Marijan Josipović: Raznolikih sam interesa, pa sam takav i u kazalištu
Datum objave: 7. siječnja, 2023.
Mladi glumac i lutkar Marijan Josipović rođen je u Osijeku 1995., glumu i
lutkarstvo diplomirao je 2019., u suradničko zvanje asistenta na Akademiji za
umjetnost i kulturu u Osijeku izabran je 2021. Na Odsjeku za kazališnu umjetnost
vodi vježbe i seminare na kolegijima Gluma: glumac i uloga, Gluma: rad glumca s
partnerom, Gluma: dramski lik, Majstorska radionica: Vizualno kazalište i
pokret, Redateljski praktikum 1. i Metoda Grotowski. Zapažene i nagrađivane
uloge ostvario je u nekoliko kazališnih kuća, režira, bio je angažiran i kao
dramaturg, oblikuje rasvjetu…
Autohtona poslastica
Može li se, sudeći prema
ulogama koje ste ostvarili, zaključiti da za mlade glumce "nema zime"?
- Za vrijeme mog studiranja stvari su se dijelom posložile u korist
studenata, pa sam inozemne angažmane stekao već tada, ali radio sam mnogo i na
vlastitu inicijativu. Uvijek sam bio osoba raznolikih interesa, pa sam takav i u
kazališnom smislu. Moji su suradnici to prepoznali i pozvali me da sudjelujem u
kazališnom procesu u nekoj drugoj funkciji. Mladi se glumac mora zapitati što
želi i pod koju cijenu. Kao i u svakom drugom poslu, u kazalištu se u početku
pristaje na svašta da bi se steklo iskustvo, a s obzirom na stanje u našoj
kulturi, to se nekad ne prestaje događati ni s vremenom… Radno iskustvo na
velikoj sceni, nova poznanstva, priliku za kreaciju - sve je to kulturalni
kapital koji ne treba zanemariti kada se ulazi u prve poslove, a kvaliteta će,
nadam se, meni i drugim kolegama, donijeti i pošten honorar koji je danas češće
iznimka nego pravilo.

Prvi
ste profesionalni glumački angažman dobili u poljskom kazalištu Teatr Osmego
Dnia, kako je do toga došlo? - Naš profesor i mentor na
preddiplomskom studiju, redatelj Jasmin Novljaković, pozvao je Teatar Osmog Dnia
iz Poljske da nam održe radionicu uličnog kazališta i tako smo igrali njihovu
predstavu, koje se neki Osječani sigurno sjećaju, Summit 2.0. Radili smo na toj
predstavi nekoliko tjedana, a zatim smo ju odigrali u Osijeku i Vinkovcima.
Sljedeće su godine pozvali cijelu našu klasu u Poznanj kako biamo s njima
pripremili novu predstavu Djeca revolucije. Za mlade glumce poput nas to je bila
čast, pogotovo jer je to alternativan i politički angažiran teatar s dugom
poviješću i značajnim društvenim utjecajima.
Potom su se zaredili
brojni kazališni angažmani, za neke ste i nagrađeni. Imate li tremu na
pozornici, izdvaja li se koja uloga ili projekt na kojima ste do sada
radili? - Rekao bih da trema može biti pozitivna ili negativna.
Pozitivna je kada postoji doza uzbuđenosti zbog igranja, a loša trema dolazi iz
nepripremljenosti, a nju, svom srećom, dugo nisam imao. Ponekad trema dolazi i
zbog straha prema određenim zahtjevima uloge. Tako mi je već moja prva dječja
predstava Crvenkapica donijela suočavanje sa strahom od pjevanja, a moja prva
predstava u HNK-u Osijek Marija Stuart izazov igranja s kolegama koje gledam kao
uzore odmalena, a morao sam i učiti svirati harmoniku i snaći se na velikoj
sceni.
Sada je u pripremi nešto novo, u kakvom ćemo vas angažmanu
vidjeti kroz program Ctrl Alt u HNK-u?
- Da, publika će imati
prilike vidjeti dvije predstave Akademije na sceni HNK-a. Jedna od njih je
Večeras…samo za vas… gdje ćete imati priliku upoznati nova, buduća lica
hrvatskog kazališta, a druga je predstava Izuzetno dramatična drama, diplomski
ispit iz glume Hane Schonfeld i Nikole Radoša, uz koje igraju Toni Leaković i
Silvijo Švast. Tekst je napisao Matej Sudarić koji je u međuvremenu završio
dramaturgiju na ADU u Zagrebu i s kojim sam se družio na dramskoj u srednjoj
školi, pa mi je posebno drago da smo se skupa okušali u autorskom smislu, on kao
autor teksta, a ja u redateljskoj ulozi, te da će Osijek imati priliku 13.
siječnja vidjeti autohtonu slavonsku kazališnu poslasticu.
