Magazin
PROF. DR. MIROSLAV TRATNIK, STRUČNJAK ZA AGRARNU POLITIKU

Budućnost poljoprivrede: “Mali” proizvođači u cijelosti su zaboravljeni
Objavljeno 6. srpnja, 2013.

Koliko je hrvatska poljoprivreda spremna nakon ulaska u Europsku uniju za Magazin je prokomentirao poznati stručnjak za ekonomiku poljoprivrede i agrarnu politiku, prof. dr. Miroslav Tratnik.

Slavoniju i Baranju osobito zanima koliko je naš agrar spreman za europsku integraciju, jesu li učinjene sve potrebne predradnje, kako će se hrvatski seljak snaći na tom golemom tržištu?

- Odmah na početku ovog promišljanja valja se odmaknuti od stereotipa da je Republika Hrvatska pregovarala o zahtjevima (uvjetovanjima) nacionalne poljoprivrede za pristupanje zajedničkoj europskoj politici. Svakako ako razgovore, po značenju, sadržaju i protokolu ne izjednačavamo s pregovorima. Taj proces razgovora bi se karakterno mogao podvesti pod pojam pravno-normativnog usklađivanja s “tekovinama“ europske zajedničke poljoprivredne politike, a ne našim uvjetovanjima. I to treba uzeti kao činjenicu, rekli bismo, to su bile startne premise, koje u daljnjem tijeku razgovora nismo dovoljno dobro strateški osmislili kao misiju, niti je operacionalizirali, posebice sustavnim pristupom, grani koja, usudim se reći, najšire, pa i povijesno-emotivno, zadire u sam bitak jedne nacije.

Načinjene su mnoge studije, doktorati, programi harmonizacije, kasnije homogenizacije ili, kako smo im sve tepali, ali samo kao parcijalni pogledi, bez toliko potrebnog usustavljenja, uzročno-posljedičnih veza za tako jedan slojeviti sustav kao što je poljoprivreda – preskromno je. Bavili smo se prečesto poljoprivrednim proizvodom, detaljistikom, a često zaboravljali da u zajedničku poljoprivrednu politiku ulazi grana – poljoprivreda. U našoj agrarnoj strategiji pristupa bavljenje proizvodom samo po sebi ne mora biti ništa loše, ali u tome smo često “zaboravili“ poljoprivredu. Tako nam se zbog parcijalnog, nesustavnog pristupa u razradi pravno-normativnog u pristupu, dogodilo da nam je prosecco “uzeo“ prošek, a refošk istarski teran.

RAZOTKRIVANJA TEK PREDSTOJE

No valja znati da je zajednička poljoprivredna politika, i sama vrlo volubilana, prevrtljiva, nestalna, a što dokazuje i najava da je postignut novi dogovor oko 30-postotne redukcije potpora poljoprivredi u zemljama članicama. To nam još više, dodatno, relativizira prognozu agrarne pozicije u EU. Zato je vrlo teško dati decidirani odgovor - da spremni smo – i pri tome imati, u ovom trenutku ozbiljan, argumentirani odgovor za to. Poslužimo se spekulativnim odgovorom, kako i u teoriji kaosa postoji nedeterministički red, a koji je možda rezerviran i za naš agrar u okviru zajedničke poljoprivredne politike.

Često se spominje kako je budućnost hrvatskog seljaka u zadrugama. Mogu li nam iskustva EU-a u tome pomoći, mogu li 'mali' opstati, što možemo prenijeti dobro, a što je to loše čega se moramo paziti?

- Ono što bi se ozbiljno moglo prigovoriti agrarnoj politici u nas, u pristupnom procesu, jest izostanak institucijsko-poslovnog organiziranja usitnjenog i neorganiziranog obiteljskog posjeda. I to bi, po meni, trebala biti ta spominjana cjelovitost u predradnjama, a koja je izostala. Izostala je ta briga da se “mali sudionik“ u poljoprivredi uvede u uređeni sustav zajedničke poljoprivredne politike. Niti u vremenu prije, ostao je izvan interesa za visokoprofitne kapitale u tranzicijsko-privatizacijskim procesima u nas, zbog svoje vlasnički nesređene strukture, usitnjenosti i rasparceliranosti. To ga je “očuvalo“ od privatizacije većih razmjera, ali i ostavilo poslovno neorganiziranog, prije ulaska u EU. Vjerojatno je, koncepcijski, trebao biti kooperativni suport privatizirane prerađivačke industrije. No, on, mali i rasparceliran, raspolaže s više od 60 posto zemljišnih resursa, ako malima nazivamo one do tri hektara obradivog zemljišta. Zbog toga bi poljoprivredni zemljišni resursi u demografski devastiranom ruralnom prostoru Slavonije i Baranje mogli biti ili već jesu predmetom spekulativnih “igara“ što u spoznaji da je taj resurs ne-proizvodiv, imobilan, heterogene kakvoće daje dodatnu potrebu da o njemu skrbi država - rekli bismo, pažnjom dobrog gospodara.

