Novosti
DIREKTIVA BITNA ZA SVE POTROŠAČE U EUROPSKOJ UNIJI

Nova pravila EU-a jamče pravo na popravak kućanskih uređaja
Objavljeno 23. travnja, 2024.
Europski parlament (EP) usvojio je nova pravila koja potrošačima osiguravaju pravo na popravak kućanskih i drugih proizvoda.

Eurozastupnici su na sjednici u Strasbourgu usvojili direktivu o tzv. pravu potrošača na popravak s 584 glasa za, 3 protiv i 14 suzdržanih. Pravila pojašnjavaju obveze proizvođača da popravljaju robu i potiču potrošače da popravkom produže životni ciklus proizvoda, a cilj im je smanjiti otpad i ojačati sektor popravaka čineći popravak robe lakšim i isplativijim. Osigurava se da proizvođači pružaju pravodobne i isplative usluge popravka i informiraju potrošače o pravima na popravak. Roba popravljena pod jamstvom imat će koristi od dodatnog jednogodišnjeg produženja zakonskog jamstva, što dodatno potiče potrošače da izaberu popravak. Nakon što jamstvo istekne, proizvođač je i dalje dužan popraviti uobičajene kućanske proizvode koji su tehnički popravljivi prema zakonima EU-a, poput perilica rublja, usisavača, čak i pametnih telefona. Popis se može s vremenom proširivati. Potrošači mogu i posuditi uređaj dok je njihov na popravku ili, ako se ne može popraviti, odlučiti se za obnovljenu jedinicu kao alternativu, objavio je EP.

Europski informacijski obrazac može se ponuditi potrošačima kao pomoć u procjeni i usporedbi usluga popravka (s pojedinostima o prirodi kvara, cijeni i trajanju popravka). Bit će postavljena europska internetska platforma s nacionalnim odjeljcima da im se pomogne lakše pronaći lokalne servisne radionice, prodavače obnovljene robe, kupce neispravnih predmeta ili inicijative za popravke u zajednici (kafići za popravke). Proizvođači moraju osigurati rezervne dijelove i alate po razumnoj cijeni te će i im biti zabranjeno korištenje ugovornimh klauzulama, hardverskim ili softverskim tehnikama koje ometaju popravke. Ne mogu spriječiti upotrebu rabljenih ili 3D ispisanih rezervnih dijelova od strane neovisnih servisera, ni odbiti popravak isključivo zbog ekonomskih razloga ili zato što ga je prethodno popravio netko drugi.

Države članice EU-a imat će 24 mjeseca da ovu direktivu unesu u nacionalno zakonodavstvo. Izvjestitelj - njemački socijaldemokrat René Repasi kaže da je to važno postignuće i osnaživanje potrošača. To pozdravljaju i hrvatski eurozastupnici iz Odbora za zaštitu potrošača (IMCO) - potpredsjednik Tomislav Sokol (HDZ) i Biljana Borzan (SDP). Sokol kaže da, "iako istraživanja pokazuju da bi 77 % građana EU-a radije popravilo uređaje nego ih zamijenilo novim, susreću se s nedostupnošću zamjenskih dijelova, dugotrajnosti i skupoćom popravka te nedostupnosti servisa". "Rezervni dijelovi moraju biti dostupni po razumnoj cijeni", ističe. Prema Europskoj komisiji, potrošači gube oko 12 milijardi eura godišnje zamjenom robe umjesto popravkom.

Igor Bošnjak
René Repasi

izvjestitelj EP-a

Pravo potrošača na popravak proizvoda sada postaje stvarnost. Bit će lakše i jeftinije popraviti umjesto kupiti nove, skupe predmete. To produžuje i zakonska jamstva za 12 mjeseci.

SERVISI DOSTUPNIJI
Obvezujemo proizvođače da poprave proizvod u razumnom roku, što bi potrošače trebalo potaknuti da češće popravljaju proizvode, kaže Tomislav Sokol. Biljana Borzan ističe kako će “rezervni dijelovi biti jeftini, a servisi dostupniji”. “Tako ćemo ostvariti uštede za građane i očuvati okoliš. Prema mom istraživanju, više od 80 posto hrvatskih građana smatra da je popravak neisplativ, čemu se sada staje na kraj”, ističe.