Objavljeno 20. travnja, 2020.
Kad se zdravstvena situacija stabilizira, moguće je da će se osjetiti nedostatak slobodnih termina za bukiranje događanja
Turizam i kongresna industrija, koja globalno čini 15-ak posto ukupnih putovanja, trenutnom su krizom najpogođeniji sektori gospodarstva.
Vezano uz ovu problematiku, PoslovniTurizam (www.PoslovniTurizam.com), specijalizirani internetski portal za hrvatsku kongresnu i event industriju, proveo je istraživanje koje je obuhvatilo 79 ispitanika (kongresni hoteli, specijalizirane agencije i ostali subjekti koji posluju u domeni kongresno-poslovnog turizma) na području cijele Hrvatske.
Gubitak prihoda
U proteklih mjesec dana, posebno otkako su na snazi preporuke i zabrane Stožera civilne zaštite koje se odnose na javna okupljanja, otkazana je ili odgođena većina skupova koji su trebali biti održani ovog proljeća. Prema izjavama 45 % ispitanika, prošle je godine zabilježen rast MICE segmenta (engl. akronim meetings, incentives, conventions, events) između 10 i 30 % u odnosu prema godini prije te je prema najavama upravo 2020. trebala biti rekordna godina prema broju održanih skupova. No trenutna je situacija vrlo teška i neizvjesna; znatan broj skupova odgođen je za jesen ili proljeće 2021. te već sada vlada povećana potražnja za slobodnim terminima. Gubitak prihoda izazvan ovakvim iznenadnim zaustavljanjem svake poslovne aktivnosti u domeni poslovnog turizma 40 % ispitanika mjeri u iznosu do pola milijuna kuna, dok kod 25 % njih gubici sežu i do pet milijuna kuna ove godine. Iako osiguranja ne pokrivaju otkazivanja poslova radi više sile, gotovo 60 % sudionika ankete izjavila je kako ne planira otpuštati zaposlenike, no zabilježena su smanjenja plaća i racionalizacija poslovanja tvrtki koje trenutno opstaju uglavnom zahvaljujući rezervama iz prethodnih godina.
Susreti uživo
Kongresna industrija pretežno se oslanja na susrete uživo, no u situaciji u kojoj vlada nesigurnost vezana uz društvena i javna okupljanja, 45 % ispitanika očekuje da će dio događanja postati virtualno, a 40 % ispitanika nije sigurno hoće li ovakva događanja zamijeniti ona tradicionalna.
"Ljudi su prije svega društvena bića te je osobni kontakt i dalje potreban. Vjerojatno će se dio skupova raditi virtualno, ali ljudi žele izravni kontakt‘‘, dio je komentara na pitanje o budućem formatu događanja.
Ako se zdravstvena situacija stabilizira do ljeta te se suzbije globalna pandemija virusa i vrati se povjerenje u putovanja i poslovna okupljanja, čeka nas vrlo izazovna jesen. Prema očekivanjima sudionika istraživanja, obilježit će je nedostatak slobodnih termina za bukiranje događanja (40 % ispitanika) te štednja zbog gospodarske krize. Posljedice će biti manji broj događanja i sudionika te manji broj sponzora (75 % ispitanika). Gotovo 70 % ispitanih izjavilo je kako država može pomoći konkretnim mjerama u oporavku ovog poslovnog segmenta smanjenjem PDV-a u turizmu te oslobođenjem doprinosa na plaće zaposlenika i poreza na dobit, turističke članarine i članarine HGK-a u sljedećih šest mjeseci.
Zdenka Rupčić
Oporavak ovisi o stanju u gospodarstvu
“Nakon svjetske financijske krize 2008. kongresna se industrija uspjela brzo oporaviti, a Hrvatska je posljednjih nekoliko godina bilježila snažan rast i sve veću popularnost na međunarodnom tržištu kongresa i incentive putovanja. No sada ponovno kreće od početka. Poslovni skupovi i edukacije pretežno su vezani uz poslovni sektor te će i oporavak ovisiti o stanju u gospodarstvu. Brojne će se tvrtke boriti za opstanak, smanjivat će troškove i teže će se odlučivati za seminare izvan vlastitih lokacija”, izjavila je Daniela Kos, voditeljica projekta PoslovniTurizam.