MAUROVIĆ I FUISPREDSTAVLJEN REPRINT ROMANA/STRIPA IZ 1938.
Objavljeno 4. listopada, 2014.
Promocija je organizirana u sklopu izložbe stripa ComiXconnection
Klasik “Velika glad u plemenu Gula-Gula”, scenarista Franje Martina Fuisa, začetnika domaćeg žurnalizma, i prvog velikog strip-crtača Andrije Maurovića, zahvaljujući entuzijazmu, naporu i ljubavi osječkih stripaša, nije zauvijek izgubljen i zaboravljen.
Roman i strip prvi su put samostalno predstavljeni u Osijeku, sjedištu izdavača, Udruge StripOS. Bila je to prilika doživjeti duh pustolovnih 30-ih godina prošloga stoljeća, izravno iz pera, tinte i pisaćega stroja dvaju velikana hrvatske kulture Starog Mačka i Fra-Ma-Fua.
Izdanje integrirano donosi Fuisov roman i Maurovićev istoimeni strip majstorski crtan prema Fuisovu scenariju. Djelo je vrhunski avanturistički spektakl radnjom smješten u egzotične krajeve, koje plijeni dinamikom radnje i arhetipskim likovima te kao takvo izvrsno predočava duh vremena svojega nastanka, kasnih 1930-ih.
Izdavač je Udruga ljubitelja stripova StripOS iz Osijeka, čiji su članovi - Saša Paprić i Ivan Trenkl (u četvrtak, 2. listopada) predstavili knjigu (retroizdanje), tijek rada na njoj i njezine autore, pred, na žalost, malobrojnom publikom u zgradi Glavne straže Muzeja Slavonije, koji su knjigu mogli kupiti po promotivnoj cijeni od 100 kuna.
Osim što ih najčešće karakterizira iznimno dug radni vijek, strip-crtači uglavnom su i raznovrsni umjetnici, vješti ne samo u crtačkom nego i tekstualnom izražavanju, kaže Paprić. Odgovor na pitanje - zašto je moralo proći više od 70 godina da ovo izdanje bude reprintano, možda nije samo jedan, posebice uzme li se u obzir mukotrpan i dugotrajan posao i gotovo 20 ljudi koji su dali svoj obol da izdanje zaživi. Više od 700 kadrova digitalno je restaurirano, što je iznimno velik posao, a odradila ga je brojna ekipa, u kojoj su neki i izvan granica Hrvatske. Bez financijske potpore Ministarstva kulture i Osječko-baranjske županije ne bi to bilo izvedivo, svjesni su i zahvalni izdavači.
Izdavače u odabiru naslova svakako vodi u prvom redu ekonomska računica, tj. profit, no, srećom, u StripOSu ima i onih koji vide šire, dalje, dublje.
- Ovo izdanje spada u one koji su se radili masovno, štancalo se u velikim nakladama, a sam je Maurović govorio da cijeni samo one stripove koje je radio slikarskom tehnikom. Tih je godina avanturistički žanr bio iznimno popularan. Kada bi ovaj rukopis završio u Tarantinovim rukama, vjerujem da bi film bio napet - objašnjava Paprić, dodajući da je razloga i povoda za objavljivanje bilo mnogo.
Priprema je trajala više od osam mjeseci, tijekom kojih su marljivi stripaši pasice stripa skupljali iz raznih izvora, jer svi nisu dostupni u institucijama poput arhiva, nego su razasuti posvuda, pa i u privatnim kolekcijama.
- To do sada nije izlazilo kao strip-album. Svakom broju časopisa u kojem je objavljivan trebalo je ući u trag, što nije bilo jednostavno. Nakon skupljanja trebalo ih je složiti u kontekst priče, nakon čega je slijedila mukotrpna grafičko-tehnička obrada (sjenčanje, rasteri, skeniranje, ujednačavanje veličina tabli) - ističe Trenkl, zahvalan svakomu tko je pridonio realizaciji.
Predstavljanje (održano u sklopu osječkog gostovanja putujuće međunarodne izložbe alternativnog stripa ComiXconnection) bilo je popraćeno projekcijom izbora ilustracija i fotografija iz života i karijere dvaju autora (Franje Martina Fuisa i Andrije Maurovića) i pregleda njihova rada i značenja. Predstavljači su podsjetili na izložbu Maurovićeva opusa održanu u povodu njegova 111. rođendana u Galeriji Waldinger u osječkoj Tvrđi u ožujku 2012.
Narcisa VEKIĆ
700
kadrova digitalno je restaurirano, što je radila ekipa od više od 20 ljudi