Dalija Dozet: RUNDA se širi kroz mladu ekipu perspektivnih filmaša
Diplomirala je režiju igranog filma na Akademiji dramske umjetnosti u
Zagrebu. Kao redateljica i scenaristica surađuje na različitim autorskim i
komercijalnim projektima, kratkim i dugometražnim filmovima svih žanrova te na
reklamama. U Kinoklubu Zagreb djeluje kao koordinatorica naprednih radionica i
članica Izvršnog odbora. Članica je Društva hrvatskih filmskih redatelja i
umjetničke organizacije Teatar to go, a jedna je i od osnivačica dobro poznate
Filmske RUNDE. O filmu, životu filmaša, umjetničkim i životnim izazovima
razgovaramo s Dalijom Dozet.
Mjesto zločina
Filmska RUNDA izrasla je u dojmljiv i važan kulturni događaj u
Osijeku. Kako je sve počelo, koja je vaša uloga i što nam u budućnosti
donosite?
- RUNDA je počela prije šest godina, kada sam
primijetila da u Osijeku, uz nekoliko vrijednih entuzijasta, ne postoji nikakva
kultura izrade, gledanja i praćenja filma, a kamoli hrvatskog kratkog filma.
Činilo mi se da je to šteta, jer se imamo čime pohvaliti, zanimljivim mladim
autorima, nezavisnom i profesionalnom scenom koja buja. Uz to, činilo se
apsurdnim da gotovo nitko ne radi filmove jer je danas, s dostupnom i jeftinom
opremom - to jednostavnije no ikad prije. Počeli smo kao revijski program jednog
vikenda u svibnju 2016., a s godinama smo se proširili i na godišnji program s
gostujućim filmašima te niz edukativnih radionica na kojima se film uči u
praksi, postupno se fokusirajući na određene profesije unutar filma:
scenaristiku, montažu, snimanje, glumu, režiju… Mislim da smo uspjeli održati
interes i Osječane zaljubiti u sedmu umjetnost te se nadam da ćemo to i u
nastavku raditi. Veselje nam je gledati, smišljati i kontinuirano provoditi
kvalitetan filmski i edukativni program.
U
tom pothvatu niste sami. S kim dijelite "mjesto zločina"? Koliko ste karakterno
kolegicama slični ili od njih različiti? Događaju li vam se kao timu programska
i kreativna zapinjanja? "Mjesto zločina" dijelimo Ana Šimić,
Marta Užarević, Ines Jokoš i ja, uime umjetničke organizacije Teatar to go.
Družimo se i ružimo još od srednje škole, pa je ovaj prijateljsko-suradnički
odnos itekako dinamičan i zabavan. Raspisujemo koncepte i programe, kujemo
planove za buduće projekte i suradnje, uskačemo si kada zatreba. Kroz vlastite
pogreške pokušavamo i mi učiti putem. Jako nam je drago što se RUNDA tim tijekom
godina širi kroz mladu ekipu perspektivnih filmaša poput Matee Bartulović,
Davida Gaše, Tina Ostrošića, Mateja Opolcera, Sebastiana Borovčaka, kojima je
film u međuvremenu postao i profesija. I, naravno, ništa bez naših vrijednih
volontera, bez čije podrške ne bismo mogli realizirati sve što zamislimo i kojih
je svake godine sve više. Tu su i partneri iz Kinematografa Osijek i Kulturnog
centra, s kojima vrlo blisko i lijepo surađujemo na obostrano veselje, te
znatiželjni polaznici naših radionica. Kontinuirano pratimo publiku, njezine
potrebe i želje. Trenutačno nam je najveći izazov kako reviju uspješno
nadgraditi, povećati joj opseg i širinu djelovanja te jednog dana, uz veću
financijsku podršku, postati i festival koji će osigurati još više kvalitetnog
filmskog programa i edukacije.
Kad smo kod inspiracije, gdje
pronalazite svoju za projekte na kojima radite? - Što više
iskustva imam, to mi je jasnije da inspiracija ne dolazi sama po sebi, nego da
je posljedica kontinuiranog istraživanja, znatiželje i tvrdoglavog
neodustajanja. Važno mi je da ono što radim ima veze s mojim iskustvom i odnosom
prema odabranim temama i motivima. Zvuči kao klišej, ali je nužno prihvaćati
nove izazove i učiti, puniti se iznutra da bi imao što izbaciti. Promatranje
svijeta oko sebe, slušanje, čitanje, gledanje, pisanje, druženje, drukčije
perspektive, nova iskustva i avanture uvijek me potaknu na dodatno propitivanje
i rad.
Trenutno ste u produkcijskoj fazi dugometražnog
dokumentarnog filma Lekcije mog tate te u pripremama kratkog igranog filma
Jednog dana dogodit će se nešto (strašno). Recite nam više o njima.
