Novosti
GODINU DANA NAKON EUFORIJE

Hrvatska je nogometni uspjeh iskoristila najviše ili jedino u turizmu
Objavljeno 23. srpnja, 2019.
Srića: Nevolja je što politika i cjelokupno okruženje ne eksploatiraju sportski uspjeh na pravi način

Večer uoči, baš kao i poslije nogometne utakmice odigrane u lipnju u Osijeku između reprezentacija Hrvatske i Walesa, u osječkoj je Tvrđi bilo vrlo živo i veselo. Na istom mjestu našli su se domaći ljudi, pa i brojni gosti koji su u Osijek stigli iz drugih dijelova Hrvatske i navijači Walesa. U doista dobroj i prijateljskoj atmosferi ispijala su se pića uz navijačke pjesme. A onda je u jednom trenutku glavnim trgom u Tvrđi prošla skupina turista koji očito dolaze iz Azije, odjevenih u hrvatske dresove s imenom Luke Modrića.



Besplatna promocija

Ova slika koju su mogli zamijetiti mnogi koji se se nalazili u Osijeku tog lipanjskog dana mnogo pokazuje što za Hrvatsku i posebice turizam znači uspjeh hrvatske nogometne reprezentacije prije godinu dana na Svjetskom prvenstvu u Rusiji. U Japanu, Kini i Južnoj Koreji ljudi itekako znaju za Hrvatsku. Može se ta popularnost Hrvatske iščitati i iz podataka o turističkom posjetu našoj zemlji u prvoj polovini ove godine. U prvih šest mjeseci statistika bilježi rast dolazaka i noćenja stranih gostiju, iako je, bar za sada, ljetna sezona na Jadranu donijela smanjenje broja turista. To praktično znači da Hrvatska nije privlačna strancima samo u dva ljetna mjeseca, zbog kupališnog turizma, nego turističko zanimanje za našu zemlju postoji tijekom cijele godine i ne samo za odredišta na Jadranu.


Hrvatska je zbog sportskih uspjeha dobila praktično besplatnu promociju, i to u cijelom svijetu. Dodatno je tu sportsku prepoznatljivost koristila i još uvijek je koristi na mnogim inozemnim tržištima i Hrvatska turistička zajednica u promidžbenim spotovima. Najpoznatiji je onaj u kojemu naši najbolji sportaši predstavljaju ljepote svakog dijela Hrvatske.


Prošloga tjedna dr. sc. Božo Skoko napisao je u Večernjem listu kako je, boraveći ovog proljeća u Kanadi i SAD-u, često primao čestitke i komplimente od slučajnih sugovornika iz svih dijelova svijeta na “veličanstvenoj igri” i “srčanosti” Hrvatske. "Kažu da su im naši igrači bili inspiracija, jer smo nadigrali razvikane velesile, a pritom privlačili pozornost šarmom, skromnošću, borbenošću, hrabrosti i upornosti. Mnogi su te osobine projicirali i na cijelo hrvatsko društvo te se poistovjetili s malom i simpatičnom Hrvatskom, kao suvremenim oličenjem biblijskog Davida, posebice uoči okršaja s Argentinom, Rusijom, Engleskom i na kraju Francuskom. Pobjeda male, ali srčane i hrabre Hrvatske ljudima diljem svijeta urezala se u sjećanje. Logično, jer na početku nismo bili favoriti, a ljudi vole iznenađenja. Vole se i poistovjetiti s manjima i naizgled slabijima", kaže Skoko.


S odmakom od godinu dana, dakle, možemo sa sigurnošću reći da je sportski uspjeh Hrvatskoj donio prepoznatljivost u svijetu i turističku posjećenost. No je li Hrvatska izvukla korist i u ostalim sektorima?


Ekonomist Velimir Srića za naš list kaže kako se nakon sportskog uspjeha pokazalo da mi u Hrvatskoj imamo potrebu za meritokracijom, za uspjehom i time da nas netko cijeni, jer sami sebe ne cijenimo dovoljno.
Može bolje

- Nevolja je što politika i cjelokupno okruženje ne eksploatiraju sportski uspjeh na pravi način. U pravilu se domoljublje u Hrvatskoj okrene u agresiju protiv nekoga, umjesto poštovanje svih i isticanje onoga u čemu smo dobri. Američkim studentima sam uvijek govorio o tome da je Hrvatska s četiri milijuna stanovnika odlična u nogometu, svjetski prvak u vaterpolu, uvijek u svjetskom vrhu u rukometu, da je u košarci igrala finale s američkim dream teamom, dva puta osvojila teniski Davisov kup, odlična u skijanju... Za zemlju koja je po broju stanovnika kao šestina Šangaja ili petina New Yorka imamo strašne sportske rezultate. Nažalost, vrhunski su nam samo sportski rezultati. Trebali bismo i u biznisu biti u svjetskom vrhu. O tome sam svojedobno razgovarao s Jackom Welchom, svjetskim menadžerom 20. stoljeća, koji tvrdi da je pobjednički mentalitet važan i ako ga neka nacija ima, onda pobjeđuje i u sportu i u biznisu. Pokazao sam mu primjer Hrvatske, koji pokazuje da to nije tako. Mislim da se ona energija nogometnog uspjeha na svjetskoj razini pomalo potrošila, no pokazali smo da postojimo. Držim da je sportski uspjeh pouka za politiku. Treba nam svojevrsno resetiranje kako bismo iza sebe ostavili ili zaboravili devedesete godine, loše politike, privatizaciju, tadašnje bujanje korupcije. Mislim u svakom slučaju da Hrvatska može biti puno bolja i da zaslužujemo biti u biznisu mnogo bolji. Glavna prepreka tome je politika u koju se sustavno regrutiraju krivi ljudi. Dok se to radikalno ne promijeni, ovakve akcije i sportski pozitivni šokovi trgnut će nas s vremena na vrijeme, ali neće donijeti dugoročnu kvalitetu - kaže Srića.


On naglašava kako je Hrvatsku prepoznalo svjetsko tržište i da turisti iz dalekih tržišta rado odlaze u zemlju koja je viceprvak svijeta u nogometu, u zemlju koja je iznjedrila Modrića.
- Za imidž zemlje to je izvrsno. Općenito nam je jako puno pomogao najprije ulazak u Europsku uniju, a onda i ovaj nogometni uspjeh. Mislim da smo taj uspjeh mogli i mnogo bolje iskoristiti, a da smo ga bolje iskoristili, samo treba zamisliti kako bi Hrvatska danas izgledala - zaključuje Srića.


Igor Mikulić
pouka
USPJEH SE MOGLO I BOLJE ISKORISTITI
Sportski utjecaj na potrošnju i poslovanje
Tomislav Globan je u tekstu objavljenom na Ekonomskom labu iznio podatke koji pokazuju kako sportski događaji nemaju utjecaj samo na poduzeća povezana sa sportskom industrijom, poput industrije piva ili sportske opreme, nego i na poslovanje poduzeća koja sa sportom nemaju veze. "Analizirajući više od osam milijuna taksi-vožnji, sportski ekonomisti u SAD-u dokazali su da nakon neočekivanih pobjeda košarkaša New York Knicksa, napojnice vozačima taksija u New Yorku rastu za čak deset posto u odnosu prema ostalim danima", navodi on, iznoseći i podatke o tome da neočekivani porazi mogu naštetiti poslovanju poduzeća. "Analizirajući više od 30 tisuća restorana, barova i sličnih lokala u Phoenixu, ekonomisti su pokazali da nakon neočekivanog poraza košarkaša Phoenix Sunsa u NBA ligi ocjene restorana od mušterija na popularnom online-servisu Yelp znatno padaju u sljedeća 24 sata", navodi.
Božo Skoko

profesor odnosa s javnošću i jedan od vodećih hrvatskih komunikacijskih stručnjaka

Doživjeli planetarnu popularnost

Dr. sc. Božo Skoko prošloga je tjedna u Večernjem listu podsjetio kako je Hrvatska tijekom prvenstva u Rusiji doživjela planetarnu popularnost: "U nekoliko tjedana svjetski mediji su pisali o Hrvatskoj više nego posljednjih 20 godina. I to uglavnom u pozitivnom kontekstu. Dali smo povoda i motiva da se ljudi diljem svijeta počnu zanimati za nas. Neki su nas, zahvaljujući nogometu, prvi put potražili na karti svijeta, drugi su tražili na Googleu informacije o našem sportskom talentu, mentalitetu i posebnostima. A u medijima diljem svijeta, osim o dobroj igri, pisalo se i o stvaranju hrvatske države, načinu života, pobjedničkom duhu, gospodarstvu, poznatim Hrvatima, zanimljivostima i turističkim atrakcijama."
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike