Magazin
DOC. DR. SC. DEJAN TUBIĆ PRODEKAN ZA RAZVOJ, VELEUČILIŠTE U VIROVITICI

Problemi ruralnog turizma su erumpirali
Objavljeno 19. lipnja, 2021.

U vrijeme prethodnog intervjua za Magazin Glasa Slavonije s doc. dr. sc. Dejanom Tubićem, prodekanom za razvoj na Veleučilištu u Virovitici, prije gotovo tri godine, o pandemiji i koronakrizi nitko nije ni sanjao, a onda nas je pogodila pošast koja se drastično odrazila i na zdravlje, i na ekonomiju, i na gospodarstvo, i na kulturu...

Gledajući ukupnu sliku, je li turizam u svim svojim sektorima ipak najpogođenija gospodarska grana u RH?


- Turizam je zasigurno jedna od gospodarskih grana, na globalnoj i državnoj razini, koja je najpogođenija pandemijom COVID-19. Slobodno se može reći da je, prvi put u povijesti, turizam suočen s potpunim prekidom turističkih putovanja, a onda se i razmjeri štete mogu samo pretpostaviti. U ovom trenutku nepotrebno je iznositi različite statističke, financijske i fizičke pokazatelje jer su svi generalno svjesni razmjera nanesene štete toj djelatnosti, kao važnoj sastavnici gospodarstva. Jezikom svakodnevnice, u turističkoj djelatnosti svi dionici još uvijek se suočavaju s ozbiljnim ekonomskim problemima, odnosno s pitanjem opstanka poslovanja. Zračni prijevoznici, autoprijevoznici, turoperatori, turističke agencije, turistički vodiči i pratitelji itd. suočavaju se s problemima likvidnosti, a razlog je poznat, ljudi ne putuju, ne rezerviraju itd., narušena je sigurnost, a ona je najvažniji čimbenik turističke djelatnosti. S obzirom na to da je turizam kao grana blisko povezan, odnosno neodvojiv, s prometom, javlja se i dodatni element eventualne nesigurnosti zbog najavljivane i moguće pojave inflacije, što je već i sada vidljivo u nekim elementima koji utječu na cijene, a samim time i na potražnju.

Stručnjak ste za ruralni turizam, napisali ste o toj temi i knjigu. Prije koronakrize bili ste podosta kritični pa ste, između ostalog, u prethodnom intervjuu rekli da nam se ruralni turizam događa slučajno, bez vizije i misije. S obzirom na pandemiju, vjerojatno je situacija sada i gora?

- Nažalost, još uvijek sam čvrsta stava i mišljenja da nam se ruralni turizam događa slučajno, bez definiranog strateškog smjera, stihijski i sporadično. Znanost i praksa to svakodnevno potvrđuju. Postoje brojni ograničavajući čimbenici, niz godina, slikovito rečeno, gurani pod tepih, tijekom COVID-a su erumpirali. Ne želim biti pesimističan mladi znanstvenik, ali mi se još uvijek suočavamo s terminološkim prijeporima, dok su druge zemlje, naši konkurenti (Italija, Austrija itd.), davnih dana s ruralnim turizmom (točnije, agroturizmom kao njegovim najbrže rastućim oblikom) napravile razvojni boom i turističku priču od 365 dana. Često se zapitam kako je našim ljudima iz prakse, jer postoji više od 50 različitih zakona i propisa koji izravno i/ili neizravno utječu na uređenje poslovanja i razvoj ruralne turističke djelatnosti. Svakako bih još istaknuo, baš kao i u prethodnim javnim istupima, da je 5 minuta do 12, da se ispuni desetljetni apel za izradu strategije razvoja ruralnog turizma, ali nikako da bude pisana iz ureda, kako to često biva u Hrvatskoj, nego po principu sinergije - struka, praksa i znanost kao jedno. Da nije sve tako crno i da postoji pomak te da se napokon krenulo u rješavanje dugogodišnjeg problema vezanog uz neadekvatne marketinške aktivnosti, potvrđuje promotivna kampanja "Doživi domaće. Istraži ruralnu Hrvatsku!", koju je pokrenulo Ministarstvo turizma i sporta te Hrvatska turistička zajednica. Uporište tomu moguće je tražiti upravo u COVID-u, koliko god da to u ovom trenutku suludo zvuči, ali ako se znaju temelj i obilježja na kojima počiva ruralni turizam, onda baš i ne.

Je li kontinentalni, ruralni turizam stradao više ili manje od jadranskog?

- U COVID pandemiji brojni problemi ne samo ruralnog turizma nego i turizma Hrvatske općenito došli su još više do izražaja. Zašto? Vrlo jednostavno, hrvatski turizam lako je zamjenjiv. Da se razumijemo, protiv našeg primarnog turističkog proizvoda, "sunca i mora", ako to tako slobodno mogu reći, nemam ništa protiv, ali treba naglasiti kako je on godinama, sustavno izgrađivan bez dodatne, integrirane vrijednosti - kao neprošireni turistički proizvod usmjeren na stranog potrošača, a većini domaćih on je nedosanjan san. Nećemo tražiti krivca za to, ali moramo znati da to nije samo država. Mišljenja sam kako je ova pandemija, ako izostavimo sve brojne nedaće koje su zahvatile društvo, ekonomiju itd., nova i neočekivana prilika za stvaranje prepoznatljivog i konkurentnog turističkog proizvoda čvrstog karaktera, punog doživljaja i priče. Ne bih projicirao koji je "oblik" ruralnog turizma stradao više, onaj kontinentalni ili jadranski, jer su stradala oba. Smatram kako je upravo sada vrijeme za svojevrsni restart, sportskim žargonom, pomlađivanje momčadi. Naoko jednostavno rečene, u praksi izrazito teško provedive i zahtjevne, a na temelju iskustva najboljih, predlažem sljedeće sugestije: pružatelji usluga trebaju snažnu, profesionalnu organizaciju kako bi bili uspješni na tržištu razviti vlastiti sustav kategorizacije objekata koji jamči provjerenu kvalitetu cjelovitog proizvoda ruralnog turizma, promociju ruralnog turizma agresivnije usmjeravati domaćem potrošaču, ali i inozemnim turističkim tržištima koja cijene i preferiraju ovaj turistički proizvod, unaprijediti komunikacijski proces među turističkim dionicima te potaknuti razvoj ruralnog turizma filozofijom interesnog udruživanja.

Svi govore o COVID putovnicama, jesu li one dobro rješenje...?

- COVID putovnice su realnost današnjice i nikako nisu diskriminatorne, nego su one svojevrsni alat u službi turističke djelatnosti. Njihova temeljna svrha je sigurnost i odgovornost te da ponovno potaknu turistička kretanja i nikako u ovom kontekstu ne bih govorio o kršenju ljudskih sloboda. Vlada mora imati snage i donijeti konačnu odluku, zato se nikako ne smijemo dovesti u situaciju individualnog odlučivanja, jer će tek to izazvati konfuziju na terenu. Ovisno o odluci države, organizacija na terenu ključ je uspjeha ove turističke sezone - smatram da ćemo se uspjeti efikasno i brzo prilagoditi situaciji. S obzirom na trenutnu epidemiološku situaciju u zemlji i glavnim emitivnim tržištima, bit ću optimističan i prognozirat ću uspješniju sezonu od prošlogodišnje, koja je u kontekstu epidemije bila uspješnija od sezone koju su imali neki naši konkurenti - vrijeme će pokazati. (D.J.)

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana