim Darby) odlučuje angažirati Cogburna da pomogne u nalaženju ubojice svoga oca.

Premda je glumio u bezbrojnim vesternima, Wayne je u True Grit kao ostarjeli protagonist, koji je prošao najbolje godine, dobio jedinstvenu ulogu. Cogburn nije imao uzbudljivu energiju šerifa Johna T. Chancea u Riju Bravu, niti je imao oštar bijes bojnika Ethana Edwardsa u The Searchersima. Umjesto toga, Cogburn je lik koji se više ne poštuje, pa mu je njegova nova misija, da pomogne Mattie, sredstvo za učvršćivanje reputacije. Na mnogo načina to se činilo kao samorefleksivna izvedba s Wayneove strane. Dok su se 1960-ih pojavljivale nove zvijezde vesterna, kao što su Clint Eastwood i Lee Van Cleef, Wayne je u True Grit dokazao da nije izgubio korak sa žanrom koji je utro put njegovoj karijeri.

Iako se film radikalno razlikuje od originalnog izvornog materijala, True Grit je iskoristio Wayneove inherentne glumačke snage. Često se ne govori koliko je Wayne bio komičarski vješt, s obzirom na to da je tijekom svoje karijere glumio u mnogim romantičnim komedijama. Iako je True Grit prije svega drama, Wayne je uspio dodati dašak humora avanturi u filmu, posebno u interakciji s La Boeufom. Cogburnov mrzovoljan, pomalo netradicionalan pristup poštovanju zakona završi tako što će uštogljenog i pristojnog teksaškog rendžera povrijediti. To je također bio izvrstan prikaz Waynea kao nevoljkog heroja. Iako svoju misiju osvete Mattienih roditelja isprva smatra samo financijski korisnom, Cogburn počinje vjerovati u moralnost svog zadatka i zbližava se s mladom poslodavkom Mattie.

Wayne je svoj raspon dramskog glumca pokazao u dirljivom monologu u True Grit. Dok Cogburn i Mattie čekaju da ih negativci otkriju, ostarjeli US Marshall otkriva da je nekoć bio oženjen i da ga je žena ostavila u neprihvatljivom trenutku. Iako razmišlja o tuzi što ne može imati obitelj, Cogburn inzistira na tome da bi radije izgubio ženu nego žrtvovao svoju neovisnost. To je rijedak trenutak intimnosti lika koji ne želi izraziti svoje emocije. Iako je redatelj Henry Hathaway zaslužan za postavljanje scene, Wayneova suptilna izvedba čini True Grit jednim od njegovih najboljih filmova uopće.

I sam je Wayne naveo scenu monologa u True Grit kao najbolji trenutak vlastite glume u cijeloj svojoj karijeri. Ulogu Cogburna nazvao je svojom "prvom pristojnom ulogom u dvadeset godina", jer mu je dala "prvu priliku da igra karakternu ulogu umjesto Johna Waynea". Odmaknuvši se od svojih inherentnih idiosinkrazija i ulažoivši u pozadinsku priču lika, Wayne je smatrao da je Hathaway True Grit pretvorio u "fantaziju, a ipak ga zadržao kao pošteni vestern". Kazao je kako Cogburn "nije poput onoga što sam radio prije", te da ga je prilika da pokaže svoj glomački doseg oduševila.

True Grit je bio jedan od posljednjih filmova u Wayneovoj karijeri. U tom smislu, teško je ne vidjeti Cogburnov dirljivi govor kao trenutak Wayneova razmišljanja. Cogburn se prisjeća onoga što je propustio kao rezultat svoje karijere, a Wayne je ponovno glumio revolveraša sa Zapada koji je prisiljen pokazati svoje junaštvo. Veza između njih dvojice čini film još snažnijim. Upravo kad Cogburn odluči pomoći Mattie i dokazati da je vrijedan nošenja značke, Wayne doseže neočekivane emocionalne dubine i pruža jednu od najuzbudljivijih izvedbi u svojoj karijeri.

Iako dodjela Oscara često zanemaruje velike vesterne, Wayneova izvedba u True Grit donijela mu je prvog i jedinog Oscara za najboljeg glumca. Neki glumci dobivaju glavne nagrade pretkraj svojih karijera kao "nagrade za karijeru", za cjelokupni rad, ali u slučaju True Grit Wayne je svoju nagradu osvojio samo na temelju zasluga.

Darko Jerković
Možda ste propustili...

NAŠ ČOVJEK NA HIMALAJSKOM VISOČJU...

Od Osijeka do Nepala i natrag: Stazama jetija i redovnika

TEMA TJEDNA: EU I RH NAKON IZBORA

Drugdje šokovi, kod nas mir i stabilnost