Regija
ORAH NUDI RJEŠENJA ZA BRODSKE IZVORE ONEČIŠĆAVANJA

Predlažu plinske autobuse, uz sufinanciranje gradskog prijevoza i kupnje bicikala
Objavljeno 5. ožujka, 2015.

SLAVONSKI BROD - Već i vrapci na grani znaju da Slavonski Brod više od pet godina muku muči sa zagađenim zrakom i da je po kvaliteti svrstan u drugu kategoriju zbog emisije štetnih plinova, za koje je uglavnom kriva bosanskobrodska Rafinerija nafte. Godinama stižu tvrdnje najodgovornijih na nacionalnoj i lokalnoj razini da se problem pokušava riješiti premda je teško jer je riječ o postrojenju u susjednoj državi. Angažirali su se i građani kroz razne inicijative, no prvi put pristup problemu zagađenja u Slavonskom Brodu na drukčiji način predstavljaju mladi ljudi okupljeni u brodskoj organizaciji ORaH-a, koji s obiteljima žele živjeti u rodnome gradu i nude alternativna rješenja za poboljšanje kvalitete zraka. Iako smatraju da se i dalje treba rješavati problem rafinerijskog zagađenja, a tu je i blizina autoceste (sa 16 milijuna vozila godišnje) te graničnog prijelaza, postoje, kažu, i drugi izvori onečišćenja koje sami proizvodimo. “To je prije svega gradski promet, sustavi za grijanje višestambenih i javnih objekata te obiteljskih domova, kao i industrijska postrojenja, a to se može riješiti”, kaže predsjednik brodske organizacije OraH-a, Mladen Sudar (na snimci).

Rješenje vidi kroz pravednu raspodjelu 600 milijuna kuna Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost predviđenih za ovu godinu, od kojih bi bar 100 milijuna pripalo Slavonskom Brodu jer “problem onečišćenja ovoga grada nije samo lokalni nego i problem Republike Hrvatske te EU, koje su pokazale nemoć u osiguravanju temeljnog ljudskog prava – prava na zdrav život (Ustav RH – članak 70.)”. Iz tih sredstava mogli bi kupiti plinske (i preinačiti postojeće) autobuse na CNG (komprimirani prirodni plin), poput Rijeke, što bi rezultiralo značajnom uštedom goriva, kao i tridesetak posto manjom emisijom štetnih plinova. Predlažu i gradnju CNG punionice te sufinanciranje cijene autobusne karte za gradski prijevoz, uvođenje frekventnijih kružnih linija, gradnju parkinga na periferiji grada do kojeg bi vozile gradske autobusne linije. Sugeriraju i gradnju parkinga za bicikle na svim frekventnim lokacijama i sufinanciranje kupnje bicikala za građane.

Jednako je, kažu, važno i podizanje energetske učinkovitosti višestambenih i javnih objekata te obiteljskih kuća smanjenjem konvencionalnih metoda grijanja, kao i racionalizacija gospodarenja energijom.

- No to ne može riješiti lokalna vlast, nego Vlada RH, koja kroz Ministarstvo zaštite okoliša i prirode treba osigurati i projektne timove koji će u suradnji s Gradom i Županijom izraditi projektne planove i raditi na njihovoj realizaciji, a svaka kuna uložena u unapređenje energetske učinkovitosti i zaštite okoliša - uvjereni su u OraH-u - vratit će se u proračun kroz poreze, PDV i nova radna mjesta.

Stoga pozivaju lokalnu vlast, građanske inicijative, sve političke stranke i Brođane da podrže inicijativu za Slavonski Brod – zeleni, održivi grad, a od Vlade RH da poduzeme hitne mjere za oživotvorenje predloženog. Marija Radošević

KROZ GRAD S MAKSIMALNO 30 KM/SAT

Sve bi rezultiralo i novom prometnom regulacijom gradske jezgre, gdje bi prioritetni bili pješaci, biciklisti, javni prijevoz pa tek onda osobni automobili. Premda je teško računati na podizanje svijesti građana koji su se naviknuli dovesti automobilom do radnog mjesta, trgovine, kafića, i to se može riješiti novom regulacijom prometa koja pretpostavlja smanjenje brzine na maksimalnih 30 km/sat, smatraju u ORaH-u.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike