Novosti
TVRTKE I DRŽAVA KUPUJU NOVO

Većini građana novi automobil nije dostupan
Objavljeno 10. siječnja, 2020.
U Hrvatsku je 2018. iz EU-a uneseno 80.000 polovnih auta, prosječne starosti 7,18 godina

Od ukupno prodanih 62.938 novih putničkih automobila lani u Hrvatskoj samo 23 posto, ili 14.475, završilo ih je kod građana - fizičkih osoba, a ostatak su kupile pravne osobe - država, ministarstva, rent-a-car kompanije, tvrtke, javna poduzeća itd., doznaje se iz agencije Promocija plus.


U Hrvatskoj je lani prodano 4,8 posto novih putničkih vozila više nego 2018. godine, a samo su u prosincu prodana 4022 nova automobila, što je rast od znatnih 66,7 posto u odnosu prema prosincu 2018., pokazali su podatci agencije Promocija plus.


Zanimljivo, u prosincu prošle godine najviše je prodano Fiatovih vozila, njih 609, što je deset puta više nego u studenome. Samo Fiata 500 u prosincu je prodano 304. Direktor i vlasnik Promocije plus, agencije koja analizira prodaju vozila, Agan Begić, rekao je za Hinu da su pravne osobe od lani prodanih 62.938 novih vozila kupile njih čak 77 posto, a samo 23 posto kupile su fizičke osobe. Dakle, od 62.938 vozila tek ih je 14.475 otišlo građanima. S druge strane, pravnim su osobama - rent-a-car kompanijama, ministarstvima, državnim i javnim poduzećima, privatnim tvrtkama - otišla 48.463 vozila.


Godinu prije, 2018., pravne su osobe kupile 74 posto ukupno prodanih novih putničkih vozila, a fizičke 26 posto. Tu statistika, kaže Begić, ide u krivom smjeru.


“Aktualni trošarinski sustav u Hrvatskoj ide na ruku uvozu rabljenih automobila. Hrvatska definitvno ima previsoke trošarine, među najvišima, ako ne i najviše u Europskoj uniji. To odbija kupce, a rezanje trošarina jedno je od glavnih rješenja ovakve situacije”, kaže Begić.


Prometni stručnjak Željko Marušić pita koliko će kupljenih novih auta zaista i završiti na našim cestama. Naglašava da statistike o prodaji novih vozila ne odgovaraju stvarnom stanju na terenu. Marušić, recimo, smatra da oko 25.000 novih vozila godišnje kupuju rent-a-car tvrtke, od čega oko 16.000 vozila ide u indirektni “reeksport”, a tomu treba pridodati i oko 5000 vozila koja idu u direktni “reeksport”.


“Nova vozila koja kupuju rent-a-car tvrtke bit će na cestama nekoliko mjeseci, a onda idu u ponovnu prodaju kao rabljena. ‘Običnih’ građana koji su lani kupili novi auto jako je malo”, kaže Marušić.


S druge strane, u Hrvatsku je 2018. iz zemalja EU-a uneseno 80.000 polovnih auta, prosječne starosti 7,18 godina (što nije dobra brojka, ali je dobra ako je, recimo, uspoređujemo s brojkama iz Bugarske, gdje je prosječna starost unesenih automobila oko 19 godina). Hrvatski građani pritom najviše unose odnosno uvoze (unos je iz zemalja EU-a, uvoz iz svih ostalih zemalja) dizelaše, takvih je spomenute godine bilo čak 87 posto.


Zabrinjava i podatak da je prosječna starost automobila u Hrvatskoj 12,6 godina, za M1 kategoriju, motorna vozila za prijevoz putnika s najviše osam sjedala plus vozačko. Štoviše, prosječna starost cijeloga hrvatskoga voznog parka je 14,6 godina (podatak za 2018.).
”Kupnja novog auta velika je avantura, nova su vozila preopterećena porezima i onda ljudi, kada vide da će ih to puno stajati, radije uvezu polovno vozilo iz inozemstva. Zato imamo tako star i nesiguran vozni park i puno mrtvih na cestama”, izjavio je Marušić.


Hina
Rent-a-car kompanije, ministarstva, državna i javna poduzeća i privatne tvrtke kupili su 48.463 vozila
Opasna vozila
Prošle je godine na čak 628.267 vozila otkriven neki neispravan dio tijekom redovitog tehničkog pregleda. Najčešće se kvar odnosio na kočni sustav, sustav za osvjetljavanje ili signalizaciju te osovine, kotače, gume i ovjes. Marušić stoga misli da bi država trebala stimulirati kupnju novih vozila, a da se sada događa suprotno.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana