Novosti
KOCKICE PRODAJU SVE

Za prolazak Vatrenih u polufinale građani potrošili 37 milijuna kuna
Objavljeno 11. srpnja, 2018.
Kada je Hrvatska ušla u četvrtfinale SP-a, potrošeno je 32,5 milijuna kuna više nego tjedan prije

Pobjednički niz hrvatske reprezentacije na Svjetskom prvenstvu u nogometu u Rusiji od Nigerije preko Argentine, Islanda, Danske do pobjede nad domaćinom, čime si je osigurala prolazak u polufinale, ne podiže naciji samo ponos nego i potrošnju.


Brojke govore kako je najvažnija sporedna stvar na svijetu za vrijeme SP-a, u dane kada igraju Vatreni, sve samo ne sporedna, nego prava lokomotiva potrošnje i punih blagajni. Crno na bijelo, potvrđuju to podatci Porezne uprave o fiskalizaciji u dane utakmica Dalićeve izabrane vrste.

Impuls

Samo 7. srpnja kada je hrvatska reprezentacija u Sočiju igrala protiv Rusije i porazila ju te prošla u polufinale SP-a nacija je potrošila čak 37,4 milijuna kuna više nego tjedan dana prije, 30. lipnja. Jer, nogometna smo nacija koju adrenalin zbog pobjedničkog niza Vatrenih trese još od pobjede nad Messijevom Argentinom i raste s približavanjem polufinala, utakmice s Engleskom u Moskvi, pa se u navijačkoj atmosferi ne štedi, nego, dapače, troši i bez kriterija. Navijački rekviziti, navijanje u kafićima, na trgovima pred videozidovima, po kućama, stanovima, potoci piva, tone ćevapa, roštilja, pizza, grickalica, dodatni TV prijamnici... sve to ovih dana pridonosi povećanju potrošnje.
Prema podatcima Porezne uprave, na dan kada smo "kući poslali" Rusiju fiskalizirano je računa u ukupnom iznosu većem od 684 milijuna kuna, a sedam dana prije, na nenogometni 30. lipnja, 646,6 milijuna kuna, pa su Dalić, Modrić, Rakitić i ekipa povećali potrošnju u Hrvatskoj u svim djelatnostima za šest posto, dok je broj fiskaliziranih računa tog dana uvećan za 9 posto u odnosu prema onom sedam dana prije s gotovo 7,5 na 8,1 milijun. Na dan utakmice Vatrenih s Dancima i pobjede nad tom skandinavskom zemljom, ponovo na jedanaesterce, u nedjelju, 1. srpnja, nacija je, podatci su Porezne uprave o fiskaliziranim računima i njihovu ukupnom iznosu, potrošila više od 429,2 milijuna kuna, a tjedan prije, 24. lipnja, više od 396,7 milijuna kuna, znači 32,5 milijuna kuna više na "nogometni dan". Tako su nogomet i navijačka groznica potrošnju te prvosrpanjske nedjelje u odnosu prema onoj prethodnoj, nenogometnoj, povećali za čak 8,2 posto. U ta dva dana nogomet i Vatreni povećali su broj fiskaliziranih računa za 5,6 posto - s 5,1 na 5,4 milijuna.
Direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Tomislava Ravlić kaže kako velika sportska natjecanja, a poglavito europska i svjetska prvenstva u nogometu, donose značajan impuls za gospodarstvo kroz povećanu potrošnju.
- Raspoloženje potrošača je tijekom takvih natjecanja sve samo ne ravnodušno, bilo da je riječ o ushitu zbog pobjede ili tuzi zbog poraza, pa je takav emotivni impuls jedan od preduvjeta koji primjenjuju proizvođači i trgovci u nastojanju da odgovore na želje potrošača - kaže Ravlić.
Trgovine, i velike i male, mame ponudom "u kockicama" - hrvatske zastave, majice, dresovi, navijački šalovi, zastavice za automobile, čak i zastavice s grbom Hrvatskog nogometnog saveza. U đakovačkom "Koncu", prodavaonici pozamanterije, hrvatskih zastava u više veličina imaju cijele godine, no sada ih, kažu, u vrijeme Svjetskog prvenstva, imaju i druge prodavaonice i trgovački centri. Zastava najmanjih dimenzija u "Koncu" je 80, one srednje su 200, a najveće, sa zlatnim resama, 250 kuna. Dječja majica "s kockicama" na štandovima u vrijeme Đakovačkih vezova stajala je 40 kuna, a navijački šal se na policama trgovačkog centra može kupiti za 24 kune. U "dućanima iz susjedstva", koji također uglavnom izdvajaju kutak za navijački asortiman, kažu da u dane utakmica kada igraju Vatreni pojačano idu pivo i grickalice. Zadovoljni trebaju biti i ugostitelji - predsjednica njihova ceha u Đakovu Nada Ališić Prskalo kaže da u dane "tekmi" Vatrenih porast prometa imaju oni koji organiziraju fešte i naprave nešto za jelo što ne ulazi u cijenu, nego se dijeli gostima, no zato se osjeti porast prodaje pića, pogotovo piva.
Raste promet

