Kultura
NOVOGODIŠNJI GALA KONCERT HNK-A U OSIJEKU

Tri tenora + iznenađenje!
Objavljeno 20. prosinca, 2018.
Koncerti su rasprodani! - s veseljem najavljuje Filip Pavišić, koji dirigira

Već 27 godina kazališna je sezona HNK-a u Osijeku nezamisliva bez Novogodišnjeg koncerta, "u čast prelaska preko još jednog praga vremenske lente kojim probranom, prigodnom glazbom obilježavamo najradosnije razdoblje u godini. Osijek je tako, valjda u duhu laskave titule "malenoga Beča", još 1990., u pliš svog kazališta pustio malo ugođaja prijestolnice u uniju udruženog Carstva i Kraljevstva i na plodno je tlo palo sjeme koncerta koji je prerastao u tradiciju."

- Koncerti su rasprodani! - s veseljem maestro Filip Pavišić najavljuje koncerte, kojima su okosnica tri tenora - osječki Domagoj Dorotić te dva korejska Alex Kim (agentura Crescendi Artists) i osječkoj publici dobro znan Won Whi Choi. Njima će se u programu koji je sastavio maestro Pavišić, koji će koncertima i ravnati, pridružiti i gruzijska mlada sopranistica Nino Lezhava (agentura Sandra Milankov).

Prekrasan program
- Novogodišnji koncert bez dueta i bez ženskih haljina malo je presuhoparan - šalom obrazlaže maestro zašto su se odlučili trojici tenora pridružiti sopranisticu. Na sreću osječke publike, tri će tenora i sopranistica pjevati samo koncerte u Osijeku - 27., 28. i 29. prosinca u 20 sati, a publika u Valpovu (prva na redu, u nedjelju, 23. prosinca, u 19.30 sati, te Vinkovčani, 30. prosinca u 20 sati - uživat će u nešto izmijenjenom programu i osječkim solistima. Razlog je vrlo praktičan - napominje Pavišić.

- To su bili jedini termini kad svi mogu doći. U početku je bio najavljen gruzijski tenor Zurab Zurabishvili, no ispostavilo se da bi bilo neizvedivo da dođe, morao bi doslovce sletjeti uoči koncerta, što je nama neprihvatljivo - kaže maestro, kojemu je žao što će dio publike biti zakinut za troje sjajnih umjetnika. Kao utjehu, svima nude prekrasan program, na kojemu su i neke skladbe koje HNK u Osijeku nikad nije izvodio. Nije htio otkrivati i kvariti publici iznenađenje, no uvjeren je da će ih prepoznati.

- Uz valcere, uvijek se potrudimo donijeti nešto novo. Osim neizvođenih skladbi, novi je i jedan od trojice tenora. Uz našeg Domagoja Dorotića i Won Whi Choija, kojega su Osječani već dva puta mogli slušati (u Puccinijevoj operi La boheme 2014. te u Bizetovoj Carmen, kojom su otvorili glazbeni segment 112. sezone). Uz sjajnu gošću iz Gruzije, bit će sve u duhu novogodišnjih koncerata. Skladbe koje će publika čuti prvi put nisu izvođene iz praktičnih razloga, a i mislim da uvijek treba ‘iskopati‘ nešto novo. Neke će biti ‘nove‘ samo u programu Novogodišnjeg koncerta, ali su izvođene u drugim prilikama. Bitno je da se stalno ne ‘vrte‘ iste kompozicije - razrješava misterij dirigent.

No, na listi njihovih želja mnogo je skladbi, ali za to će morati pričekati neka sretnija i bogatija vremena. Riječ je o skladbama koje mnogo koštaju, nerijetko i više od desetak tisuća kuna, poput prekrasne arije Amor Ti Vieta, koju je trebao otpjevati Domagoj Dorotić. Traje minutu i pol, a košta gotovo 12.000 kuna! Iznos je to koji si HNK u ovom trenutku ne može priuštiti, jer i druge skladbe koštaju, pa kada se sve to zbroji... ne čudi što su odustali.

- Arija je prekrasna i doista vrijedi svakog novčića, to nije sporno, no traje toliko kratko da bi nekomu mogla i promaknuti ako se u tom trenutku nakašlje - našalio se Pavišić. Svako djelo ima drukčija autorska prava. Valceri koštaju po nekoliko tisuća eura, a riječ je samo o najmu. No, ima i posve drukčijih dealova pa su tako osječki kazalištarci Strauss valcer Die publucistin, kojim otvaraju koncert KUPILI za 150 dolara. Uvjeti se razlikuju od izdavača do izdavača i mijenjaju se s vremenom - kaže dirigent. Neke su note besplatno dostupne na internetu, neke se pak, mogu samo unajmiti, druge samo kupiti, a cijene nerijetko skaču u nebo.

