Magazin
U POTKROVLJU SVIJETA (VI.):

S Budom u duhu, s tabletima u biznisu
Objavljeno 14. ožujka, 2015.
POGLED NA MT. EVEREST JE ZASTRAŠUJUĆI, A SUSRET S REDOVNICIMA RAZOČARAVAJUĆI...

Serijal reportaža o “potkrovlju svijeta” polako se približava kraju. No, naš sugrađanin, svjetski putnik, ima još mnogo toga ispričati pa nastavljamo njegovim riječima i fotografijama pratiti što je sve vidio i doživio na svom hodočašćenju po azijskim visovima.

U ovom broju Magazina priča ide ovako:

Iako nitko od nas u grupi nije alpinist, pomisao da ćemo se iz Old Tingrija uputiti u bazni logor Mt. Everesta (Qomolangma po tibetanski, Sagarmatha po nepalski) u svima nama izaziva blagu uzbuđenost, nemir i strepnju - samo da bude vedro, da najviši vrh svijeta (8848 metara) možemo vidjeti u svoj njegovoj veličini i ljepoti.

Ustajemo u 4 sata, hladno je, izlazimo iz mračnih soba i pogled usmjeravamo prema nebu, a na njemu... sjaje zvijezde punim sjajem, bez ijednog oblačka koji bi zaklanjao njihovu ljepotu. U 5 sati moramo krenuti, tri je sata vožnje terencima do baznog logora. Vozimo se planinskim putovima okruženi tamom - samo svjetla automobila šaraju po okolici. Jutro lagano nadjačava mrak, gledajući kroz prozor vozila u polutamu suputnica primjećuje: Potok je smrznut - to nije dobro! Uokolo snijeg, gole stijene samo proviruju, pjevušim joj “Zeko i potočić” - pjesmicu koju nikada nije čula - u scenografiji iz snova!

Potpuno se razdanilo i stižemo u bazni logor, 5200 metara iznad mora, veliki ravan prostor na kojemu se parkiraju vozila, autobusi. Prvi smo, još nema drugih znatiželjnika, s desne strane nekakva gostionica, lijevo podalje nekoliko kuća, stupa, molitvene zastavice i ispred nas on - Mt. Everest!

Izlazimo iz vozila, na minus 15 stupnjeva Celizijevih, a još puše i jak vjetar, moramo pješice još dvjesto-tristo metara da bismo se uspeli na neku dvadesetmetarsku uzvisinu odakle puca pogled na prekrasnu planinu. Iako sam bio i na većim nadmorskim visinama, što se Mt. Everesta tiče, ovo je najviše dokle mi, obični smrtnici, možemo ići. Dalje mogu samo oni koji imaju umijeća, spretnosti, hrabrosti, ali i zrnce ludosti, samo oni koji se usude dotaknuti nebo.

REDOVNICI S TABLETIMA

Nakon pustopoljina Tibeta, kojima smo hodili prethodnih dana, stižemo u Shigatse (Xigaze - službeno), drugi po veličini grad Tibeta, s nekih 700.000 stanovnika, smješten oko 280 km jugozapadno od Lhase. Poprilično je to velik grad u kojemu, kao i u Lhasi, a bogme i u Pekingu, uopće nemate osjećaj prenapučenosti. Ovdje ćemo provesti dvije noći, već željni udobnosti hotela, blagodati tople vode, gradske živosti.

Posjetit ćemo Tashilhumpo, samostan utemeljen 1447. godine, od strane Gendum Drupa - prvog dalaj-lame (prva tri dalaj-lame postumno su ovjenčana tim titulama). Hram je tradicionalno sjedište Panchen-Lame, drugog najvažnijeg lame u tibetanskom budizmu. U vrijeme kineske “kulturne revolucije” teško je stradao, uništeni su mnogi kipovi te spaljeni mnogi vrijedni rukopisi, otvorene stupe koje su sadržavale relikvije od petog do devetog Panchen-Lame... Sada je on obnovljen i predstavlja vrlo lijep, skladan kompleks zgrada, hramova, stupa, dvorišta, s velikom središnjom stupom koja sadrži 102 male sobe oslikane živim bojama prizorima iz tibetanske mitologije. Prepun je budističkih hodočasnika u živopisnim tradicionalnim nošnjama, redovnika u njihovim crveno-narančasto-žutim haljama. Imate dojam da je jedina uloga redovnika - ubiranje novca od posjetitelja i hodočasnika.

U jednoj prostoriji vidio sam redovnika kako sjedi na svom mjestu u kutu, prebire po tabletu, onda ga odloži, uzme mali bubanj, malo zabubnja, uz ono aaaa, uuuu, odloži bubanj i nastavi prebirati po tabletu.

Drugi sjedi u kutu i izgovara mantru, naiđe mu lega, ispričaju se lijepo, pa nastavi s mrmljanjem.

U kutu jednog prostora tri redovnika prebrojavaju ubrani novac, na kalkulatoru zbrajaju utržak i buntove novčanica slažu po podu, svi ostali su svako malo na mobitelima. Ni “d” od duhovnosti - čista komercijala, i to naočigled svih, bez imalo uvažavanja osjećaja vjernika! Sramotno, ali očigledno da tako mogu, “stoka sitnog zuba” podnosi sve!

GRAD I HRAM

Shigatse noću izgleda lijepo, sve važnije zgrade, banke, hoteli diskretno su osvijetljeni, trgovine su prepune raznovrsne robe po cijenama kao i u našim dućanima, ali upitne kvalitete. Do ovog sam putovanja od svih trgovaca svijeta najmanje vjerovao arapskima, ali Kinezi su ih nadmašili za tri koplja (Kinezi su pretežito vlasnici trgovina, iako čine relativno mali postotak u udjelu stanovništva u Tibetu). Kineska vlast inače naseljava Kineze, prvenstveno u gradove Tibeta, tako da se taj udio iz dana u dan mijenja u njihovu korist.

Lhasa nas dočekuje zaogrnuta noću na 3500 metra n/v. Smještamo se u hotelu u muslimanskoj četvrti, nedaleko od Barkhor trga, na kojem je smješten hram Jokhang (Džokang), jedno od najvažnijih mjesta tibetanskog budizma.

Ne znam zašto, ali i prije ovog putovanja sama pomisao na ovaj grad budila mi je znatiželju, nadu da ću ga jednom vidjeti, prošetati se njegovim ulicama i trgovima, utopiti se u neprestanoj, nepreglednoj rijeci njegovih hodočasnika.

Budući da smo smješteni u neposrednoj blizini hrama Jokhang, svjedoci smo cjelodnevnog hodočašćenja vjernika ovom hramu koji je većini Tibetanaca najsvetiji i najvažniji hram u Tibetu. Hram je smješten na Barkhor trgu i doslovno nepregledna rijeka ljudi neprestano kruži oko njega (hodaju u krugu, odnosno u promjeru od nekih 300 metara) u smjeru kazaljki na satu izgovarajući mantre i okrećući u rukama one molitvene “mlinove” svih veličina - 10 - 20 cm do jednog metra!

SPOMENICI I PJESNICI

Inače, hram je sagradio već spomenuti osnivač tibetanske države (kraljevstva) kada i Potalu, kao hram za svoje dvije žene (jedna - princeza iz kineske dinastije, a druga - nepalska princeza), u kojemu su one i živjele. Hram je lijep, ali se po ljepoti ne može mjeriti s Potalom koja je od njega udaljena pet minuta pješice i koja dominira okolicom budući da je smještena na brdu usred grada. Vidite je izdaleka, ali tek kad stignete na trg koji je razdvojen od nje širokom avenijom, postanete svjesni njenih impoznantnih dimenzija. Iako nisam ljubitelj monumentalnih građevina, ova me osvojila ljepotom, skladnošću, jednostavnošću u gradnji, stopljenošću s brdom na kojemu se nalazi, naprosto kao da je brdo sve vrijeme čekalo samo nju! Noću je osvijetljena veličanstvenom rasvjetom. Kada se popnete bezbrojnim stepenicama inkorporiranim u cijelu građevinu i njezin sadržaj, ne razlikuje se od već viđenih samostana ni po arhitekturi, ni po opremljenosti, ali je pogled na grad i trg nasuprot nje fascinantan. Trg je golem, u stilu trgova kineske socijalističke gradnje, s nekom erekcijom od spomenika ne znam čemu ili kome, ispred kojeg se smjenjuju kineski vojnici i koji će, vjerojatno, biti srušen kada se promijene okolnosti i vrijednosti u čiju je čast podignut.

Nikad mi nije bila jasna potreba ljudi (kroz cijelu povijest) da podižu spomenike - valjda zato da bi oni drugi, koji drugačije misle, imali što rušiti! Pjesnici su jedini kojima bi spomenike trebali podizati.

