Novosti
HRVATI U PROSJEKU RASPOLAŽU S 1035 EURA MJESEČNO

Građanima poboljšane financijske prilike, ali ih inflacija i dalje zabrinjava
Objavljeno 14. svibnja, 2024.
Inflacija i rast cijena vodeći su izazov za građane Hrvatske, ali ipak većina njih izvještava o stabilnoj ili poboljšanoj financijskoj situaciji u usporedbi s prošlom godinom, pa se više troši primjerice na putovanja i restorane. Raste i broj onih koji očekuju bolje financijsko stanje u idućih godinu dana. Pokazali su to rezultati istraživanja MasterIndex koje je za Mastercard u ožujku provela agencija Improve.

Prosječno mjesečnoj hrvatski građani, prema procjenama samih ispitanika, raspolažu s 1035 eura. S najviše novca raspolažu oni u dobnoj skupini od 40 do 49 godina (1224 eura), a znatno manje (751 eura) imaju oni u dobi od 18 do 29 godina, pri čemu njih 13 posto navodi da nema nikakva raspoloživa sredstva.

Najveći dio prihoda troši se na hranu i piće i prosječno je to 234 eura mjesečno po ispitaniku. Slijede odjeća i obuća (113 eura), a zatim otplata krediti (86 eura) te štednja i ulaganja (72 eura). Ostale kategorije potrošnje uključuju osobnu njegu, uređenje doma, prijevoz te izlaske i kulturu, gdje se, primjerice, mjesečno troši 41 euro, a na edukaciju 25 eura. Ispitanici od 30 do 39 godina u prosjeku najviše troše.

Istraživanje je pokazalo i da 83 posto građana ističe kako su poremećaji na tržištu i inflacija utjecali na povećanje mjesečne potrošnje u kućanstvu. Više se troši na namirnice za pripremu kod kuće (68 %), a najveći je porast u odnosu prema prošloj godini vidljiv u kategorijama putovanja i restorana na koje sada više troši 45 posto ispitanika. Veća potrošnja nego godinu dana prije uočava se i za neke druge kategorije: namještaj, odjeća, kulturni događaji, dostava hrane, različiti gadgeti. Građani navode kako su pronašli načine za uštedu kroz kupnju na akcijama (93 %) i usporedbu cijena (88 %). Istovremeno, 74 posto ih smatra da nije vrijeme za veća ulaganja poput kupnje stana ili automobila.

“Vidljivi su znatni pomaci u percepciji financijske situacije među Hrvatima u odnosu prema prethodnoj godini. Dok 24 posto ispitanika smatra da je njihova financijska situacija lošija nego prije godinu dana, što je 10 postotnih bodova manje nego 2023., čak 34 posto njih procjenjuje da im je financijska situacija bolja, što je povećanje od 7 postotnih bodova u odnosu prema 2023.", navodi se u analizi istraživanja.

Također, vidljivo je smanjenje pesimizma kada je riječ o budućnosti. Tek 15 posto ispitanika očekuje pogoršanje svoje financijske situacije, što je pad u odnosu prema prethodnoj godini. S druge strane, čak 35 posto svih ispitanika očekuje poboljšanje svojih financija, a optimizam raste pogotovo među mlađom populacijom. Među ispitanicima u dobi od 18 do 29 godina taj postotak raste na 44 posto. "Ovaj optimistični pomak na koji upozorava MasterIndex potvrđuje i naše istraživanje Experience Economy provedeno u siječnju u nizu zemalja, ali i u Hrvatskoj. Prema rezultatima, kako Hrvati postaju optimističniji u pogledu svoje financijske budućnosti, vidimo i porast potrošnje na iskustva. Tako će ove godine na putovanja, glazbene festivale i gastronomske avanture trošiti 57 posto građana više nego lani", izjavila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Inflacija i rast cijena i dalje su na vrhu liste briga hrvatskih građana s 58 posto ispitanika koji to ističu kao glavni problem, iako je to 6 postotnih bodova manje u odnosu prema prošloj godini. Rastući trend se primjećuje u područjima kriminala i korupcije, gdje svaka treća osoba (34 %) izražava zabrinutost, što je povećanje od čak 12 postotnih bodova u odnosu prema 2023. godini. Građane također zabrinjava smanjenje životnog standarda, nemogućnost plaćanja vlastitih troškova, pad kvalitete zdravstvene zaštite, kao i teme poput migrantskog vala i klimatskih promjena. "Te teme zaokružuju gornju polovinu ljestvice najvećih briga.

U donjem dijelu ljestvice, između ostalog, navedeni su izazovi kao što su nedovoljno radne snage u ključnim sektorima poput turizma i zdravstva, demografski trendovi i pad kvalitete obrazovanja", navodi se u analizi.

Dijana Pavlović
Na putovanja, festivale i gastronomske avanture ove će godine trošiti 57 posto građana više nego lani

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

KRIM-SLUŽBENIK UDALJEN IZ SLUŽBE

Vozio pijan auto PU vukovarsko-srijemske

2

KRIMIĆI SU NAJPOPULARNIJI, ALI ZATVORENICI NISU ISKLJUČIVI

Što se čita u zatvorima? Od Biblije i “Proklete avlije” do Franje Tuđmana i Suzane Rog

3

PUTNICI LANI POTROŠILI 2,6 MLRD. EURA

Polovina stanovnika Hrvatske nije putovala