Kultura
MAUROVIĆ I FUISPREDSTAVLJEN REPRINT ROMANA/STRIPA IZ 1938.

Mladi osječki entuzijasti od zaborava spasili raritetni strip
Objavljeno 4. listopada, 2014.
Promocija je organizirana u sklopu izložbe stripa ComiXconnection

Klasik “Velika glad u plemenu Gula-Gula”, scenarista Franje Martina Fuisa, začetnika domaćeg žurnalizma, i prvog velikog strip-crtača Andrije Maurovića, zahvaljujući entuzijazmu, naporu i ljubavi osječkih stripaša, nije zauvijek izgubljen i zaboravljen.

Roman i strip prvi su put samostalno predstavljeni u Osijeku, sjedištu izdavača, Udruge StripOS. Bila je to prilika doživjeti duh pustolovnih 30-ih godina prošloga stoljeća, izravno iz pera, tinte i pisaćega stroja dvaju velikana hrvatske kulture Starog Mačka i Fra-Ma-Fua.

Izdanje integrirano donosi Fuisov roman i Maurovićev istoimeni strip majstorski crtan prema Fuisovu scenariju. Djelo je vrhunski avanturistički spektakl radnjom smješten u egzotične krajeve, koje plijeni dinamikom radnje i arhetipskim likovima te kao takvo izvrsno predočava duh vremena svojega nastanka, kasnih 1930-ih.

Izdavač je Udruga ljubitelja stripova StripOS iz Osijeka, čiji su članovi - Saša Paprić i Ivan Trenkl (u četvrtak, 2. listopada) predstavili knjigu (retroizdanje), tijek rada na njoj i njezine autore, pred, na žalost, malobrojnom publikom u zgradi Glavne straže Muzeja Slavonije, koji su knjigu mogli kupiti po promotivnoj cijeni od 100 kuna.

Osim što ih najčešće karakterizira iznimno dug radni vijek, strip-crtači uglavnom su i raznovrsni umjetnici, vješti ne samo u crtačkom nego i tekstualnom izražavanju, kaže Paprić. Odgovor na pitanje - zašto je moralo proći više od 70 godina da ovo izdanje bude reprintano, možda nije samo jedan, posebice uzme li se u obzir mukotrpan i dugotrajan posao i gotovo 20 ljudi koji su dali svoj obol da izdanje zaživi. Više od 700 kadrova digitalno je restaurirano, što je iznimno velik posao, a odradila ga je brojna ekipa, u kojoj su neki i izvan granica Hrvatske. Bez financijske potpore Ministarstva kulture i Osječko-baranjske županije ne bi to bilo izvedivo, svjesni su i zahvalni izdavači.

Izdavače u odabiru naslova svakako vodi u prvom redu ekonomska računica, tj. profit, no, srećom, u StripOSu ima i onih koji vide šire, dalje, dublje.

- Ovo izdanje spada u one koji su se radili masovno, štancalo se u velikim nakladama, a sam je Maurović govorio da cijeni samo one stripove koje je radio slikarskom tehnikom. Tih je godina avanturistički žanr bio iznimno popularan. Kada bi ovaj rukopis završio u Tarantinovim rukama, vjerujem da bi film bio napet - objašnjava Paprić, dodajući da je razloga i povoda za objavljivanje bilo mnogo.

Priprema je trajala više od osam mjeseci, tijekom kojih su marljivi stripaši pasice stripa skupljali iz raznih izvora, jer svi nisu dostupni u institucijama poput arhiva, nego su razasuti posvuda, pa i u privatnim kolekcijama.

- To do sada nije izlazilo kao strip-album. Svakom broju časopisa u kojem je objavljivan trebalo je ući u trag, što nije bilo jednostavno. Nakon skupljanja trebalo ih je složiti u kontekst priče, nakon čega je slijedila mukotrpna grafičko-tehnička obrada (sjenčanje, rasteri, skeniranje, ujednačavanje veličina tabli) - ističe Trenkl, zahvalan svakomu tko je pridonio realizaciji.

Predstavljanje (održano u sklopu osječkog gostovanja putujuće međunarodne izložbe alternativnog stripa ComiXconnection) bilo je popraćeno projekcijom izbora ilustracija i fotografija iz života i karijere dvaju autora (Franje Martina Fuisa i Andrije Maurovića) i pregleda njihova rada i značenja. Predstavljači su podsjetili na izložbu Maurovićeva opusa održanu u povodu njegova 111. rođendana u Galeriji Waldinger u osječkoj Tvrđi u ožujku 2012.

Narcisa VEKIĆ

700

kadrova digitalno je restaurirano, što je radila ekipa od više od 20 ljudi

Možda ste propustili...

NATJEČAJ ZA NAJLJEPŠE DOMOLJUBNE STIHOVE

Najbolji Ante Ćurić iz Bjelovara

VINKOVAČKA GRADSKA KNJIŽNICA I ČITAONICA

Otvoren 6. Festival dječje knjige

Najčitanije iz rubrike