Novosti
PROMJENE NAVIKA GRAĐANA MIJENJAJU I POSLOVANJE TVRTKI

Razglednice gotovo više nitko i ne šalje, ali dostava paketa raste
Objavljeno 29. travnja, 2024.
Hrvatska pošta prošle je godine uručila više od 230 milijuna pismovnih pošiljaka i oko 15 milijuna paketa
Prošle godine su djelatnici Hrvatske pošte uručili više od 230 milijuna pismovnih pošiljaka i oko 15 milijuna paketa. Podatci kažu da se iz godine u godinu smanjuje broj onih koji šalju pisma i razglednice.Ured za korporativne komunikacije Hrvatske pošte navodi da veći dio udjela u strukturi njihovih usluga i dalje zauzimaju pismovne usluge, no one su u padu, a istovremeno raste broj paketnih usluga.

Ulaganje u radnike


“Konkretno, u protekle dvije godine količine paketa rasle su po stopi od 30 posto godišnje. Promjena strukture realiziranih usluga, odnosno rast udjela paketa, vezana je uz internetsku trgovinu, koja je u vrijeme pandemije doživjela velik rast. U protekle tri godine, u vrijeme pandemije i velikog rasta paketnog poslovanja, profitirale su tvrtke koje su pokazale fleksibilnost i koje su na vrijeme krenule u uvođenje novih tehnologija u poslovanje. Pandemija je gotova, ali novostečene kupovne navike su ostale, a tome u prilog govore i brojke, koje nam pokazuju da je paketno poslovanje budućnost poštanskog i logističkog sektora", objašnjavaju iz HP-a.

Prema podatcima Eurostata, 2019. godine, uoči pandemije, najviše je razglednica i čestitki otiskano u Švedskoj, i to 14,5 milijuna, zatim u Njemačkoj, 13,9 milijuna, i Španjolskoj, 11,8 milijuna. U cijelom EU-u te godine otiskano je gotovo 60 milijuna razglednica, što je u usporedbi s desetljećem prije bilo 41 posto manje, odnosno 2009. je otiskano čak 102 milijuna primjeraka.

Iz HP-a također navode kako je u proteklom razdoblju uloženo 200 milijuna eura u radnike, suvremenu infrastrukturu i digitalnu transformaciju kako bi bili konkurentni na tako izazovnom i dinamičnom tržištu. Kao primjer ističu da to znači kako danas mogu obraditi 100.000 paketa u jednom danu s pomoć stroja za automatsko sortiranje paketa. "Digitalizacija je preduvjet koji tvrtka treba ostvariti kako bi bila tržišno konkurentna u današnjem poslovnom okruženju", poručuju iz HP-a.

No trend koji oblikuje ne samo poštanski sektor nego i cjelokupno gospodarstvo nedostatak je radne snage. HP je, kako bi zadržao kvalitetne radnike i privukao nove, u suradnji sa socijalnim partnerima u srpnju prošle godine dogovorio povećanje plaća za 25 posto svim radnicima Hrvatske pošte. "Svjesni smo da su najbolji odgovori na izazove tržišta rada poboljšanje materijalnih prava radnika i poticanje ugodnog radnog okruženja izgradnjom pozitivne kompanijske kulture", ističu.

Pošiljke diljem Hrvatske svakodnevno dostavlja oko 2000 poštara, što je, kažu u HP-u, dovoljan broj kako bi sve pošiljke bile uručene u propisanim rokovima. Općenito, u Hrvatskoj pošti radi manje od 9000 radnika, što je rekordno nizak broj, a istovremeno obrađuju i dostavljaju rekordne količine pošiljaka. "To je rezultat reorganizacije poslovanja s ciljem rasta produktivnosti. Radnicima HP-a godišnje se isplaćuju tri jednokratne prigodne nagrade, i to za Uskrs, Božić i u obliku regresa. Usto, svaki radnik ima godišnje ciljeve i sukladno s godišnjom ocjenom dobiva i naknadu na kraju godine za svoju učinkovitost. Nedavno smo uveli i dodatnu nagradu od 1200 eura za poštare i vozače koji u tvrtki ostanu do kraja godine a koji su u sustavu najkasnije od lipnja. Upravo smo za ta radna mjesta detektirali najveću fluktuaciju i potrebu za zapošljavanjem, stoga je ta nagrada još jedan način na koji zadržavamo postojeće i privlačimo nove radnike", naglašavaju u HP-u.

Novi rekordi


Na području Slavonije i Baranje korisnicima je dostupno 200 poštanskih ureda, a njihov broj nije smanjivan više od deset godina. "Zahvaljujući ugovorima s više od 350 partnera iz cijele Hrvatske, korisnici su oslobođeni plaćanja naknade pri podmirivanju računa naših ugovornih partnera. Korisnicima je na raspolaganju 1016 poštanskih ureda, koji se nalaze u 800 naselja diljem Hrvatske, a osim poštanskih dostupne su im i osiguravateljske, telekomunikacijske te maloprodajne usluge. Naš krajnji cilj je da korisnicima u manjim mjestima i na otocima pružimo jednaku kvalitetu usluge kao u većim gradovima. Drugim riječima, svjesni smo naše uloge u lokalnoj zajednici, te zbog toga kontinuirano širimo ponudu", navode iz HP-a.

Posljednjih sedam godina provode intenzivnu digitalizaciju poslovanja, koja uključuje implementiranje novih tehnologija, automatizaciju procesa i upotrebu rješenja na temelju umjetne inteligencije. U tom kontekstu korisnicima nude digitalne verzije usluga te nove načine preuzimanja i dostave paketa. "Korisnicima je na raspolaganju naša mreža od 300 paketomata, koju smo dovršili prošle godine i preko koje mogu preuzeti ili poslati paket u bilo koje doba dana, sedam dana u tjednu. Nudimo im i mogućnost upravljanja vlastitim pošiljkama, odnosno preusmjeravanja, kako bi ih preuzeli na lokaciji koja im najviše odgovara. Uz intenzivnu izgradnju infrastrukture i implementacijom nove tehnologije izgradili smo temelje za bitan preokret poštanskog poslovanja iz klasičnog pismovnog i platnog poslovanja u ono što će biti ključan izvor prihoda u sljedećim godinama, a to su paketi", najavljuju iz HP-a. Poručuju da su stvorili preduvjete za otvaranje novih suradnji, zbog čega danas surađuju s velikim brojem domaćih i međunarodnih brendova, čije pakete dostavljaju korisnicima diljem Hrvatske. Zahvaljujući upravo toj novoj tehnologiji, kažu, uspješno se nose s rastom internetske prodaje, zbog koje svake godine i ruše nove rekorde u broju zaprimljenih paketa.

Tomislav Prusina
PLANOVI ZA ZGRADU POŠTE U OSIJEKU?
Na upit što planiraju s osječkom palačom Glavne pošte, najvećom secesijskom građevinom u Osijeku i drugoj po veličini secesijskom zgradom u Hrvatskoj, nakon Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, iz HP-a kažu da je 2018. godine većina administrativnih i logističkih poslova prebačena u Jablanovu ulicu, gdje se nalazi novi centar Pošte u Osijeku. “U pitanju je dugogodišnji trend među europskim poštanskim operatorima, koji svoje poslovanje premještaju iz gradskih središta na logistički i operativno prikladnije lokacije. Korisnicima je u zgradi Pošte u Ulici Kardinala Alojzija Stepinca 17 i dalje na raspolaganju poštanski ured 31000 Osijek”, ističu.

PRIHODI OD POŠTANSKIH USLUGA RASTU
Ukupan broj poštanskih usluga očekivano se smanjuje i na razini cijele protekle godine to smanjenje iznosi 3,7 posto. To su podatci Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), koja također navodi da prihodi od obavljanja poštanskih usluga rastu. To je rezultat većeg broja paketskih usluga, odnosno usluga s dodanom vrijednosti (ekspresnih pošiljaka), kojih je bilo oko 17 posto više, a manjim dijelom zbog rasta cijena pojedinih usluga. Prihodi su rasli i na godišnjoj razini te su lani iznosili 308 milijuna eura, ili 10,6 posto više nego prethodne godine. Na kraju prošle godine poštanske usluge pružala su u našoj zemlji 24 davatelja, od kojih je najveći Hrvatska pošta, s udjelom od 85 posto prema broju obavljenih poštanskih usluga i 56,4 posto prema ukupnim prihodima na tržištu.

Možda ste propustili...

SVEUČILIŠNI PROFESOR DAMIR AGIČIĆ:

Historiografija pod političkim pritiscima

PREDSJEDNIK DOMOVINSKOG POKRETA

Penava: Ostajem gradonačelnik Vukovara