Novosti
DVIJE GODINE REGISTRA “NE ZOVI”

U registru je upisano 38.687 brojeva zabranjenih za trgovce
Objavljeno 11. veljače, 2019.
Vlasnik broja treba ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svome operateru

Registar za zaštitu potrošača "Ne zovi" - javni registar telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, a da prethodno ne nabave pristanak - nedavno je proslavio svoj drugi rođendan. Iz mjeseca u mjesec sve je više građana u Registru koji na taj štite svoju privatnost. No, ipak, zabilježeno je i nekoliko slučajeva onih koji, unatoč upisu u Registar, to nisu uspjeli učiniti.

Registar "Ne zovi" s radom je započeo u siječnju 2017. te je u njega do kraja prve godine djelovanja upisano 27.500 telefonskih brojeva korisnika, a u 2018., odnosno zaključno sa siječnjem 2019. godine, ukupno je upisano 38.687 telefonskih brojeva. Registar vodi Hrvatska regulatorna agencija za mrežnu djelatnost (HAKOM) iz koje izvještavaju kako su zadovoljni s postignutim rezultatima.

"HAKOM smatra da su korisnici uvođenjem Registra ‘Ne zovi‘ ostvarili dodatan stupanj zaštite od neželjenih poziva, odnosno da je postignuta svrha da se korisnici, koji ne žele zaprimati pozive vezane uz daljinsku prodaju, zaštite od takvih poziva. Nadalje, HAKOM konstantno radi na informiranju građana o njihovim pravima vezanim uz korištenje elektroničkih komunikacijskih usluga, pa među ostalim i o mogućnosti upisa u Registar ‘Ne zovi‘, a isto će nastaviti i dalje kako bi popularizirao sve mogućnosti koje korisnici imaju na raspolaganju, a koje omogućavaju bezbrižno i transparentno korištenje elektroničkih komunikacijskih usluga", kažu iz HAKOM-a te objašnjavaju kako Registar funkcionira prema principu da se, ako osoba ne želi da ju trgovci kontaktiraju kako bi vam prodali neku uslugu ili proizvod putem telefona, podnosi zahtjev svome operateru da njezin broj telefona upiše u Registar. Jednako tako, ali u obrnutom smjeru funkcionira i ispis iz Registra.

"Vlasnik broja treba ispravno ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svome operateru. Zahtjev se može dostaviti operateru uvijek na najmanje dva načina: poštom ili osobnom dostavom u poslovnici operatera. Operater će provjeriti valjanost zahtjeva i temeljem njega, u roku od najviše 7 dana, upisati broj u registar. Napominjemo da operater svojim korisnicima može omogućiti podnošenje zahtjeva i na druge načine (prvenstveno elektronički), ako pri tome može autentificirati/identificirati korisnika koji je podnio zahtjev (primjerice preko korisničkih pretinaca za koje je potrebno unijeti korisničko ime i zaštićeni su lozinkom). Eventualni elektronički način dostave zahtjeva svakako prethodno provjerite sa svojim operaterom", objašnjavaju iz HAKOM-a, na čijoj se internetskoj stranici može preuzeti obrazac zahtjeva.

Iako nije riječ o sustavu bez greške, iz HAKOM-a ističu kako se do sada pokazalo da funkcionira bez puno mana. "HAKOM je u vremenu od uvođenja Registra ‘Ne zovi‘ zaprimio par prijava korisnika vezano uz nepravodobno upisivanje u Registar od strane operatera i utvrdio da je riječ o nenamjernim propustima prilikom administriranja brojeva korisnika, te je to bilo ispravljeno u najkraćem mogućem roku", kažu iz HAKOM-a.

Ivana Solar
ZAHTJEVNO
Unatoč brojnim prednostima, ostaje činjenica da je pristup Registru “Ne zovi” otežan pojedinim kategorijama potrošača zbog dokazivanja “vlasništva” broja koji se želi upisati u Registar. Riječ je prije svega o korisnicima pre-paid brojeva i starijim osobama koje su često žrtve telefonskih prijevara, a za koje je procedura prijavljivanja u Registar prezahtjevna. Naime, zahtjeve za uvrštenjem neregistriranih pre-paid brojeva, za koje se ne zna vlasnik, operateri ne prihvaćaju, a korisnici pre-paid kartica u pravilu ne žele biti registrani nigdje. S druge strane, kako bi, primjerice, unuk pomogao baki da se riješi “dosadnih trgovaca” on mora od nje dobiti pisanu punomoć, zbog čega mnogi odustaju od daljnjih koraka i upisivanja u registar.