- Ugostitelji na bazi dnevnog prometa imaju rast od 30 do 40 posto, no tu su i troškovi nabave i pripreme hrane koja se dijeli besplatno. Pivo tih dana ide najbolje - kaže Ališić Prskalo.
To što nogomet i pobjede u njemu čine naciju do te mjere euforičnom i rastrošnom psihologinja Mirjana Nazor svodi i pod iracionalno ponašanje.
- Znam da su ljudi gladni lijepih stvari, da se vole poistovjećivati s poznatima, no ipak je zbunjujuće zašto baš nogomet izaziva toliko oduševljenje, euforiju i potrošnju. Jer, zbunjujuće je da smo mi, koji smo u mnogim pokazateljima na dnu ljestvice, spremni potrošiti i sve dati za samo jedan dan odlaska u daleku Rusiju, na jednu utakmicu. Ne mogu shvatiti odakle tolika količina iracionalnog ponašanja i suludog oduševljenja - kaže Nazor.
U društvima za zaštitu potrošača kažu kako navijačka euforija znatno utječe na potrošače, fanatično kupuju stvari na kojima su kockice, a proizvođači i trgovci igraju na tu kartu. Pravna savjetnica u Savjetovalištu za potrošače u Osijeku Dunja Mak rezimira: Kockice prodaju sve!
Suzana Župan
zadovoljstvo
TRGOVCI I UGOSTITELJI TRLJAJU RUKE
Tomislava Ravlić

direktorica Sektora za trgovinu HGK-a

Raspoloženje je potrošača tijekom velikih natjecanja sve samo ne ravnodušno, bilo da je riječ o ushitu zbog pobjede ili tuzi zbog poraza, pa je takav emotivni impuls jedan od preduvjeta koji primjenjuju proizvođači i trgovci u nastojanju da odgovore na želje potrošača.
Mirjana Nazor

psihologinja

Znam da su ljudi gladni lijepih stvari, da se vole poistovjećivati s poznatima, no ipak je zbunjujuće zašto baš nogomet izaziva toliko oduševljenje, euforiju i potrošnju. Ne mogu shvatiti odakle u Hrvatskoj tolika količina iracionalnog ponašanja.
Uz velika natjecanja potrošnja raste do 10 %
Potrošnja vezana uz velika sportska natjecanja raste do 10 posto, i to najviše u kategorijama bijele tehnike, odnosno televizora, sportske opreme, tj. navijačkih rekvizita, putnih aranžmana (čarter-letova koji se organiziraju za odlaske na utakmice) i u kategoriji hrane i pića - prije svega grickalice, piva i ostala alkoholna pića. Kako bi bili što konkurentniji i odgovorili na potrebe potrošača, odnosno navijača, trgovci primjenjuju razne akcije, popuste i ostale posebne oblike prodaje, koji su im zakonski na raspolaganju, kako bi snizili cijene svojih proizvoda i time dodatno pridonijeli dobroj sportskoj atmosferi - kaže direktorica Sektora za trgovinu pri Hrvatskog gospodarskoj komori Tomislava Ravlić.
NAVIJAČKI KUPUS
U vrijeme navijačke groznice hrvatski proizvođači hrane, pića i drugi pokušavaju sve "obojiti" u crveno-bijele kockice i svemu dati predznak navijačkog, pa u tome ponekad i pretjeruju. Tako je za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva u Brazilu, 2014. godine, salve smijeha i pošalica izazivao - navijački kiseli kupus. Preciznije rečeno - rezani, namijenjen grickanju umjesto kikirikija ili čipsa. Proizvođač je vrećicu s kiselim kupusom "odjenuo" u kockice. Potom, nudi se i navijački gemišt, navijački sladoled, navijački miks mesa za roštilj, navijačke grickalice… Zabilježen je i slučaj - navijačke metle, čija je drška "presvučena" crveno-bijelim kockicama - uistinu artikl i dizajn bez kojeg ni jedno kućanstvo ne može.