Novosti
MONETIZACIJA SPAŠAVA

Vlada 2013. mora prodati autoceste
Objavljeno 5. prosinca, 2012.

Vezani članci

DRAŽEN GUŠTIN, PREDSJEDNIK UPRAVE HRVATSKIH AUTOCESTA

Hrvatske autoceste u dužničkom ropstvu

ZAGREB - Iako je izbor savjetnika za monetizaciju tek prvi korak prema predaji prava na upravljanje i eksploataciju oko 1.050 kilometara autocesta u Hrvatskoj, sve je izvjesnije da će iduće godine Vlada morati usvojiti odluku o prodaji autocesta. Najvažniji razlog nastavak je krize i potonuće BDP-a, kao i spoznaja da je državni proračun za iduću godinu nerealan i neodrživ, pa se stručna javnost, čak i u Vladi, slaže da se predviđeni rast BDP-a od 1,8 posto neće ostvariti.

Originalni prijedlog monetizacije autocesta stigao je od bivšeg potpredsjednika Vlade Radimira Čačića i on se još donedavno smatrao tek ispitivanjem mogućnosti za takav posao, ali su odnedavno stvari promijenjene, te je dijelom odbačen plan restrukturiranja HAC-a i ARZ-a, koji je prihvatilo Ministarstvo prometa, što znači da se moralo odustati od osnivanja nove tvrtke do kraja ove godine. Zaključeno je da su u HAC-u i ARZ-u bili preblagi u procjenjivanju broja radnika koji će biti proglašeni tehnološkim viškom. Sada se neslužbeno govori da bi već do kraja prvog tromjesečja iduće godine iz ARZ-a i HAC-a trebalo otići više od 500 djelatnika. Nova zajednička tvrtka za naplatu i održavanje, koju će osnovati ARZ i HAC, bit će privatizirana (monetizirana) i dobit će novog vlasnika i upravitelja na razdoblje od 20 do 30 godina. Ako se želi potaknuti uspjeh monetizacije, od ključne je važnosti upravo pitanje broja djelatnika, koji moraju biti zbrinuti i izdvojeni iz sustava u roku od najviše tri mjeseca kako bi se već sredinom sljedeće godine mogla donijeti odluka o natječaju i licitaciji za autoceste.

Istodobno će velika opasnost biti od ustupaka "monetizatoru" tijekom pregovora i određivanja uvjeta po kojima će biti prodane autoceste, pri čemu treba precizno utvrditi dugoročna prava i obveze u određivanju visine cestarine, standarda održavanja, radničkih prava i ostalih pitanja koja se tiču prometne strategije države i građana Hrvatske.D.Pajić

500

radnika minimalno trebalo bi otići iz HAC-a i ARZ-a do kraja prvog tromjesečja 2013.