Novosti
MOŽE LI HRVATSKA IZBJEĆI GRČKI SCENARIJ

Javni dug ove godine doseže 80 posto BDP-a
Objavljeno 4. travnja, 2014.
Vlada ima nekoliko mogućnosti za smanjenje duga, kaže Velimir Šonje

Vezani članci

PREMIJER NA SKIJANJU, MINISTRI VIKEND PROVELI RADNO

Do utorka Linić mora srezati 3,6 milijardi kn

Javni dug Hrvatske na kraju prošle godine iznosio je 219,4 milijarde kuna, odnosno čak 67 posto BDP-a, objavio je nedavno HNB u svome Biltenu.

Najveći dio javnog duga čine dugovi središnje države, čak 98 posto, dok ostatak otpada na dug fondova socijalne sigurnosti i lokalne države. Dug središnje države u zemlji na kraju prošle godine iznosio je 134,9 milijardi kuna, (18,7 milijardi kuna više nego krajem 2012.), a inozemni dug države povećan je za 16,7 milijardi, na 79,9 milijardi kuna. U iznosu javnog duga nisu uračunata državna jamstva, a ona su krajem prošle godine (uključujući i jamstva HBOR-u) iznosila 53,7 milijardi kuna, ili približno 600 milijuna kuna manje nego krajem 2012. godine.

Ekonomski analitičar i bivši izvršni direktor HNB-a Velimir Šonje, kaže kako visina javnog duga od 67 posto BDP-a za poznavatelje prilika nije iznenađenje. On drži kako Hrvatska ne može zadržati javni dug na ovoj razini, jer ima vrlo visok deficit proračuna, čije daljnje financiranje znači da će se javni dug nastaviti povećavati.

- Ozbiljni ekonomisti već godinama upozoravaju na neodrživost proračuna, proboj EU kriterija od 60 posto BDP-a (što nam se 2013. i dogodilo) i ulazak u Proceduru prekomjernog deficita, što nam se početkom ove godine dogodilo, a što znači da se okviri proračuna sada moraju dogovarati s Europskom komisijom - ističe Šonje.

On pojašnjava kako u brojci od 67 posto postoji dio, oko tri postotna boda, koji uključuje dug za financiranje ovogodišnjeg deficita (takozvano pred-financiranje), tako da će u ovoj godini, napominje, omjer javnog duga i BDP-a rasti znatno sporije nego 2013.

- No realno je za očekivati da ćemo ovu godinu završiti s omjerom oko 70 posto, a ako se pribroje izdane državne garancije i jamstva, i oko 80 posto BDP-a. Riječ je o dramatično visokim omjerima zaduženosti za zemlju poput Hrvatske - naglašava Šonje.

I Marko Škreb, glavni ekonomist Privredne banke Zagreb, nije iznenađen objavljenim podacima te napominje kako je javni dug zbroj deficita proračuna (onoga što se više potroši u odnosu na prikupljena sredstva u proračunu), posljednjih nekoliko godina.

- A prema podacima Europske komisije naš deficit zadnjih nekoliko godina prelazi pet posto BDP-a godišnje. Kriteriji EU govore da neka zemlja krši pravila ako joj javni dug premašuje 60 posto i/ili deficit veći od tri posto BDP-a. Dakle mi smo već samim ulaskom u EU prekršili ta pravila - ističe Škreb.

Bivši guverner HNB-a podsjeća kako je točno da ima zemalja čiji javni dug prelazi ne samo sto posto BDP-a, nego i 200 posto, navodeći primjer Japana.

- No, bez obzira na to, naš je javni dug visok - zaključuje Škreb.

Na pitanje što činiti, Šonje odgovara kako političari sada imaju tri mogućnosti:

- Igrati kooperativno prema Europskoj komisiji, nastojati stezati proračun što je više moguće i pokušati izvesti postupnu prilagodbu proračuna kroz tri godine. U tom slučaju nećemo pokretati pregovore o reprogramu dugova. Druga je mogućnost "praviti se ludim", ili ako hoćete to tako nazvati, zaletjeti se u zid sa sto na sat, ništa ne prilagođavati i suicidalno čekati trenutak kada nitko više neće željeti kupovati hrvatske državne obveznice pa započeti pregovore o reprogramu. To je grčki scenarij. Treća je mogućnost prilagođavati proračun sporije nego u prvom scenariju, ali paziti da se ne dogodi treći, grčki scenarij. To je hod po rubu. Za sada se čini da se ova Vlada odlučila za treći scenarij - zaključuje Šonje.

Igor MIKULIĆ
Prodaja imovine nije rješenje

Na upit do koje je razine moguće prodavati državnu imovinu i servisirati otplatu dugova, Marko Škreb kaže kako je time moguće servisirati obveze, ali u pitanju su jednokratni potezi, a dug koji se generira novim deficitima potrebno je servisirati svake godine. “Drugim riječima, prodaja imovine može imati smisla ako se time smanji razina duga, ali i naprave potrebne strukturne reforme da se smanji deficit. Dokle god postoje visoki deficiti, prodaja imovine donosi samo kratkoročno olakšanje te godine”, kaže Škreb.

Stvaranje dugova budućim generacijama

Marko Škreb za sada ne vidi rizike potrebe otvaranja pregovora o reprogramu dugova, jer država uredno podmiruje svoje obveze. “No, iznos koji plaćamo za kamate na taj dug raste pa je logično da se onda dio sredstava proračuna odlijeva na temelju plaćenih kamata pa manje ostaje za domaću potrošnju. Veći je problem što se time stvaraju dugovi budućim generacijama”, zaključuje Škreb. Također ne vjeruje da će Vlada uskoro zatražiti pomoć MMF-a, s obzirom na to da je Hrvatska kao članica EU već (nažalost) ušla u proceduru prekomjernog deficita (proračunskog), tako da će se, drži on, usklađivanje makroekonomskih neravnoteža prije svega odvijati u suradnji s tijelima EU.

219,4

milijarde kuna iznosio je javni dug Hrvatske na kraju prošle godine

67%

BDP-a visina je javnog duga

EKONOMISTI

VEĆ GODINAMA UPOZORAVAJU NA NEODRŽIVOST PRORAČUNA

Možda ste propustili...

TKO JE SVE IZABRAN U 11. SAZIV HRVATSKOG SABORA

Andro Krstulović Opara: Dokinuti teror tolerancije prema budalaštinama

NEZDRAVA PREHRANA I FIZIČKA NEAKTIVNOST

Povišeni kolesterol i kod djece