Osijek
PRAVO KOJE SE RIJETKO KORISTI

Osječani ne šalju peticije, radije pišu gradonačelniku
Objavljeno 8. srpnja, 2019.
Prof. Blagojević smatra kako građani nisu dovoljno informirani

Peticija građana podrazumijeva pravo svakog pojedinca ili skupine da se neposredno obrate državi i njenim tijelima, a kako nam prenosi Hrvoje Suk, službenik za informiranje u Gradu Osijeku, oni rijetko zaprimaju peticije. "Grad Osijek rijetko zaprima peticije, a evidenciju Grad Osijek ne vodi, niti ju ima obvezu voditi, no prema navodima mjerodavnog službenika riječ je u prosjeku o najviše jednoj peticiji godišnje", istaknuo je Suk.

Prema Statutu Grada i članku 64. građani imaju pravo Gradskom vijeću predlagati donošenje određenog akta ili rješavanje određenog pitanja iz djelokruga Gradskog vijeća Grada Osijeka, o čijem prijedlogu Vijeće raspravlja ako ga potpisom podrži najmanje 10 % birača upisanih u popis birača grada Osijeka. Nadalje, Gradsko vijeće dužno je dati odgovor podnositeljima najkasnije u roku od tri mjeseca od dana primitka prijedloga. Kako nam pojašnjava profesorica s Pravnog fakulteta Anita Blagojević, jedno od radnih tijela Gradskog vijeća Grada Osijeka je Odbor za predstavke, pritužbe i prijedloge građana koji, između ostaloga, razmatra predstavke, pritužbe i prijedloge građana upućene Gradskom vijeću.

"Prema Izvješću o radu ovog Odbora za 2018. godinu, u prošloj godini ovom Odboru nije stigla ni jedna pisana predstavka, nego brojni dopisi upućeni gradonačelniku Grada Osijeka, koje je potom obrađivao tajnik Odbora. Ovaj podatak govori o tome da građani nisu informirani o mogućnosti izravnog obraćanja pisanim putem nadležnom tijelu za predstavke, pritužbe i prijedloge građana. Kako je navedeno u Izvješću, od proslijeđenih predstavki građana u 2018. godini najveći se broj odnosio na pružanje pravne pomoći, a posebno su bili naglašeni telefonski upiti u vezi s tumačenjem propisa. Međutim, dvojbeno je mogu li se doista upiti ovakve naravi podvesti pod razmatranje predstavki i pritužbi građana. U samom Izvješću ne postoje podaci o uspješnosti rješavanja predstavki i pritužbi. Generalno su upravo neodgovarajuća izvješća nadležnih tijela za predstavke i pritužbe građana jedan od glavnih problema zašto ne možemo doći do odgovarajućih zaključaka o stvarnim učincima tijela na podnesene predstavke i pritužbe, odnosno o uspješnosti rješavanja istih. Nadležna tijela, doduše, podnose svoja godišnja izvješća, ali metodologija njihove izrade nije unificirana, što je uvjetovano nekoherentnošću pravnog okvira. Primjerice, Odbor za predstavke i pritužbe Hrvatskog sabora u 2016. godini građanima je pomogao u 57 od 317 predmeta, odnosno uspješnost rješavanja predstavki i pritužbi iznosila je 17,98 %, ali u izvješću nema podataka o kriterijima na temelju kojih se pojedini predmet može smatrati uspješno riješenim. Ili, u Izvješću o radu Državnog odvjetništva za 2016. godinu piše da je ukupno zaprimljeno 106 predstavki i pritužbi građana, ali se ne navode podaci o uspješnosti njihovog rješavanja.

U svakom slučaju, trenutačni normativni okvir prava peticije nije odgovarajući i trebalo bi ga urediti u cilju otklanjanja brojnih nedostataka, od usklađivanja terminologije, preko definiranja temeljnih pojmova, do utvrđivanja preciznih rokova za davanje odgovora i eventualnih sankcija za neizvršavanje Ustavom i zakonom propisanih obveza tijela vlasti", zaključila je Blagojević.

Ema Nenadić
Rokovi za odgovor na peticiju
U Republici Hrvatskoj pravo peticije zajamčeno je čl. 46. Ustava Republike Hrvatske kojim je određeno da svatko ima pravo slati predstavke i pritužbe, davati prijedloge državnim i drugim javnim tijelima i dobiti odgovor, pojašnjava prof. Blagojević. “Hrvatski je ustavotvorac povezao pravo peticije u širem smislu s pravom peticije u užem smislu, odnosno odlučio se za sadržajno najšire oblikovano pravo peticije, dok je daljnju razradu ovog prava prepustio uređenju zakonom, odnosno drugim propisom. Međutim, problem su rokovi u kojima državna i druga tijela moraju dati svoj odgovor na podnesenu predstavku. U nekim propisima taj rok uopće nije preciziran, negdje je određeno da traje 30 dana, negdje je to 60 dana, negdje rok počinje teći od dana podnošenja predstavke, drugdje od dana zaprimanja i slično”, ističe Blagojević.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike