Zdravlje
PREPORUKA STRUČNJAKA

Djeca mlađa od dvije godine ne bi trebala biti izložena ekranima
Objavljeno 29. travnja, 2024.
Prve dvije godine života djeteta smatraju se najvažnijima za razvoj mozga. Danas su djeca gotovo od rođenja izložena ekranima i poticajima s ekrana koji im stimuliraju i podražuju mozak, ali ga ne razvijaju.

Iako tehnologija može biti od pomoći i koristi djetetu, kad se radi o prvim godinama života, preporuke stručnjaka za djecu do dvije godine su jasne - u tom razdoblju dijete ne bi trebalo biti izloženo ekranima.

Istraživanja pokazuju vezu između izloženosti djece sadržajima prezentiranim na ekranima i govorno-jezičnog razvoja u male djece. Što više vremena djeca provode gledajući televiziju ili igrajući se na tabletu ili mobitelu, to je sporiji napredak u razvoju govora i jezika. Dijete uči jezik u interakciji s odraslima tijekom razgovora ili igre. Za razliku od jednosmjerne uključenosti u ekrane, razgovor s odraslima, koji uključuje izraze lica i emocije, mnogo je korisniji za djetetov jezični razvoj.

Psihologinja Eleonora Glavina ističe za HRT kako se u vrtićima često susreće s djecom koja zaostaju u komunikacijskom razvoju.

- Tim mališanima nedostaju ključni miljokazi koji bi trebali biti prisutni u njihovu životu već od godinu i pol do dvije godine - poručila je. Nedostatak reciprociteta u razmjeni informacija, nedostatak pažnje te izostanak simboličke igre u dobi od 3 do 4 godine često su znakovi koji upućuju na moguće autistične poremećaje.

- Prije smo uvijek sumnjali na autistični poremećaj, ali sad nakon poticaja roditelja od strane odgojitelja ili stručnog tima djeca se uspijevaju znatno poboljšati u razdoblju od 3 do 6 mjeseci. To nam je onda znak da nije spektar, nego su se previše koristili ekranom kao baby-sitterom - pojasnila je Glavina te istaknula kako su ekrani fascinantni za djecu, pružaju im audiovizualnu stimulaciju. Međutim, važno je naglasiti da u tim trenucima nedostaje ljudska interakcija, koja je ključna za razvoj empatije, socijalnih vještina i mnogih drugih aspekata.

- To nije dobro za dijete, dijete mora opipati, omirisati, mora se kretati kroz prostor da usvoji 3D. To su sve elementi koji pridonose ukupnom razvoju, a za koje mi djecu uskraćujemo - rekla je Glavina.

Umjesto ekrana treba se koristiti slikovnicama, kako bi se poticao razvoj govora, razmišljanja i kreativnosti. Slikovnica je prva knjiga koju dijete upozna, a možda i najvažnija za njihov razvoj. Kad dijete otkrije čaroliju slikovnice, zapravo ulazi u fascinantan svijet pisane riječi. Čitanjem slikovnica djeci od najranije dobi ne pruža se samo zabavu nego se potiče i njihov cjelokupni rast i razvoj. Kroz priče i ilustracije djeca uče nove riječi, šire svoj rječnik i razvijaju svoj govor. Slikovnice su poput mosta koji povezuje djetetovu maštu sa stvarnim svijetom, omogućujući im da istražuju nove pojmove, situacije i odnose na način koji je prilagođen njihovu uzrastu. Čitanjem slikovnica djeca razvijaju svoje pamćenje, uče logičke odnose i postaju naviknuta na korištenje knjiga već od najranije dobi. Slikovnice ne samo da pružaju užitak u čitanju nego i potiču dječju znatiželju i želju za učenjem. Slikovnica bi trebala biti neizostavan dio svakodnevnog života djeteta. T.K.
Možda ste propustili...