Kultura
PRAIZVEDBA SOLO POPIJEVKI

Bela Adamovich Čepinski zaslužio je dostojno mjesto u antologiji hrvatske umjetničke popijevke
Objavljeno 16. lipnja, 2015.
Predavanjem i koncertom u HNK predstavljana je glazbena baština čepinskog plemića

Umjetnička popijevka Bele Adamovicha Čepinskog zaslužila je dostojno mjesto u antologiji hrvatske umjetničke popijevke! Bio je to vrhunski projekt mladih umjetnika!

U organizaciji Umjetničke akademije u Osijeku i pod pokroviteljstvom Općine Čepin i dijela obitelji Čepinski (Nikole baruna Adamovicha 'starijeg' i 'mlađeg'), 15. je lipnja održano svečano predavanje i koncert Glazbena ostavština Bele pl. Adamovicha Čepinskog (u svečanom foajeu HNK u Osijeku). Projekt je ostvaren zahvaljujući poticajima akademkinje Koraljke Kos, muzikologinje Rozine Palić-Jelavić (na muzikološkoj analizi Belinih skladbi) te angažmanu Marka Brekala i HNK u Osijeku.

Koncertu i predavanju nazočio je i dio obitelji, Nikola barun Adamović 'mlađi' i 'stariji' (kojima možemo zahvaliti konačnu organizaciju ovog koncerta, financijski i materijalno). Zapravo, bila je to praizvedba solo popijevki Bele Adamovića Čepinskog (bisera skladbi koje do sada još nikada nismo čuli u nas)!

Tim koji je ostvario ovaj povijesno-glazbeni projekt činili su mladi Matko Brekalo (priređivač programa, student kompozicije u Beču) te Hrvoje Pavić (student povijesti na Filozofskom fakultetu u Osijeku). Nastupili su i sopranistice Veronika Hardy i mlada i talentirana Anja Papa te spretni klavirist, talentirani Zvonimir Glibušić. Klavirska je pratnja nositelj dramaturgije (izvrsni Z. Glibušić), svih emocionalnih i dramskih zbivanja 'na sceni' (umjetnički zrela Veronika Hardy i mlada umjetnica Anja Papa).

Program kojim su se predstavili mladi glazbenici UAOS-a, činio je vokalni opus Bele Adamovicha: 12 solo popijevki. U prvom je dijelu koncerta nastupila sopranistica Veronika Hardy, uz klavirsku pratnju Zvonimira Glibušića. Od šest skladbi ekspresivnošću su se interpretacije izdvojile Kišni grad, Samostanac, Ah blijeda magla (impresionističkih nijansi, artikuliranih fraza, odlične dikcije), Galebovi (muzikalitet i dinamički razrađeno), Govor glasova, Ciganska svadba (orijentalnih tehničkih prizvuka), Galebovi (lento prizvuka u višedimenzionalnom fonu).

Sopranistica Anja Papa emocionalno glumački se i vokalno stopila s glazbenim jezikom Čepinskoga - Cvjetala mi ruža (na Adamovicheve stihove), Nekoć (s mnogo pastelnih 'salonskih' prizvuka), Bura (akordičkom fakturom obogaćena i dopunjuje vokalni part), Siva ptico, Bljesak (naglim promjenama ritma), Zimzelen (još je jedna Admovicheva popijevka koja osvaja svojom neposrednošću).

Branka BAN
Vratiti prvi hrvatski balet “Jela” na scenu HNK Osijek

Od Beline je smrti prošla 81 godina, tijekom kojih nije izvedena nijedna njegova solo pjesma, a označavaju ih antologijske vrijednosti! Izvučena je iz arhiva Muzeja Slavonije i partitura prvog hrvatskog baleta “Jela”. Cilj je projekta (kažu mladi i agilni Matko i Hrvoje) vratiti i “Jelu” na scenu HNK u Osijeku te osvijetliti tako glazbeno stvaralaštvo kruga slavonskog plemstva (Čepinski i Pejačević) i time pojačati značenje hrvatskog nacionalnog glazbenog stvaralaštva.

Iz njih se iznjedrilo dvoje vrhunskih hrvatskih skladatelja: Bela pl. Adamovich Čepinski (1856.-1934.) bio je suvremenik prve hrvatske skladateljice Dore Pejačević (1885.–1923.). Imamo bogatstvo: dvoje mladih scenski i koncertno tek otkrivenih slavonskih glazbenika. Koncertni opus Pejačević akademkinja Kos već je otkrila. Sada pustimo ovim mladim ljudima (glazbeniku Matku Brekalu i povjesničaru Hrvoju Paviću) da postave na scenu i balet “Jela” Čepinskog!

Obitelj Adamovich možemo zahvaliti konačnu organizaciju ovog koncerta, financijski i materijalno

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike