Novosti
SMRT NA CESTAMA JE I DEMOGRAFSKO PITANJE

U desetak godina oko 4500 osoba poginulo u prometu
Objavljeno 22. studenog, 2018.
U prometnim nesrećama teško je ozlijeđeno 31.425, a lakše 139.029 ljudi

Gotovo nema dana u kojem na hrvatskim cestama netko ne pogine, a samo u Osječko-baranjskoj županiji u manje od mjesec dana prometnice su odnijele šest života.

Crni niz počeo je 20. listopada, kada je poginuo policajac u sudaru policijskog kombija i kamiona na cesti između Batine i Zmajevca. U Švajcarnici, 26. listopada, u sudaru dva automobila poginuo je 32-godišnjak. Sedam dana kasnije između Donjeg Miholjca i Viljeva poginuo je 24-godišnji Talijan koji je ispao iz vozila nakon sudara automobila i kamiona. Na obilaznici kod Darde, 10. studenoga, poginuo je 73-godišnji biciklist na kojeg je automobilom naletio 29-godišnjak. U izravnom sudaru nedaleko od Donjeg Miholjca 17. studenoga poginula su oba vozača. S tom nesrećom broj poginulih osoba na prometnicama Osječko-baranjske županije u ovoj godini povećao se na 26. U samo tri dana dvije su osobe poginule u prometu i u Brodsko-posavskoj županiji.

Sjećanje na žrtve
Svake godine, treće nedjelju u studenome obilježava se Svjetski dan sjećanja na žrtve u prometu. U Hrvatskoj je nositelj obilježavanja toga dana udruga Sigurnost u prometu. Taj je dan posvećen sjećanju na milijune ubijenih ili ranjenih u prometnim nezgodama, njihovim obiteljima i zajednicama, kao i odavanju počasti predanim članovima Hitne pomoći, policije i zdravstvenih djelatnika koji se svakodnevno nose s traumatskim posljedicama smrti i ozljeda na cestama.

- U proteklih deset godina u prometnim nesrećama na hrvatskim cestama nastradalo je više od 170.000 osoba, poginulo je 4111 osoba, teško ozlijeđeno 31.425, a lakše ozlijeđeno 139.029 - kažu iz ove udruge.

Davor Georg Lisicin, tajnik udruge Sigurnost u prometu, kaže da se broj smrtno stradalih svake godine povećava umjesto da se smanjuje, što je bilo predviđeno Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa.

- Nacionalnim programom planiralo se smanjivanje broja smrtno stradalih za 50 posto do 2020. godine. Nažalost, završili smo prošlu godinu s 331 smrtno stradalom osobom, a cilj Nacionalnog programa za 2017. bio je smanjenje poginulih u prometu na 277 osoba. Sve se više udaljavamo od cilja i očito je da to ne plijeni pozornost odgovornih institucija. Ministarstvo unutarnjih poslova vrši nadzor i provedbu zakona, što im je i posao, ali Vlada RH ne pokazuje interes za tu problematiku - kaže Lisicin. Ističe kako ciljevi Nacionalnog programa o smanjenju broja poginulih neće biti ispunjeni.

- Nalazimo se na kraju 2018. koja će biti, prema svemu sudeći, i lošija od prošle, jer već sad je procjena da će u prometu poginuti 338 osoba. To bi moralo nekoga motivirati, a prije svega Vladu, jer je Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa njihov dokument koji predviđa i niz mjera koje nikada nisu učinjene. Treba provesti analizu te provjeriti zašto te mjere nisu realizirane. Jedna od mjera koja nije zaživjela je i uspostava helikopterske prve pomoći, kao što nije osnovana ni agencija za sigurnost prometa koja je trebala preuzeti tu problematiku - dodaje tajnik Udruge Sigurnost u prometu. Ističe da sustavom sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj nitko ne upravlja.

- Sve više je stradavanja i ne motivira nikoga u Vladi RH da napravi tematsku sjednicu i pozabavi se time ozbiljno. Onda nas i ne čudi da je u desetak godina poginulo 4111 osoba, a kada se pribroje i smrtno stradali ove godine, dolazi se do brojke od približno 4500 osoba. To je cijeli jedan mali grad! U javnosti traju rasprave o demografiji, međutim, svi koji odu u inozemstvo jednom će se možda vratiti, ali ovih 4500 poginulih u prometu zasigurno se vratiti neće - zaključuje Lisicin.

Spriječiti nesreće
Iz MUP-a poručuju da se veliki broj nesreća i ozljeda može spriječiti.

- Neprimjerena brzina jedan je od čestih uzroka prometnih nesreća. Povećanje brzine izravno je povezano s povećanjem vjerojatnosti nesreće i porastom težine ozljeda, naime rizik umiranja odraslog pješaka manji je od 20 posto, ako ga udari automobil koji se kreće brzinom od 50 kilometara na sat, a 60 posto ako se automobil kreće brzinom od 80 kilometara na sat. Uporaba sigurnosnog pojasa smanjuje rizik od smrti kod putnika na prednjim sjedalima za 40 do 50 posto, a kod putnika na stražnjim sjedalima za 25 do 75 posto. Korištenje ispravne zaštitne kacige može smanjiti rizik od smrti za 40 posto. Među poginulima u prometnim nesrećama u Hrvatskoj prošle godine 35 posto osoba nije koristilo sigurnosni pojas, a 16 posto poginulih vozača i putnika motocikala i mopeda nije koristilo kacigu - kažu iz policije.

Sandra Lacić
35

posto poginulih u prometnim nesrećama u Hrvatskoj prošle godine nije koristilo sigurnosni pojas
MILIJUNI PATE
Obilježavanjem Svjetskog dana sjećanja nastoji se stvoriti globalna kultura pravilnog korištenja ceste i bolja sigurnost u prometu za sve. “Kroz sjećanje na one članove obitelji, prijatelje i rođake koji su stradali u prometu, podižemo svjesnost svih dionika i sudionika za značaj i potrebu odgovornog ponašanja u prometu. Obilježavanjem ovog dana također nastojimo potaknuti nadležne institucije na bolje preventivne programe, ozbiljnu analitiku i istraživanje uzroka prometnih nesreća, kao i donošenje efikasnih mjera za smanjenje rizika”, ističe udruga Sigurnost u prometu.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike