Kultura
IZLOŽBA U GALERIJI KAZAMAT

Kristina Marić i posjetitelji zajedno u X poziciji između ekshibicionizma i skrivanja
Objavljeno 3. ožujka, 2018.
Razgovor s umjetnicom je u 19, performans “Na nišanu” i otvorenje u 20 sati

Pokušavajući dokučiti sržnu liniju koju Kristina Marić provlači kroz svoja djela, posjetitelj će uočiti kako umjetnica iz djela u djelo nastoji zamijeniti teze formulirajući upravo oko te zamjene osnovne obrise vlastite umjetničke pozicije. Prvu poziciju karakterizira aktivan odnos prema situaciji – akcija, borba, igra i bijeg – dok je druga sušta suprotnost prvoj, iako s njom uključena u aktivan dijalog. Iz toga je razloga možda najbolje hod umjetnice između spomenutih dihotomijskih polova ispričati kroz analizu postava njezine izložbe - piše povjesničar umjetnosti Igor Loinjak u tekstu naslovljenom “Između ekshibicionizma i skrivanja”. Povod je izložba u Galeriji Kazamat “X POZICIJA”, koja će biti otvorena u subotu, 3. ožujka, u 20 sati, a otvorenju će - u 19 sati - prethoditi razgovor s umjetnicom, nakon čega će autorica izvesti performans “Na nišanu”.

Na pitanje - koje tematske linije razvija kroz svoje radove, Kristina Marić odgovara:

- To su prvenstveno odnosi. Sama je umjetnost za mene način izražavanja vlastitog odnosa prema svijetu koji potom konkretiziram u neki “predmet”. Ono što me zanima u tom stvaranju je dokle seže nadopunjavanje djela pogledom promatrača. U tom bi smislu moja tema bila odnos prema odnosu. Odnos mene - autorice prema samoj sebi, prema okolini u kojoj stvaram, konzumatorima mojih radova, njihov odnos prema radovima, a samim time prema meni. To je taj komunikacijski krug koji u sebi nužno nosi pitanje odnosa između individualnog i kolektivnog. Baveći se tom relacijom, paradokse i nelogičnosti našeg socijalnog okruženja koristim kao vlastiti alat u kreiranju. Kod mene ta relacija gradira “od ekshibicionizma do skrivanja”, kako je to uočio kustos Igor Loinjak. Zanimljiva mi je njegova misao, jer slikovito opisuje moj način nošenja s temama te na kraju moj način uspostavljanja ravnoteže.

Izloženi radovi čine zaokruženu cjelinu, komentira umjetnica, premda na prvi pogled to jesu “tematski” heterogeni radovi.

- Iako raznorodni po tehnici/mediju, ono što ih spaja jest pristup problemu i način nošenja s određenom tematikom. U pravilu izazivaju, iako se nekada radi o aktivnoj provokaciji, a nekad o provokaciji upravo izolacijom i namjernom pasivnošću. U svim se izloženim radovima na specifičan način poigravam pozicijama moći u odnosu promatrača i djela, ali pritom preispitujem i vlastitu poziciju na toj relaciji. Usprkos nevinoj i neopterećenoj zaigranosti u prvi mah, mislim da radovi nose izvjesnu količinu kritičnosti i gorčine. No, to je onaj okus rada koji će neki osjetiti odmah, neki nakon što “progutaju” što im je servirano, a neki ne će ni tada. Što je, dakako, legitimno.

“Karakteristična dimenzija izloženih djela odnos je umjetnice prema mogućnostima koje nudi komunikacijski proces. U umjetničko je djelo uvijek ugrađen komunikacijski aspekt, a on može biti skriven ili jasno predstavljen. Komunikacijski elementi djela Kristine Marić vrlo su jasni i oslonjeni na tradiciju umjetničkog pristupa u kojemu se tijelo umjetnika tretira istovremeno i kao subjekt i kao objekt konačnog djela ili umjetničkoga čina. Iskustva body arta u kojima 'tijelo per se nije toliko važno kao ono što se njime čini' ostavila su u izloženim djelima velikog udjela jer sve što Kristina Marić čini svojim tijelom uspostava je smjera kojim nastoji voditi komunikaciju sa svakim posjetiteljem koji je spreman prihvatiti njezin poziv. Čak i kada se posve osamljuje i bježi kako bi izbjegla direktno skretanje pažnje na svoj čin, ona aktivira pozornost recipijenta ne dajući mu da tek pasivno i bez postavljanja pitanja – sebi i o sebi, umjetnici i o umjetnici, svijetu i o svijetu – gleda i prođe pokraj izloška. Bilo da se ekshibicionistički izlaže pogledu drugih, bilo da se od toga pogleda skriva, Kristina Marić uvijek računa s činjenicom da je ona društveno biće i takva joj je komunikacija nužna kako bi vlastitom energijom ulančala komunikacijski lanac odnosa u kojem je zadatak svakoga sudionika toga lanca ispitati osjećaje prema sebi i ostalim karikama koje čine njegovu cjelinu” - zaključuje Loinjak.

Otvorenju izložbe prethodi performans - Na nišanu.

- Radi se o poigravanju koje sam prije spomenula. U ovom radu cilj mi je u konačnici izvrnuti pogled s mene kao autorice na promatrača. Dakle, ja sam u ulozi strijelca. Nešto je interesantno u tom čovjekovom porivu za napadom i lovom na drugoga, pa makar to bio tek estetski užitak.

Narcisa VEKIĆ
NAGRAĐIVANA UMJETNICA

Kristina Marić (1990., Đakovo) diplomirala je 2015. na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, na modulu multimedije. Dobitnica je Priznanja za najbolji rad iz multimedije u akademskoj godini 2013./2014. (UAOS). Godine 2013. boravi na umjetničkoj rezidenciji Art Quarter Budapest. Dobitnica je austrijske Red Carpet Art nagrade za mlade umjetnike 2017. Aktivno izlaže na izložbama i festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu među kojima se ističu: 13festivalen (Göteborg, 2018.), Noć performansa/Perforacije (Zagreb, 2017.), 17. Performance Art Festival (Osijek), 51. zagrebački salon vizualne umjetnosti, Device Art Festival (Zagreb, 2015.), 24. Slavonski biennale (Osijek, 2015.), Crosstalk Video Art Festival (Budimpešta, 2013.)... Doktorandica je na poslijediplomskom interdisciplinarnom doktorskom studiju Kulturologija na modulu Izvedbene i vizualne umjetnosti i kultura u europskom kontekstu.

X pozicija

NAZIV JE IZLOŽBE KOJA SE OTVARA 3. OŽUJKA

U pravilu izazivaju, iako se nekada radi o aktivnoj provokaciji, a nekad o provokaciji upravo izolacijom i namjernom pasivnošću.

Možda ste propustili...

BOŽIĆNA TURNEJA ANSAMBLA LADO

20 godina tradicije

SVEČANO OTVOREN 26. SLAVONSKI BIENNALE U MLU

Grand prix Matiji Debeljuhu

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SREDIŠNJICA MATICE HRVATSKE DONIRALA 175 NASLOVA

Osječkom Ogranku 350 knjiga na dar

2

21. VUKOVARSKE ADVENTSKE SVEČANOSTI

Umjetnost kao uvod u duh božićnih blagdana

3

POKRENUT SMJER TAMBURE U SREDNJOJ ŠKOLI

Od osnovne do akademije