Novosti
VLADA AUTOCESTE PREPUŠTA STRANCIMA

Prodaja autocesta samo uz cijenu od tri milijarde eura
Objavljeno 23. ožujka, 2013.
Trošarina od 0,60 kuna po litri prodanog goriva više ne bi bila prihod potencijalnog investitora.

Vezani članci

MONETIZACIJA SPAŠAVA

Vlada 2013. mora prodati autoceste

DRAŽEN GUŠTIN, PREDSJEDNIK UPRAVE HRVATSKIH AUTOCESTA

Hrvatske autoceste u dužničkom ropstvu

RIJEKA - Bez monetizacije autocesta Hrvatska će teško zadržati stabilnost državnih financija, pa se čini sasvim izvjesno kako će hrvatska Vlada već ovog ljeta donijeti odluku o koncesioniranju 1.200 kilometara autocesta od kojih je većina sagrađena u posljednjih desetak godina, i to je najmoderniji i najvrjedniji segment hrvatske prometne infrastrukture. Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić kaže da je taj posao neizbježan, te procjenjuje kako eventualni referendum protiv prodaje autocesta ne može spriječiti realizaciju tog posla.

- To je nužno. I zbog smanjivanja fiskalnog deficita, ali i zato što imamo čvrste i jasne uvjete monetizacije, koju su dobili od nas naši savjetnici Erste Group Bank, Deloitte Savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte. Osnovni je cilj smanjivanje državnog deficita, kao i to da autocestovna infrastruktura ostaje u vlasništvu RH, ali se daje na upravljanje na ograničen rok trajanja. Zauzvrat će investitori moći ostvarivati prihod od cestarine i uslužnih objekata. Važno je naglasiti da trošarina od 0,60 kuna po litri prodanog goriva, koja sada ide za Hrvatske autoceste, više ne bi bila prihod potencijalnog investitora. Taj će prihod biti usmjeren prema Hrvatskim željeznicama, Hrvatskim cestama i HAC-u.

Ministar ističe da model preraspodjele sredstava od trošarina još nije preciziran, jer se čeka ishod monetizacije. “Važan će svakako biti udio HŽ Infrastrukture, gdje želim da oko 700 milijuna kuna završi u željeznici, dakle bar polovina od ukupno oko 1,4 milijarde kuna od trošarina iz goriva godišnje. Preostalih oko 700 milijuna kuna godišnje išlo bi za državne ceste, odnosno dijelilo bi se između HAC-a i HC-a”, kaže Hajdaš Dončić.

“Uvijek sam govorio da je prihvatljiva cijena od približno tri milijarde eura. No tu postoji puno sitnih detalja i svakako ćemo uvjetovati da investitor nema jamstvo prometa i nema oslobađanja od PDV-a”, kaže Hajdaš Dončić.

Darko PAJIĆ

700

milijuna kuna od trošarina na gorivo trebalo bi završiti u željeznici

ulagački potencijal

“Predložili smo da hrvatski mirovinski fondovi uđu u posao monetizacije kao investitori, dakle da i ušteđevina hrvatskih građana ide u monetizaciju autocesta”, kaže ministar Hadaš Dončić te naglašava da hrvatski mirovinski fondovi već sada imaju potencijal ulaganja u iznosu većem od šest milijardi kuna. "Sukladno pravilnicima Hanfe, oni će donijeti poslovne odluke. Prema preliminarnim razgovorima oni iskazuju interes da sudjeluju u određenom postotku, ali realno je udio od 20 posto maksimalan", naglašava ministar.

Najčitanije iz rubrike