Mozaik
U BERLINU DODIJELJENE EUROPSKE FILMSKE NAGRADE

Veliki pobjednik je očekivano švedska drama “The Square”
Objavljeno 10. prosinca, 2017.

Bergman je već bio mudar čovjek, Nastassja Kinski dodjelila je prvu nagradu na prvoj dodjeli Europskih filmskih nagrada 1988. godine, a tih 80-ih europski film je bio u jadnom stanju. "Usamljenici se udružuju", pisale su tada njemačke novine kad smo u studenome 1988., u još uvijek podijeljenoj Europi i zidom razdvojenom Berlinu, pokrenuli Europsku filmsku akademiju i nagrade - rekao je u poduljem govoru predsjednik Europske filmske akademije i jedan od prvaka njemačkog novo vala 1970-ih Wim Wedners, u povodu velikog jubileja Europske filmske nagrade koja je na pozornici Haus der Berliner Festspiele proslavila svoje jubilarno 30. izdanje.

- Bio je to filmski, kulturni i poltički trenutak koji je ujedinio europski istok i zapad. Možda smo tada i bili usamljenici, ali danas nismo gubitnici. Moramo se boriti protiv vatre koja nas sve može progutati, nacionalizam, ekstremizam, populizam..., kako je moguće da se ta najgora europska bolest ponovno pojavila na našem pragu? Možda smo i sami krivi. Danas slavimo 30. rođendan i to je jedno veliko čudo koje smo stvorili zajedno! Europa nije problem nego rješenje! - zaključio je uz ovacije Wim Wenders.

Potpuno zasluženo i nimalo iznenađujuće veliki pobjednik 30. dodjele Europskih filmskih nagrada je briljantna drama “The Square”, švedskog filmaša Rubena Ostlunda, nastala u koprodukciji Švedske, Danske, Njemačke i Francuske koja je potvrdila svih pet nominacija. Danski glumac Cleas Bang dobio je nagradu za najbolju mušku ulogu za upečatljiv portret voditelja uspješne suvremene galerije u Stockholmu čiji se komforan život pretvara u noćnu moru nakon što postane žrtvom ulične krađe, dok je Ruben Ostlund proglašen najboljim scenaristom i redateljem.

- Ovim smo filmom htjeli poručiti nešto važno, ali smo istovremeno htjeli biti i zabavni i uzbudljivi. Mislim da je to taj naš europski pristup životu - kaže švedski filmaš čija je satirična drama koja svojom provokativnom filozofijom, crnohumornim pristupom i oštro(u)m(nom) socijalnom kritikom progovara o "bizarnostima" svakodnevnog života proglašena i najboljom europskom komedijom i najboljim europskim filmom. Nakon Zlatne palme u Cannesu ove godine “The Square” tako nastavlja s berbom nagrada, a filmu mnogi predviđaju i nominacije za Zlatni globus i Oscar za najbolji strani film.

Hvaljena francuska drama “BPM (Beats Per Minute)” Robina Campilla, emotivan i duboko human portret borbe za prava oboljelih od AIDS-a početkom 1990-ih, postala je najveći gubitnik večeri, jer je od sedam nominacija potvrdila samo onu za najbolju montažu. Samo malo bolje prošla je sjajna drama “Bez ljubavi” Andreja Zvjaginceva, koja je osvojila kipiće europskog Oscara za najboljeg snimatelja i kompozitora. Najboljim dokumentarcem proglašen je “Pričest”, poljske redateljice Anne Zamecke, dok je nagradu za najbolju glumicu pomalo iznenađujuće dobila Aleksandra Borbely za sjajnu ulogu u neobičnoj ljubavnoj drami smještenoj u budimpeštanskoj klaonici “On Body And Soul”, u režiji mađarske redateljice Ildiko Enyedi. Nagrada European Achievement in World Cinema dodijeljena je glumici, scenaristici i redateljici Julie Delpy. Rođena Parižanka proslavila se ulogom u popularnoj romantičnoj trilogiji “Prije svitanja / Prije sumraka / Prije ponoći”, u režiji Richarda Linklatera u kojoj joj je partner bio Ethan Hawke, no mnogo je značajnija i kreativno zanimljivija njezina suradnja s nizom hvaljenih autorskih i nezavisnih filmaša kao što su Jean-Luc Godard, Agnieszka Holland, Krzysztof Kieslowski, Jim Jarmusch i mnogim drugima. Kao scenaristica i redateljica Delpy se dokazala i iza kamere. Njezin posljednji redateljski uradak “Lolo” imao je premijeru na Mostri prije dvije godine te bio prikazivan na nizu svjetskih festivala i u kinima. Slavni ruski autor Aleksandr Sokurov dobio je Nagradu za životno djelo, za veliki doprinos europskom filmu kao redatelj, dramaturg i snimatelj koji je svojim kreativno hrabrim radom često pomicao granice filmskog jezika.

Iz Berlina: Stjepan HUNDIĆ
NAGRADA ZA ČEDOMIRA KOLARA

Iako ove godine nije bilo hrvatskih filmova, Čedomir Kolar dobitnik je Prix Eurimages, tj. European Co-Production Award za uspješnu karijeru tijekom koje se dokazao kao financijski spretan, globalno umrežen i kreativno sposoban filmaš. "Vjerujem u Europu, ne smijemo zaboraviti koliko su Eurimages i kulturne institucije Europe pomogle da europska kinematografija preživi i postane moćna. Ovo je možda i najljepši trenutak u mom životu. Moram spomenuti Danisa Tanovića koji mi je predao ovu divnu nagradu, koji je moj suradnik, prijatelj i obitelj i moga muža Umberta s kojim dijelim život već pune četrdeset i tri godine. Hvala svima!", izjavio je vidno sretan Kolar, inače rođen u Rijeci, diplomirao je filmsku produkciju na Akademiji u Beogradu, a potom karijeru gradio iz Pariza gdje živi već dugi niz godina. U bogatoj karijeri koja traje četvrt stoljeća, realizirao je više od trideset filmova. Od novijih uspješnica izdvajaju se “The Lunchbox” Ritesa Batre i “Foxtrot” Samuela Maoza, koja je svjetsku premijeru imala na ovogodišnjoj Mostri.

Možda ste propustili...

U ORGANIZACIJI ZAKLADE “HRVATSKA ZA DJECU”

Maturanti iz domova zasjali na posebnoj modnoj reviji

DODIJELJENE NAGRADE JUBILARNOG, 20. IZDANJA FESTIVALA

Veliki pečat ZagrebDoxa ide u Tunis

Najčitanije iz rubrike