Kultura
SVEČANI KONCERT OTVORENJA U OSJEČKOM HNK-U

Pijanistički evergreeni za slavljeničku EPTA-u
Objavljeno 20. travnja, 2017.

Suradnjom Europske udruge klavirskih pedagoga Hrvatske, Glazbene škole Franje Kuhača Osijek i HNK u Osijeku, priređen je svečani koncert otvorenja 10. EPTA međunarodnog natjecanja za mlade pijaniste. Čast otvorenja pripala je nekadašnjim laureatima. Solisti Ivan Krpan, Mia Pečnik, Mislav Ivaci i Jan Niković, uz pratnju Simfonijskog orkestra HNK i dirigentsku palicu Filipa Pavišića, izveli su evergreene pijanističke literature, prve stavke poznatih glasovirskih koncerata.

Ovih četvero mladih glazbenika već je odavno steklo pijanističku reputaciju u Hrvatskoj, ali i izvan domovine. Ivan Krpan (Zagreb, 1997.) student je 4. godine klavira u klasi Rubena Dalibaltayana na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Njegov pijanistički put protkan je iznimnim postignućima i natjecanjima, a u nekoliko je navrata nagrađen posebnim nagradama koje potvrđuju zrelost i vrsnoću njegovih glazbenih nastojanja u kontekstu hrvatske klasične glazbe.

Mia Pečnik (Zagreb, 2000.), učenica je Glazbene škole Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, u klasi Ivanke Kordić. U KD-u Vatroslava Lisinskog u Zagrebu debitirala je 2015., a uz pohađanja pijanističkih seminara i osvajanja prvih nagrada na natjecanjima, bilježi solističke nastupe diljem Europe te u SAD-u.

Ljubavi prema glazbi

Mislav Ivaci (Zagreb, 1997.), srednjoškolsku je glazbenu naobrazbu stekao na Glazbenom učilištu “Elly Bašić”, u klasi Minje Kolak. Redovito koncertira i osvaja odlične rezultate na pijanističkim natjecateljskim susretima. Apsolutni je pobjednik prve hrvatske inačice natjecanja za mlade pijaniste “Frederic Chopin”, a na velikim koncertnim pozornicama službeno se pojavljuje 2011., kada je debitirao uz Zagrebačku filharmoniju.

Jan Niković (Zagreb, 2001.), učenik je Ele Korbar u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Njegov glazbeni talent prepoznat je u iznimno jakoj konkurenciji mladih pijanista iz cijeloga svijeta te je dobio priliku učiti od renomiranog svjetskog klavirskog pedagoga i pijanista Lang Langa na seminaru u Barceloni, s kojim je koncertirao i u Münchenu. U dva je navrata dobio prestižnu nagradu Oskar znanja, koju dodjeljuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta te Agencija za odgoj i obrazovanje.

Pijanistički pedigrei ovih glazbenika upućuju na minuciozno njegovanje iznimne darovitosti i sklonosti te ljubavi prema glazbi. Slijedom toga, publika, a i ova osječka, predodređuje, postavlja i potražuje visoka očekivanja u njihovom razumijevanju/tumačenju glazbe.

Uvod u koncert i nastupe mladih pijanista, i u prvom i u drugom dijelu programa preuzeo je orkestar, uz vodstvo maestra Filipa Pavišića. Na samom početku izveli su Uvertiru opere “Čarobna frula”, KV 620 W. A. Mozarta. S obzirom na to da se prepoznatljivost neke opere uglavnom temelji na opernim arijama, specifikum je ove opere i operna uvertira koju je orkestar izveo sasvim korektno.

Muzičke zavrzlame

U izvedbi Ivana Krpana, prvi stavak Petog koncerta za glasovir i orkestar u Es-duru, op. 73 L. van Beethovena zvučao je odrješito i vrlo zrelo, a solist je tako ukazao na razumijevanje problematike klasično-romantičke poetike. Na tragu onoga što je Beethoven početkom 19. st. najavio svojim glasovirskim koncertima, nastavlja i norveški skladatelj Edvard Grieg u Koncertu za glasovir i orkestar u a-molu, op. 16. Pred izvođača postavlja brojne tehničke i muzičke zavrzlame.

Mia Pečnik, ne samo da je u potpunosti ovladala tom glazbenom problematikom u prvom stavku koncerta, već se osobito istaknula u iznošenju vlastite vizije Griegove glazbe. Drugi dio koncerta započeo je Tragičnom uvertirom u d-molu, op. 81 J. Brahmsa. Ova je skladba, za razliku od uvertire Mozartovoj operi, samostalna, a u iznimno kompleksnom Brahmsovom harmonijskom jeziku osječki se orkestar dobro snašao. Prvi stavak Drugog koncerta za glasovir i orkestar u f-molu, op. 21 F. Chopina interpretirao je Mislav Ivaci. Ivacijeva pobjeda na hrvatskoj inačici natjecanja posvećenog skladatelju i opredjeljenje za Chopinovu skladateljsku poetiku mogla se čuti i na koncertu. Zadiranje u bit Chopinove glazbe i prenošenje Chopinove glasovirske manire otkriva postupke sad već iskusnog interpretatora.

Koncert je završio prvim stavkom Drugog koncerta za glasovir i orkestar u c-molu, op. 18 S. Rahmanjinova u izvedbi Jana Nikovića. Mladi pijanist pokazao je zavidnu sposobnost sintetiziranja glazbenih parametara. Ovaj izrazito zahtjevan pijanistički jezik ruskoga skladatelja izveo je s lakoćom. Komunikacija koju je ostvario s orkestrom i dirigentom publiku je uvela u neki novi svijet, svijet sveopće sinestezije umjetnosti.

Andreja VREKALIĆ

novi svijet

SVEOPĆE SINESTEZIJE UMJETNOSTI

Možda ste propustili...

PREDSTAVLJEN SREDIŠNJI DOGAĐAJ 19. SEZONE KAZALIŠTA ULYSSES

Premijera komada “Tko se boji Virginije Woolf” na Brijunima

POSLASTICA ZA LJUBITELJE JAZZA NA DUBROVAČKIM LJETNIM IGRAMA

Nastupa ugledni trio Avishai Cohena

ARTIST/DON QUIXOTE - SERIJA MEĐUNARODNIH SKUPNIH IZLOŽBI

Ana Sladetić izlaže u Njemačkoj, Bugarskoj i Španjolskoj

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana