Ekonomija
VIŠE EDUCIRATI O FUNKCIONIRANJU UI-JA

Otkriveno 600 lažnih trgovina koje ciljaju na potrošače u Hrvatskoj
Objavljeno 21. ožujka, 2024.
Potrošačima u Hrvatskoj uskoro će na raspolaganju biti CERT iffy - domaći servis s pomoću kojeg će moći prepoznati lažni web-shop

Napredak u umjetnoj inteligenciji (UI) izazvao je oluju u digitalnom svijetu. Potrošači moraju posjedovati znanje i svijest o postojanju umjetne inteligencije. Potrebno je da razumiju kako sustavi umjetne inteligencije funkcioniraju, kako prikupljaju podatke, te koje su posljedice povjeravanja osobnih podataka.



Transparentnost i odgovornost gospodarstvenika koji razvijaju tehnologije umjetne inteligencije bitne su za izgradnju povjerenja potrošača s ciljem da budu informirani i da kontroliraju svoj digitalni otisak.



Jačanje svijesti


Izjavila je to, između ostalog, Branka Augustinović, v.d. ravnatelja Uprave za trgovinu i politiku javne nabave Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, na konferenciji "Potrošači u doba umjetne inteligencije", održanoj u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) u povodu obilježavanja Svjetskog dana zaštite potrošača, u organizaciji Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i HGK-a, na kojoj se razgovaralo o tomu kako umjetna inteligencija može poboljšati brigu o potrošačima, povećati njihovo zadovoljstvo i kakve su implikacije primjene UI-ja na njihovu sigurnost.

Inače, Svjetski dan prava potrošača globalno se obilježava 15. ožujka, s ciljem jačanja svijesti o pravima i potrebama potrošača ističe se važnost zaštite tih prava te upozorava na zloupotrebe tržišta. Svake godine taj se dan obilježava uz istaknutu temu, a za 2024. godinu glasi "Poštena i odgovorna umjetna inteligencija za potrošače".

Ubrzani razvoj digitalne tehnologije mijenja tradicionalne modele poslovanja u gotovo svim područjima poslovanja, pa tako i u trgovini. Potrošači sve više cijene brzinu, preciznost i praktičnost koje umjetna inteligencija pruža. S druge strane, postoje bojazni zbog zlouporaba i zato je izuzetno važno da razvoj UI rješenja bude siguran i transparentan.

Pokretač inovacija


Voditeljica Odjela za distributivnu trgovinu i zaštitu potrošača u Sektoru trgovine HGK-a Ivona Bačelić Grgić kazala je kako je u vremenu u kojem digitalna transformacija za većinu poslovanja nije više pitanje izbora, nego imperativ, umjetna inteligencija ključan pokretač inovacija i konkurentnosti, što je prepoznala većina gospodarstvenika.

“Među najčešćim područjima primjene UI-ja ističu se analitika podataka, chatbotovi ili virtualni asistenti, automatizacija ponavljajućih procesa te stvaranje personaliziranih iskustava za potrošače. Trendovi i razvojni planovi u različitim djelatnostima u fokusu imaju potrošače, i a upotreba umjetne inteligencije pridonosi njihovu zadovoljstvu cijelim nizom aktivnosti poštujući pravne, etičke i sigurnosne aspekte primjene UI-ja", navela je Bačelić Grgić.



U Nacionalnom CERT-u (CERT je dio Hrvatske akademske i istraživačke mreže – CARNET) otkrili su oko 600 lažnih trgovina koje ciljaju na potrošače u Hrvatskoj. Zato je, rečeno je, bitna edukacija i odgovornost potrošača - prije donošenja odluke o kupnji uvijek treba provjeriti radi li se o pouzdanoj usluzi. odnosno legalnoj web-stranici. Važno je čitati "opće uvjete poslovanja", koji sadržavaju ključne informacije, između ostalog, treba biti navedeno i sjedište trgovca. Potrošačima u Hrvatskoj uskoro će na raspolaganju biti CERT iffy - domaći servis s pomoću kojeg će moći provjeriti legitimnost neke internetske stranice, odnosno prepoznati lažni web-shop od onog legalnog. Po uzoru na već postojeće internacionalne servise, CERT iffy su razvili stručnjaci u Nacionalnom CERT-u.

Zdenka Rupčić
PODRŠKA DIGITALNOJ TRANSFORMACIJI
Hrvatska gospodarska komora (HGK) pokrenula je seriju edukacija za podršku digitalnoj transformaciji hrvatskog gospodarstva - AI Akademiju HGK-a, koja počinje krajem ožujka. Svojim članicama Komora će ponuditi potrebne resurse za razumijevanje i primjenu UI rješenja. Koliko je to važno, potvrđuje i istraživanje koje su nedavno proveli HGK i Best Advisory, prema kojem bi UI mogao povećati vrijednost svjetskog gospodarstva za gotovo 16 bilijuna dolara do 2030. godine.

BROJNI IZAZOVI
Digitalno doba i rast online-kupnje donose i brojne izazove u sigurnosti kupnje i sve češće pojave lažnih web-trgovina. Sve je više prijevara, pri online-kupnji potrošači ostaju bez svog novca, a ukradu im se i osobni podatci.

Sve je više prijevara, pri online-kupnji potrošači ostaju bez novca, a ukradu im se i osobni podatci

Možda ste propustili...

PADA POTRAŽNJA ZA KEMIJSKIM PROIZVODIMA

Njemačka kemijska industrija je na dnu

SURADNJA LIDLA I “ČISTOG PODZEMLJA”

Educirali učenike osnovnih škola o važnosti prirode

Najčitanije iz rubrike