Novosti
GOSPODARSKA GRANA U PORASTU

Od 2010. prihodi putničkih agencija porasli za 54 %
Objavljeno 6. kolovoza, 2018.
U pitanju je snažna industrija visoke dodane vrijednosti koja pridonosi cjelogodišnjem turizmu

Turističke agencije imaju specifičnu ulogu na tržištu – potiču potražnju kada je ona smanjena i usmjeravaju je prema odabranim destinacijama. Uz smanjenje prostorne koncentriranosti i utjecaja sezonalnosti, utječu i na povećanje potrošnje. Domaće turističke agencije više od 80 posto fizičkog prometa ostvaruju od receptivnih poslova, što pridonosi i razvoju turističkih proizvoda s visokom dodatnom vrijednošću. U skupini mikro i malih poduzetnika ima 99 posto turističkih agencija, gdje gotovo 80 posto ukupnog broja zaposlenih ostvaruje i 80 posto ukupnih prihoda. To su samo neki od zaključaka Analize poslovanja turističkih agencija i turoperatora u razdoblju 2007. – 2017., koju je za HGK proveo Institut za turizam.


Unatoč padu broja noćenja uz posredovanje domaćih turističkih agencija od oko 13 posto, od 2007. godine ova industrija kontinuirano povećava dodanu vrijednost svojih usluga. To je rezultiralo rastom njihovih poslovnih prihoda za gotovo 70 posto i rastom broja zaposlenih za 17 posto za razdoblje od 2007. do 2017. U krizi je došlo do pada prihoda u branši, a tržište se krenulo oporavljati 2016. godine.
"Ovaj rast prihoda djelatnosti uz istodobno smanjenje broja noćenja, potvrđuje da su agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste izvanpansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti. Riječ je o eno i gastro, pustolovnim, zdravstvenim, kulturnim i svim drugim proizvodima posebnih tema i interesa koji istodobno odmiču Hrvatsku od imidža destinacije sunca i mora, pune smještajne kapacitete izvan sezone i omogućavaju cjelogodišnji turizam,“ istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba. U razdoblju od 2010. do 2017. godine broj aktivnih putničkih agencija narastao je za 44 posto, s 870 na 1254, a prihodi za 54 posto, s 3,3 milijarde na 5,1 milijardu kuna. Broj zaposlenih 2017. godine dosegnuo je ukupno 5540, što je 20 posto više nego 2010. godine.
Unatoč izrazito pozitivnim trendovima u financijskom dijelu, Žgomba se posebno osvrnuo na pad broja noćenja u organizaciji domaćih agencija i udjela u ukupnom prometu turističkog sektora: "Na žalost, podaci ukazuju da udio putničkih agencija u ukupnom prometu turističkog sektora opada, što je rezultat neravnopravne tržišne utakmice domaćih agencija s ostalim sudionicima na tržištu. Pritom mislim na pojedine strane online platforme, što donekle regulira nova Europska direktiva o paket i povezanim putnim aranžmanima koja je stupila na snagu u Hrvatskoj kroz Zakon o pružanju usluga u turizmu u srpnju ove godine. Ali i na pružatelje smještaja koji su zbog primjene posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija PDV-om stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na agencije,“ naglasio je Žgomba.
Igor MIKULIĆ
5540

zaposlenih bilo je u putničkim agencijama 2017. godine, što je povaćanje od 20 posto u odnosu na 2010.
Regulirati tržište prema preporuci EU-a
Ako tvrtka smještaj za zaposlenika rezervira direktno od hotela, ima pravo odbitka pretporeza, dok kada to učini preko turističke agencije nema na to pravo. Riječ je o regulativi EU-a koja je direktno vezana uz paket-aranžmane, a u ovom slučaju takva usluga ne pripada pod direktivu. To je potvrdila i studija o utjecaju posebnog postupka oporezivanja na poslovanje agencija u EU-u koju je naručila Europska komisija prošle godine. "Očekujemo da će i naše Ministarstvo financija situaciju pozitivno razriješiti i prije obvezne primjene na razini EU-a”, zaključio je Žgomba.