Ekonomija
GLOBALNI AUTOMOBILSKI SEKTOR SUOČAVA SE S NIZOM PROBLEMA

Prelazak na električna vozila usporava zbog ekonomskih izazova i potrošačkih očekivanja
Objavljeno 24. travnja, 2024.
Zbog trenutnih cijena i limita vezanih uz doseg vozila po jednom punjenju potrošači se okreću vozilima s unutarnjim izgaranjem
Automobilski sektor i dalje se suočava s izazovima očekivanja potrošača i ekonomske neizvjesnosti.

Deloitte već 14 godina analizira trendove među kupcima automobila, pa je tako u izvješću "Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2024. godini" istražio potrošačke trendove koji oblikuju globalni automobilski sektor, uključujući interes za kupnju električnih vozila, svrhu kupnje, lojalnost brendu, nove tehnologije u autoindustriji i različite inovativne usluge vezane uz vozila.

Unatoč sniženju cijena i Vladinim poticajnim mjerama prelazak na električna vozila suočava se s nizom izazova, uključujući više kamatne stope, nezadovoljstvo dosegom električnih automobila, trajanjem punjenja baterije i dostupnosti infrastrukture punionica, što dovodi do smanjenja potražnje za električnim vozilima na nekim tržištima.

U SAD-u je planirana kupnja vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem porasla za devet postotnih bodova u odnosu prema 2023. godini (na 67 %), signalizirajući postojanje izazova u prelasku na elektrifikaciju u bliskoj budućnosti. Globalno, interes potrošača za vozila s unutarnjim izgaranjem porastao je u Njemačkoj, Japanu i Republici Koreji (za 4 % na svakom tržištu).

Interes potrošača za električna vozila na baterije (BEV) najveći je u Kini (33 %), a japanski potrošači i dalje preferiraju hibridna električna vozila (HEV/PHEV), njih 41 %.

U okolnostima umjerene inflacije vrijeme potrebno za punjenje baterije postalo je glavni izazov koji usporava prelazak na električna vozila u SAD-u (50 %), Japanu (48 %), Republici Koreji (48 %), Jugoistočnoj Aziji (45 %), Indiji (43 %) i Kini (42 %). Doseg vožnje glavna je prepreka kupcima u Njemačkoj (55 %).

Odgovornost


Općenito, pristupačnost cijene vozila ostaje kritično pitanje za automobilsku industriju SAD-a, jer većina ispitanih potrošača i dalje očekuje da će platiti manje od 50 tisuća dolara za svoje sljedeće vozilo, uključujući 81 % onih koji planiraju kupiti vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem i 74 % onih koji planiraju kupiti električno vozilo.

Unatoč aktualnoj zabrinutosti zbog klimatskih promjena i smanjenja štetnih emisija, želja za smanjenjem troškova goriva glavni je razlog što potrošači biraju električna vozila u SAD-u, Jugoistočnoj Aziji, Republici Koreji, Japanu i Njemačkoj. Samo u Indiji briga za okoliš glavna je motivacija za kupnju električnih vozila, a u Kini je motivacija vezana uz doživljaj tijekom vožnje.

Doseg je važan: gotovo polovina (46 %) ispitanika u SAD-u koji trenutno nemaju namjeru kupnje električnog vozila na baterije (BEV) eventualno bi promijenila svoju odluku ako bi njihov doseg s punom baterijom bio najmanje 600 kilometara.

Većina ispitanika zabrinuta je zbog utjecaja baterije električnog vozila na okoliš, posebno u Indiji (89 %), Jugoistočnoj Aziji (77 %) i Republici Koreji (69 %). Istovremeno, potrošači diljem svijeta smatraju da bi brojni dionici u širem opskrbnom lancu trebali surađivati kako bi razvili uspješno rješenje za prikupljanje, skladištenje i recikliranje baterija nakon isteka njihova vijeka trajanja, uključujući proizvođače automobila (Republika Koreja 33 %), kompanije koje se brinu za prikupljanje i reciklažu baterija (Kina 27 %) i same proizvođače baterija (Njemačka 23 %). U SAD-u ispitani potrošači također bi više voljeli da odgovornost snose poduzeća za reciklažu baterija (20 %).

Primjena i praktičnost korištenja kreditnom/debitnom karticom za plaćanje javnog punjenja električnih vozila može biti ključni faktor za poticanje prihvaćanja električnih vozila jer je preferencija tog načina plaćanja u SAD-u porasla za devet postotnih bodova u odnosu prema 2023. godini (56 %), a u Republici Koreji za 11 postotnih bodova (57 %). U međuvremenu, na godišnjoj bazi, preferencija plaćanja preko aplikacije za pametne telefone pala je za sedam postotnih bodova u Kini (na 46 %) i za 17 postotnih bodova u Indiji (na 28 %).

Brojni potrošači diljem svijeta razmišljaju o promjeni marke za svoje sljedeće vozilo. Unatoč promjenama potrošačkih navika osnovni kriteriji u donošenju odluke o kupnji vozila su i dalje cijena, performanse i kvaliteta.

Cijena je na vrhu popisa faktora koji utječu na izbor marke vozila za ispitanike u SAD-u (59 %), Japanu (58 %) i Njemačkoj (55 %), a performanse vozila glavni su faktor u Republici Koreji (55 %) i Kini (53 %). Kvaliteta proizvoda je od najvećeg značenja u Indiji (65 %).

Više od polovine (51 %) ispitanih američkih potrošača razmatra odabir druge marke vozila prilikom sljedeće kupnje.

Brendovi


Želja za isprobavanjem nečeg novog glavni je razlog većine potrošača diljem svijeta kada razmišljaju o promjeni marke sljedećeg vozila, uključujući one u SAD-u (37 %) i Jugoistočnoj Aziji (50 %). Pristup novim funkcijama glavna je preokupacija potrošača u Indiji (64 %) i Kini (41 %).

Fizička interakcija ključna je za iskustvo kupnje vozila, posebno kada je riječ o probnoj vožnji za ispitanike u Indiji (94 %) i u SAD-u (86 %). Osobno pregovaranje o uvjetima kupnje važno je potrošačima u Jugoistočnoj Aziji (90 %), kao i interakcija sa stvarnim ljudima za kupce u Njemačkoj (80 %). Fizička interakcija s vozilom prije kupnje najvažnija je kupcima u Kini (91 %) i Japanu (77 %).

Posvećenosti usmjerenost brendova održivim proizvodnim praksama najvažnija je za 56 % ispitanika u Indiji, a samo 18 % ispitanika u SAD-u smatra da je to jako važno.

Sklonost domaćim proizvođačima automobila najjača je među ispitanim dionicima u Japanu (70 %) i Republici Koreji (50 %), a najmanje je izražena u Jugoistočnoj Aziji (22 %) i SAD-u (35 %), što naglašava konkurentski izazov s kojim se neki brendovi suočavaju na vlastitim tržištima.

“Automobilska industrija i dalje se suočava s nizom izazova vezanima uz električna vozila, a postoje i izazovi u širem lancu opskrbe. Zbog trenutnih maloprodajnih cijena i limita vezanih uz doseg vozila po jednom kompletnom punjenju, kao i zbog dostupnosti potrebne infrastrukture, neki se potrošači ponovno okreću vozilima s unutarnjim izgaranjem. Navedene promjene svakako su i izazovi za različite dionike ekosustava, uključujući regulatorna tijela, koja ulažu u zelene programe prelaska na električna vozila zbog postavljenih ambicioznih političkih ciljeva u kratkim vremenskim okvirima", ističe Alan Štefanac, viši menadžer u Deloitteovu odjelu poslovnog savjetovanja.

Nove generacije


Unatoč iskazanom interesu potrošača za inovativne usluge i proizvode, proizvođači automobila suočavaju se s izazovom kako na najbolji način generirati prihode i ostvariti zadovoljavajuću razinu profita od novih usluga, odnosno novih poslovnih modela. Naime, ekonomski uvjeti promjene potrošačkih navika na više tržišta signaliziraju prilike vezane uz inovativne usluge modela pretplate (VaaS), posebno među mlađom populacijom obuhvaćenom istraživanjem.

Analiza interesa kupaca kada su u pitanju benefiti umreženih (IoT) vozila upućuje na to da je održavanje i ažuriranje stanja vozila na vrhu liste prioriteta među potrošačima u Indiji (88 %), Jugoistočnoj Aziji (82 %) i SAD-u (60 %). Usluge namijenjene poboljšanju sigurnosti na cestama i izbjegavanju gužvi najviše su ocijenjene među potrošačima u Kini (81 %) i Njemačkoj (56%).

Spremnost potrošača da dodatno plate usluge umreženih vozila veća je na tržištima u razvoju kao što su Indija (71 %), Kina (60 %) i Jugoistočna Azija (55 %), u usporedbi s potrošačima u SAD-u (25 %), Japanu (23 %) i Njemačkoj (20 %).

Kada je riječ o upravljanju podatcima umreženih vozila, potrošači na većini ispitanih tržišta smatraju proizvođače vozila (OEM-ove) najpouzdanijima u usporedbi s ostalim dionicima, kao što su trgovci, osiguravajuće kuće ili pružatelji mobilnih usluga. Potrošači ispitani u SAD-u i dalje su skeptični, 31 % ispitanika tvrdi da ne vjeruje i ne dopušta nikome pristup svojim podatcima.
Zdenka Rupčić
Mladi su više za pretplate na vozila
Više od četvrtine (28 %) američkih ispitanika u dobi od 18 do 34 godine zainteresirano je za uslugu pretplate na vozila. Praktičnost (38 %), kontrola troškova i transparentnost (30 %) i dostupnost vozila (28 %) rangiraju se kao najvažnije karakteristike takvih usluga. Slično tomu, potrošači u SAD-u svih dobnih skupina izražavaju zabrinutost za takve usluge zbog dostupnosti vozila ili vremena čekanja (47 %), ukupnih troškova takvih usluga (43 %) i gubitaka osjećaja vlasništva (39 %). Za potrošače u dobi od 18 do 34 godine ideja o odustajanju od vlasništva nad vozilima u korist pretplatničkog modela posebno je privlačna u visoko urbanim područjima kao što su Indija (67 %) i Kina (48 %). “U okolnostima stalne ekonomske neizvjesnosti potrošači su zabrinuti za svoju buduću financijsku sposobnost, što se reflektira na odluke o nivou prihvatljivih troškova za zadovoljavanje njihovih trenutnih mobilnih potreba. Kao rezultat toga, interes za pretplate (VaaS), kao i druge inovativne modele mobilnosti usmjerene na učinkovitu ravnotežu između cjenovne pristupačnosti i praktičnosti, bit će zanimljiv trend za promatranje - posebno među mlađom i urbanom populacijom”, zaključuje Štefanac. Deloitteovo izvješće”Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2024. godini” temelji se na istraživanju provedenom među više od 27.000 potrošača iz 26 zemalja tijekom rujna i listopada 2023.

Možda ste propustili...

INFLACIJA POPUŠTA BRŽIM TEMPOM NO ŠTO SE OČEKIVALO

Jaz u gospodarskom rastu SAD-a i Europe

I NA MJESEČNOJ I NA GODIŠNJOJ RAZINI

Broj zaposlenih u industriji je pao

Najčitanije iz rubrike