- Radim na njima pa se nadam da će jednoga dana oni sami za
sebe reći više, u filmskom obliku. Lekcije mog tate nastaju u produkciji Hulahop
i bave se mojim odnosom s tatom, to je film na kojemu radim već nekoliko godina
i velik mi je izazov kreirati tako osobnu priču u kojoj pratim dinamiku vlastite
obitelji. Jenog dana dogodit će se nešto (strašno) u pripremnoj je fazi,
realizirat ćemo ga u produkciji Wolfgang & Dolly na proljeće 2022. Veseli me
ponovno raditi s glumcima i kreativnom ekipom iza kamere.
Kontradiktorne faze
Postoje li u tom
kontekstu neke "platforme" u Hrvatskoj koje mogu pomoći mladim
redateljima/redateljicama da uđu u profesionalni svijet filma?
- Premda od rada na filmskim projektima živim, mogu reći da sam
punokrvni amater, film ću uvijek i isključivo raditi iz ljubavi, a ne zbog
novca. Stoga su meni pojmovi profesionalnog ili amaterskog teško razdvojivi i
mislim da ih je pogrešno stavljati u takve okvire. Također ne smatram da se film
treba nužno studirati da bi ga radio u praksi. U Hrvatskoj postoji, uz
školovanje na akademijama, i niz odlično koncipiranih izvaninstitucijskih škola
u sklopu kojih se uči promišljati te uz besplatnu opremu i stvarati filmove. Te
škole na festivalsku scenu često izbace zanimljive mlade autore. To su uz
Kinoklub Zagreb i Split, Restarted škola dokumentarnog filma, Blank, Škola
medijske kulture, Palunko, radionice filmskih festivala i revija poput Filmske
RUNDE. Najčešće već ti prvi filmovi pokazuju autorski senzibilitet te su
ulaznica za sljedeći projekt. Ako govorimo o profesionalnom, plaćenom radu, tada
je tu neizostavan Hrvatski audiovizualni centar, bez čije se financijske podrške
filmovi ne bi mogli realizirati ni u fazi pripreme ni u produkciji. Uz navedeno,
televiziju i strane projekte koji se sve češće snimaju i kod nas, postoji i niz
produkcija koje realiziraju komercijalni sadržaj poput reklama, koje su vrlo
dobro plaćene.
Recite nam nekoliko riječi o knjigama i pričama
te scenarijima i adaptacijama. Povezujte li ih svom radu? Imate li kakav
konkretan primjer? - Scenarij, pisani oblik filmske priče,
izazovan je format jer, za razliku od knjiga, ne trpi mnogo toga apstraktnog,
unutrašnjeg. Svejedno, nema dobrog filma bez dobre priče, to jest scenarija, i
to je baza koju uvijek treba dodatno usavršavati. Ono što je, između ostalog,
zanimljivo u stvaranju filmova jesu i te kontradiktorne faze: scenarij pišeš
mjesecima sam, a potom snimaš s mnogobrojnim kolegama ispred i iza kamere, zatim
se ponovno osamiš u montaži filma te u konačnici doživiš reakciju publike u
punoj dvorani. Surađivala sam neko vrijeme na adaptaciji odlične knjige Drenje
osječkog pisca Luke Bekavca, za koju se nadam da će jednom postati i super film.
Nedavno sam pisala i snimala projekt Uši za gledanje, gdje smo kolegica Daria
Blažević, Tomislav Šoban i ja istraživali kako bi zvučao film bez slike. Dakle,
audiofilm. Svoj sam rad bazirala na Robinsonu Crusou, kojeg mi je u djetinjstvu
čitao djed, te na konceptu Puta junaka američkog pisca i istraživača Josepha
Campbella.
Kad čitate knjigu, stvaraju li vam se odmah u glavi
scenska rješenja, kadrovi, režija? Uz kakve se naslove najčešće
opuštate? - Nikada ne čitam knjigu s ciljem njezine adaptacije.
Tek poslije razmišljam o toj mogućnosti, ako me u to uvuku motivi, radnja,
atmosfera. Kao i kod filmova, volim realistične priče, autore poput Jonathana
Franzena, Flannery O‘Connor, Alice Munro, Karla Ovea Knausgarda. Oni pišu o
onome što poznaju i dijele vlastite emocije i doživljaje svijeta. Moj guilty
pleasure su autobiografije poznatih filmaša i glazbenika. Primjerice, Tek djeca
Pati Smith ili Born to run Brucea Springsteena. Onima koji žele znati više o
filmskom stvaranju svakako preporučujem Filmske lekcije, pitku knjigu Laurenta
Tirarda kojoj se uvijek iznova vraćam. Posljednje što sam čitala u jednom dahu
jesu mladi hrvatski pisci i pjesnici, zbirke poezije Monike Herceg Vrijeme prije
jezika i Početne koordinate i, ponovno, meni vrlo drag roman u crticama A. Z.
Stolice, Blizina svega.