Na Barkhor trgu, u jednom boemski uređenom restoranu, uz toplu peć koja je pridonosila ugodnom ozračju restorana, s osoboljem odjevenim u tradicionalnu nošnju Tibeta, pojeo sam najbolju večeru putovanja - janjeća rebra začinjena po “slavonski”, slana i paprena, pomes frites i zelena salata - i popio piće. Sve za 90 kuna.

Priredio: Darko JERKOVIĆ
KINESKA POLITIKA
Željeznica, ali ne i kultura

U prvim godinama kineske “kulturne revolucije” uništavaju se i zatvaraju budistički hramovi, ali od 1990. politika Kine prema Tibetu mijenja se te se dopušta razvoj autonomne tibetanske kulture. Kina danas puno ulaže u razvoj Tibeta kao najnerazvijenijeg dijela Kine - uređuju se ceste, a 2006. je sagrađena i željeznička pruga (kao izuzetan građevinski pothvat) koja Lhasu povezuje s 5000 km udaljenim Pekingom i ostalim dijelovima Kine. Inače, putovanje od Lhase do Pekinga traje 48 sati i izuzetan je doživljaj, mjerljiv s putovanjem Transsibirskom željeznicom. Danas u Lhasi živi 20 posto Kineza...

POGLED NA EVEREST
Veličina je važna, i kad je Himalaja

- Vau, koliki je! - oduševljena je jedna od suputnica. Ne mogu se suzdržati, ma na lakat bih progovorio, a da joj ne izgovorim stih kojim je naš putopisac Robert Pauletić reklamirao svoju knjigu “Himalaja u 77 priča” na džambo-plakatima diljem naše zemlje i kojim je izazvao sablazan licemjera i kurvetina (ovdje ne mislim na kurve po zanimanju već na kurve po karakteru) - neznalica koji pojma nemaju da je to stih iz gange-ojkalice Dalmatinske zagore, koja se nalazi i na popisu UNESCO-ove zaštićene svjetske kulturne baštine:

“Mala moja, sidni mi na jaja, pa ćeš vidit šta je Himalaja!”

Prasac jedan - učini mi se da sam čuo u fijuku vjetra, ne vidjevši ljutnju u njezinim očima.

Kako ne volim hladnoću, nakon desetak minuta vraćam se u vozilo i čekam ostale. Stiže Tina - aaaa, uuuu - promrzla do kosti, ulazi u vozilo, ne može doći k sebi, iako smo je utoplili, Jerca joj masira stopala...

Negdje sam čuo da se samo u crkvu i planinu ne ide neprimjereno odjeven. Ipak nisam taj u grupi koji najlošije podnosi hladnoću Himalaje.

Usput, ovaj pogled na Mt. Everest Tibetanci naplaćuju 25 eura po osobi!

ČUDESNA LHASA
Povijesno sjedište dalaj-lame

Lhasa je jednomilijunski glavni grad Tibeta i Tibetancima predstavlja sveti grad budući da je povijesno sjedište njihova duhovnog vođe dalaj-lame, u kojemu je smještena veličanstvena Potala, palača dalaj-lame, u kojoj je stolovao do progonstva 1959. godine. Tu palaču je 637. godine utemeljio osnivač tadašnje tibetanske države Songtsan Gampo, kao i nekoliko budističkih hramova koji postoje i danas. U 9. stoljeću slabi moć Tibeta te je glavni grad preseljen iz Lhase koja tako gubi svoj politički značaj, ali kao religijski centar ostaje i dalje. Peti dalaj-lama je u 17. stoljeću svoje sjedište ponovo preselio u Lhasu, čime ona opet dobiva na političkom značenju. U to vrijeme polovinu stanovništva grada činili su budistički svećenici.

Iako sam bio i na većim nadmorskim visinama, što se Mt. Everesta tiče, ovo je najviše dokle se mi, obični smrtnici, možemo uspeti...

Hram Tashilhumpo u vrijeme kineske “kulturne revolucije” teško je stradao, uništeni su mnogi kipovi te spaljeni mnogi vrijedni rukopisi...

Možda ste propustili...

DAN PLANETA ZEMLJE: VEDRAN OBUĆINA O VJERSKIM ZAJEDNICAMA I EKOLOGIJI...

Ekološka je kriza prije svega duhovna kriza čovjeka

USTAVNI SUD VS. ZORAN MILANOVIĆ: CJELOVITA ANALIZA PRAVOG STRUČNJAKA

Predsjednik Republike u svojem se djelovanju mora izolirati od političkih stranaka

LJILJANA ŠKRINJARIĆ PSIHIJATRICA I PSIHOTERAPEUTKINJA

Napadaj panike znak je da organizmu treba pomoć