Imate li
osjećaj da danas sve kratko traje, da je sve previše ubrzano i podložno stalnom
dokazivanju? Odražava li se navedeno na talent umjetnika? - Da,
premalo je vremena za proces, može se mnogo toga napraviti ako se poklope
okolnosti i zagrize za posao; znate ono kada ne morate ni spavati od uzbuđenosti
što to radite, onda nekako sve ide i u teškim uvjetima. Bilo bi lijepo da
umjetnik nije egzistencijalno ugrožen čak i kad ima angažmana. Louvre ima bolji
godišnji prihod od naše čitave turističke sezone. To je odraz njihove nacionalne
kulturne politike i koliko izdvajaju za kulturu, a umjetnost nije sport da se u
njoj natječemo. Rekao bih da je talent pitanje rada. Naravno, više se isplati
baviti se nečim konkretnim ili nečim što potiče tehnološki "napredak"... No
mislim da je vrijeme da pitanje ljudskog napretka dovedemo u vezu s čovjekovim
duhom, koji se da kultivirati umjetnošću, filozofijom, razboritosti i iskrenom
srdačnosti.
Glumac ste i redatelj, što vam je kao glumcu bolje, kada
vam redatelj prepusti interpretaciju lika ili kada nameće svoje viđenje?
- Kao glumac volim da redatelj ima ideju o onome što radi. Redatelj je
kapetan broda koji zna smjer, a svi su ostali posada. Tako da je pitanje
interpretacije više pitanje veće ideje. Ako redatelj zna prenijeti svoju ideju
komada, time je objasnio kako da igram svoju ulogu. Najviše se nesporazuma
događa kad je redatelj nesiguran ili nepripremljen. To znam jer sam se i sam
našao u toj ulozi. Režiram kada mi se radi autorski, imam poticaj za pisanjem,
stvaranjem, kreiranjem scena, mizanscena. Uostalom, režiram jer često nemam
projekata u kojima bih sudjelovao. Tu opet dolazimo do onoga što sam već
spomenuo, a to je inicijativa, koja je ključna na našim prostorima. Nitko neće
nikoga vući za rukav da mu da posao, morate si ga nekada i sami stvoriti. Ali
tko zna, možda upišem režiju, pa se cijela priča zavrti na ozbiljnijoj razini.
S kim biste i kao redatelj i kao glumac voljeli raditi? -
Volio bih raditi s kazališnim ljudima koji vole svoj poziv, poštuju ga i uživaju
u njemu. Volio bih raditi s inovativnim kreativcima koji beskompromisno
stvaraju.
Približiti teatar ljudima
Djelujete i kroz
udruge Malo Drama, Malo Art i umjetničku organizaciju Kazališna družina Susret.
Kakve ciljeve kroz ove organizacije želite ostvariti? - Malo Drama,
Malo Art udruga je koju je pokrenula mlada producentica i prijateljica, također
još od dramske iz srednje, Iris Tomić. Ponosan sam suosnivač i vjerujem da ćemo
pripremiti dosta programa koji bi mogli zainteresirati mlade za kulturu i
kazalište. Susret tek započinje s radom od ove godine, to je ideja koju razvijam
s Nikolinom Odobašić, svojom životnom suputnicom i najbližom suradnicom,
ponajprije jer želimo približiti kazalište ljudima s naglaskom na komunikacijski
potencijal kazališnog čina. Primijetili smo da postoji već dosta kazališnih
projekata koje smo napravili kao tandem te smo htjeli stvoriti naš prostor za
umjetničko izražavanje. Vodimo se idejama Jerzyija Grotowskog (kazalište je
susret bar jednog izvođača i jednog gledatelja), s obzirom na to da je Nina
završila studij neverbalnog teatra, istražujemo forme izvedbenosti koje nisu
ograničene samo na kazališni prostor i klasične kazališne postavke. Oboje radimo
kao pedagozi i razvijamo edukativnu komponentu naše organizacije koja će uskoro
ponuditi radionice i seminare kazališnog znanja primjenjivog u svakodnevnom
životu.
Na kraju, možete li nam preporučiti nekoliko književnih
naslova koji su vas do sada oduševili? Što čitate?
- Veliki sam
ljubitelj emisije Na rubu znanosti, pa i volim uzeti u ruke sve što piše
Krešimir Mišak, a i njegovi gosti. A evo i nekoliko knjiga kojima se uvijek
volim vratiti i koje preporučujem: Miguel Ruiz Četiri sporazuma sa samim sobom,
Haruki Murakami Muškarci bez žena, Jorge Bucay Ispričat ću ti
priču.