To nikako ne znači državni dirigizam i raspodjelu državnog zemljišta ili zakonskim ograničenjima uvjetovati zemljišno vlasništvo “malih“, o nekorištenju, već nastojanje države da poticajnim ekonomskim, tehničko-tehnološkim i institucijskim mjerama poslovno okrupnjava usitnjene zemljišne resurse malih, kroz zadružni oblik organiziranja i poslovanja.

ZADRUŽNA ORGANIZIRANJA

Povijesno loša iskustva i time stvorene klime zadružne poslovne rigidnosti te sputavanja samostalnosti bili su izlika mnogim policymakerima da vrlo malo poduzmu te zadrže status quo u tom dijelu agrarne strukture. Jedino sjedinjavanjem zajedničkih proizvodno-poslovnih funkcija kroz zadrugu moguće je jamčiti opstanak “malog“ seljaka i njegovih resursa u EU.

Opskrba članstva kroz zadrugu, investicije u zajedničku zadružnu infrastrukturu čuvanja, prerade i dorade i plasmana kroz zadružne hladnjače, silose, mlinove, veletrgovinu, maloprodaju svježih kolektiranih i standardiziranih proizvoda na gradskim tržnicama – smanjili bi se pojedinačni fiksni troškovi malih. To bi im poslovno osnažilo konkurentnost te jamčilo veći proizvodni i poslovni opstanak u globaliziranim uvjetima agrobiznisa EU-a. Strategijom prilagođavanja proizvoda zajedničkoj poljoprivrednoj politici izbjeglo se prilagoditi “poljoprivredu“. Drugačija promišljanja nisu prolazila. Primjere dobrog zadružnog organiziranja, s istovjetnim ciljem, možemo naći u zemljama poput Italije, u hortikulturnoj proizvodnji, akvakulturi i morskom ribarstvu, u Španjolskoj u proizvodnji agruma, maslina i maslinovog ulja, u Francuskoj u proizvodnji grožđa i vina, Nizozemskoj u proizvodnji mlijeka, u Danskoj u svinjogojskoj proizvodnji. Vrlo poučan i nadasve primjenjiv primjer za Slavoniju i Baranju može poslužiti kanadski primjer zadružnog pšeničnog borda, koji zadružno organizira “male“ u sektoru prerade žita, brašna, kruha i u nas unosnog biznisa proizvoda od brašna.

Držim kako je opstanak malog obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva na tržištu EU organizacijska i poslovna institucionalizacija, kroz zadružno organiziranje i zadrugu kao njegovu poslovnu formu. Mislim da nam na tom putu u EU treba više opravdane ekonomske, a manje pravne regulative, dok su mjere – kako - već poznate.

60%

zemljišnih resursa još je usitnjeno

Poljoprivredni zemljišni resursi u demografski devastiranom ruralnom prostoru Slavonije i Baranje mogli bi biti ili već jesu predmetom spekulativnih “igara“

KONKURENCIJA
Sve će se doznati kroz “stažiranje”

Možemo li na tržištu Unije biti konkurentni svojim proizvodima? Na što se, prema Vašem mišljenju, treba bazirati domaća proizvodnja?

- Mislim da domaća proizvodnja, obiteljska poljoprivreda, djelomice svoju konkurentnost može naći u širim tržišnim nišama proizvoda malih serija s kolektiranom, prepoznatljivom i zajamčenom standardnom kakvoćom, stalnim inoviranjem proizvoda u niši, sukladno s propitivanjima tržišta. Takav pristup traži višu razinu njihove organiziranosti među proizvođačima, ne samo kroz udruge već primarno zadruge kao poslovne subjekte. To je proces koji valja u Uniji razrađivati i usavršavati kao agrarnu strategiju. I da završim, očekivanja su velika, a kod svih velikih očekivanja i razočaranja su sukladna. Najbolje odgovore na sve ovo doznat ćemo kroz “stažiranje“ ako ne mislimo da smo dovoljno vidoviti.

Možda ste propustili...

VELEPOSLANIKOV IZBOR

Kopanje po mraku

IRAN I IZRAEL: SMRTNI NEPRIJATELJI

Eskalacija rata u sjeni

Najčitanije iz rubrike