Vrtoglave cijene
- To je nešto što publika ne zna i ne mora ni znati. I ja bih najradije svaki put drukčiji i novi program, no kad na koncu vidim zbroj, račun i do 25 tisuća eura, odustanem. Ja sam sretan jer su naši koncerti rasprodani, čak i prije nego što smo objavili program - ističe Filip Pavišić, zadovoljan što im publika vjeruje da će koncerti biti dobri. Upravo to povjerenje razlog je da program svake godine nastoje održati kvalitetnim, učiniti raznovrsnim, dovode goste, pojačavaju orkestar.

- To ne možemo publici ponuditi. Spremni su skupo platiti ulaznicu i žele da koncert bude dobar, što nas obvezuje, pa uvijek nađemo novac, uvijek uskoče sponzori. Ipak, svega ne bi bilo da današnje agencije ne omogućavaju angažiranje sjajnih umjetnika iz cijeloga svijeta. Izvrsno je to i za glazbenike, ali i teatre i publiku. Tako će, primjerice, Alex Kim večer prije Osijeka pjevati u hamburškoj operi, a u Osijek dolazi oko 14 sati na dan koncerta.

- Drago mi je što želi doći. Pjevaču nije dovoljan samo honorar da bi došao u ovako malo kazalište. Nekima je u pitanju honorar, nekima čak ni to, ne da im se gubiti vrijeme. Među umjetnicima neki se doista ovim poslom bave iz ljubavi prema glazbi i ako ih netko doista cijeni i traži, doći će. Nekima je važno otići punog srca, s emocijama, a ne samo s honorarom. Žele predstaviti sebe, svoju umjetnost, zemlju iz koje dolaze, posebice ako su negdje već bili i nose dobra iskustva i topao prijam. Neke nakon iskustva pjevanja u Metropolitanu teatri s 300 mjesta ne zanimaju. No, među velikim operama vlada konsenzus oko iznosa honorara, neovisno jesi li Pavarotti ili bilo tko, jer bi veliki puno plaćali, a manji nikada ne bi došli do dobrih pjevača - zaključuje Pavišić.

Narcisa Vekić
PJEVANJE ZA ČAST ILI ZA HONORAR
Stvar je prestiža jesi li otvorio sezonu u bečkoj operi, Scali ili Metropolitanu! To je pjevanje za čast, no pjevač je i dobro plaćen, te stoga tražen. Cijenu nadoknade drugim koncertima. Mladim pjevačima potrebna je odskočna daska, kao što je Won Whi Choiju to bio nastup u La boheme. Pjevao je veliku rolu Rodolfa, nekoliko predstava u nizu. To je dobra referenca. Velika su tržišta, poput Njemačke, dobra jer se mnogo radi, no ubrzo postanu rudnici, jer pjevač pjeva sve, a nije svatko baš za svaku ulogu - napominje Pavišić.

Alex Kim magistrirao je u Hamburgu, na Hochschule für Musik und Theater 2014., ulogom Tamina u Mozartovoj “Čarobnoj fruli”. Debitirao je također u Hamburgu, u Državnoj operi, igrajući ulogu Eurymedesa u Telemannovu “Orpheusu”.

Doista mlada gruzijska sopranistica Nino Lezhava usprkos mladosti iza sebe ima monumentalno iskustvo zbog neupitne glazbene virtuoznosti. Nakon što je uz počasti diplomirala na državnom Konzervatoriju I. Sarazhisvili, karijeru je započela 2000. kao solistica u državnom teatru Z. Taliashvili.
PROGRAM
1. Johann Strauss:

DIE PUBLUCISTIN, walzer op. 321

2. Franz Lehar:

ZEMLJA SMIJEŠKA - izvodi: D. Dorotić

“Dein ist mein ganzes Hertz”

3. P. I. Čajkovski:

LABUĐE JEZERO, Uvertira

4. Stanislao Gastaldon:

MUSICA PROHIBITA - izvodi: A. Kim

5. Josef Strauss:

DORFSCHWALBEN AUS ÖSTEREICH, walzer, op. 164

6. Giacomo Puccini:

LA BOHEME - izvodi: W. W. Choi “Che Gelida manina”



* * * * *



7. Otto Nikolai:

DIE LUSTIGE WEIBER VON WINDSOR

8. Emrich Kalman:

KNEGINJA ČARDAŠA, Duet Sylve i Edwina - izvode: N. Lezhava i A. Kim

9. Emile Waldteufel:

LES PATINEURS, walzer op. 183

10. Augustin Lara:

GRANADA - izvodi: D. Dorotić

11. Luigi Arditi:

IL BACIO, waltz - izvodi: N. Lezhava

12. Dimirtij Šostaković:

JAZZ SUITA, Walzer

13. Giuseppe Verdi:

RIGOLETTO - izvodi: W. W. Choi “La dona e mobile”

14. Aram Hačaturijan:

SPARTAK, Adagio

15. Giacomo Puccini:

TURANDOT - izvodi: A. Kim “Nessun dorma”
23. prosinca
PRVO JE GOSTOVANJE U VALPOVU
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike