Ekonomija
NAKON PROŠLOTJEDNOG PADA

Najveći skok cijene nafte u jednom danu od 1988.
Objavljeno 17. rujna, 2019.
Na londonskom je tržištu cijena barela skočila 13 %, a na američkom 15 %

Cijene nafte na svjetskim tržištima skočile su jučer više od 10 posto, na najviše razine u četiri mjeseca, jer je napad dronovima na najveće naftno postrojenje u Saudijskoj Arabiji srezao proizvodnju za, procjenjuje se, više od pet milijuna barela dnevno ili pet posto ukupne proizvodnje u svijetu.Na londonskom je tržištu cijena barela jučer skočila 13 posto, na 68,05 dolara, a na američkom 15 posto, na 60,90 dolara. Napadi dronovima na dva postrojenja naftne tvrtke Aramco u pokrajinama Abkaiku i Kuraisu u subotu su izazvali požare i smanjenje proizvodnje, a odgovornost za taj napad preuzeli su jemenski pobunjenici Huti, koje podupire Iran. Prema Bloombergu, riječ je o najvećem skoku cijene nafte u jednom danu još od 1988. godine, prenosi HRT.
The Wall Street Journal i američka mreža CNN pišu, pozivajući se na neimenovane izvore, da je Saudijska Arabija smanjila proizvodnju za 5,7 milijuna barela na dan, što je polovina njezine cjelokupne proizvodnje, tj. pet posto ukupne svjetske proizvodnje. Saudijska Arabija dnevno proizvodi oko 10 milijuna barela nafte, a izvozi oko sedam. "Vijest o napadima dronovima na saudijsko naftno postrojenje odjeknula je na svjetskim tržištima‘‘, kaže Ray Atrrill, strateg u National Australia Banku.
Prošloga su tjedna cijene nafte pale zbog strahovanja ulagača da će usporavanje rasta najvećih svjetskih gospodarstava izazvati slabljenje potražnje za energentima. Na londonskom je tržištu cijena barela prošloga tjedna pala 2,1 posto, a na američkom je barel pojeftinio tri posto.
Kineske i europske monetarne vlasti uvele su nove poticajne mjere, no rezultati se mogu očekivati kasnije tijekom godine. U međuvremenu, Organizacija zemalja-izvoznica nafte (OPEC) i Međunarodna agencija za energiju (IEA) objavile su izvješća u kojima su naznačile mogući višak u ponudi u sljedećoj godini. "Kako bi izbjegli pad cijena i rast zaliha, OPEC+ morat će dobrovoljno dodatno ograničiti proizvodnju", kazao je Eugen Weinberg iz Commerzbanka. Polovinom godine OPEC i njegovi partneri, na čelu s Rusijom, produljili su dogovor o smanjenju proizvodnje za 1,2 milijuna barela dnevno do kraja ožujka 2020., no mnogi analitičari smatraju da će morati učiniti još i više. Odbor za nadzor provedbe sporazuma OPEC+ sastao se prošloga tjedna i osigurao obećanja članica OPEC-a Nigerije i Iraka da će poštovati dodijeljene im kvote. Eventualna odluka o važnijem ograničenju proizvodnje odgođena je za prosinac. Podršku cijenama nafte pružili su ustupci Washingtona i Pekinga uoči nastavka trgovinskih pregovora početkom listopada, što je smanjilo napetosti koje su pritiskale tržišta. U četvrtak je predsjednik SAD-a Donald Trump odgodio uvođenje dodatnih carina na uvoz kineskih proizvoda, a Kina je dan prije najavila da će izuzeti neke američke proizvode s liste onih kojima će od 17. rujna nametnuti dodatne carine i kupovati više američkih poljoprivrednih proizvoda. Trgovinski rat između SAD-a i Kine traje više od godinu dana, što je poremetilo trgovinske tokove.Z.Rupčić/Hina

HGK: Porast će troškovi transporta
Iz Hrvatske gospodarske komore (HGK) ističu da je teško govoriti o posljedicama napada na saudijsko postrojenje na kretanje cijena sirove nafte, pa tako i na razinu cijena u Hrvatskoj. "Za sada je izgledno da će se kratkoročno cijena sirove nafte zadržati na višim razinama od onih prije napada, što će utjecati i na maloprodajne cijene naftnih derivata u Hrvatskoj, ali je teško predvidjeti dugoročnije kretanje cijene sirove nafte, pa tako i utjecaj na opću razinu cijena. Cijena nafte i dalje je na nižoj razini nego prije godinu dana, pa i tijekom travnja, kada je bila oko 75 dolara. Generalno se može reći da rast cijene sirove nafte, pa onda i derivata, najviše utječe na transportne tvrtke, odnosno na djelatnost prometa, kod kojih troškovi goriva čine od 20 do 50 % ukupnih varijabilnih troškova. Točnije, za transportne tvrtke s novim i modernijim voznim parkom, trošak goriva u konačnoj cijeni usluge procjenjuje se na oko 25 %. Kako troškovi transporta čine znatan dio troškova, i kod većine djelatnosti može se očekivati rast cijena drugih roba i usluga".
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SPECIJALISTI ZA INTERNET STVARI

Dio svojeg poslovanja iz Njemačke sele u Osijek

2

NOVI RIZICI

Digitalne valute prijetnja stabilnosti

3

PROIZVODE PREDSTAVLJAJU IZLAGAČI IZ OSAM ZEMALJA

Na 23.sajmu SASO gotovo 900 brandova