Novosti
POLJOPRIVREDA NE OSJEĆA REKORDE TURIZMA

Na Jadranu ponuda iz uvoza, a Slavonija baca kvalitetnu hranu
Objavljeno 29. kolovoza, 2017.
Upita iz turističkog pojasa za naše proizvode nema - nezadovoljno poručuju slavonski poljoprivrednici

Ministarstvo turizma objavilo je početkom kolovoza da Hrvatska obara turističke rekorde, a srpanj je donio tri milijuna više noćenja.

Ukupno je od početka godine zabilježeno 7,5 milijuna noćenja više nego u sedam prošlogodišnjih mjeseci, a uzimajući u obzir najave za nastavak turističke godine, Hrvatska bi ove godine mogla dosegnuti brojku od čak 100 milijuna noćenja. Isto tako, s obzirom na odlične rezultate u predsezoni, ali i odličnu najavu za posezonu, očekujemo da ćemo ostvariti i znatan rast u ostvarenim prihodima u turizmu, odnosno oko 700-800 milijuna eura više nego prošle godine, komentar je ministra turizma Garija Cappelija na dobre pokazatelje.

Uvozni lobi

– Zarada u turizmu ove će godine biti oko 10 milijardi eura, to će prijeći 20 posto udjela u BDP-u - procjenjuje predsjednik Sindikata turizma Eduard Andrić. Respektabilne su to brojke s plavog mora, no na drugoj strani, zeleni dio Hrvatske, Slavonija, tvornica hrane, tvrdi da njezina proizvodnja ne osjeća sezonu.

- Upita iz turističkog pojasa za naše proizvode nema - nezadovoljno poručuju slavonski poljoprivrednici, optužujući za to politiku uvoza i uvozni lobi te naglašavajući izostanak uređenog sustava spajanja zelene i plave Hrvatske kroz plasman slavonskih proizvoda u turističkoj sezoni.

- Kada bi se spojili Slavonija i more, mi bismo bili Švicarska - poručuje Ivan Klasnić iz Slavonskog Kobaša, predsjednik Udruge proizvođača mlijeka Brodsko-posavske županije. On i sinovi proizvode mlijeko, drže tovnu junad, svinje, telad...

- No, ni u jednoj od tih proizvodnji nemamo koristi od sezone. Ništa ne odlazi na more, a to kažu i drugi. Brat mi se bavi proizvodnjom kulena, ni jedan kulen nije prodao na more. Takva je politika – uvozi se sve. Na djelu je uvoznički lobi i diktat trgovačkih lanaca i na taj način opskrbljuju se hotelijeri i restorani. Imamo i Ministarstvo poljoprivrede i Ministarstvo turizma, a nigdje nema volje da se to promijeni i uredi na način da i Slavonija svake godine kroz siguran plasman osjeti na svojoj koži rekorde u turizmu - negoduje Klasnić.

Nezadovoljni su i povrtlari

– Dok sam bila na moru, kilogram uvezene rajčice bez okusa i mirisa stajao je 15 kuna, a mi svoju domaću, kvalitetnu rajčicu moramo bacati jer nemamo kamo s njom. Mi, domaći proizvođači iz Slavonije, nemamo prođu na moru ni jedan posto. Moj OPG veliki je proizvođač povrća i nitko s mora nije kontaktirao s nama. Turistička sezona preplavljena je uvozom, ništa nije fino, ništa nije domaće, a mi nemamo kome plasirati. A, zna se, kada ovdje stagnira, treba slati na more jer je sezona, no nitko nas ne zove. Otoci su toliko skupi; rajčica je na moru stajala po 15, a moja po dvije kune i nešto na veliko i nitko je nije htio otkupiti. Pa zar se država ne može pobrinuti bar za takvu skupoću na otocima?! Paprika i breskva ondje su 15, a na osječkoj autotržnici to je voće dvije kune. Na moru je kilogram lubenice sedam kuna, a ovdje se baca jer se nema kamo s njom. Nismo organizirani - uspoređuje besmisao nespajanja turističke plave i zelene Hrvatske povrtlarka Blaženka Škorvaga iz Punitovaca u Osječko-baranjskoj županiji.

Zaštita

Ni slavonska svinjetina ne nalazi put do želudca turista. Svinjogojac Mirko Kolić iz Budrovaca pokraj Đakova kaže da ove sezone na more nije plasirao ni dva posto proizvodnje.

– Uvoz je nemilosrdan – od mlijeka, mesa, sira... Uvozni lobiji su jaki, bogati, zanima ih samo cijena, profit. Vani su daleko veći proizvođači, manje su kamate, daju se subvencije, pa je i to meso jeftinije, a za čim naši na moru posežu. Ministar je dosad išao u zaštitu domaće proizvodnje, no onda se “dogodio uvozni pravilnik” - kaže Kolić. I on dodaje da upita s Jadrana nema.

Nezadovoljstvo što se dobra turistička sezona nije odrazila na slavonsku poljoprivredu postoji i među OPG-ovima Virovitičko-podravske županije. OPG-ovac Ivica Marović iz Jugova Polja pokraj Suhopolja kaže kako se na njegovu području na potražnji i plasmanu robe uopće ne osjeća da je sezona u tijeku. I on problem vidi u uvozničkom lobiju “koji za naše proizvode ne dozvoljava da nađu put do mora.”

– Dva mi se prijatelja bave povrćem i ne mogu ga plasirati u sezonu. Posrijedi su velike ucjene - kaže Marović i predlaže da se trgovačkim lancima i dobavljačima s Jadrana da obveza da jedan dio proizvoda svakako mora biti iz domaće proizvodnje.

Suzana ŽUPAN
U SEZONI ZAVRŠI SAMO TREĆINA DOMAĆIH PROIZVODA

Predsjednik Sindikata turizma Hrvatske Eduard Andrić procjenjuje da u sezoni završi samo trećina domaće hrane. “Problem je i u upravama društva, u prvom redu hotelskih kuća kao najvećih potrošača, ali i ostalih – obrtnika i restoratera jer svi trče za profitom i ne vode računa o kvaliteti proizvoda, nego su se opredijelili za uvozne artikle jer je to jeftinije i donosi veću dobit. No, dugoročno gledajući griješe jer ne razmišljaju o godinama pred nama, nego kratkoročno svi gledaju neki svoj interes”, kritizira Andrić neosjetljivost turističke Hrvatske na domaću proizvodnju. Priče o spajanju zelene i plave Hrvatske nazvao je već izlizanom frazom. “Bitna je zakonodavna i izvršna vlast kroz ministarstva turizma i poljoprivrede koja trebaju naći mjere gdje bi država prisilila turistička područja da se okreću domaćim proizvodima, ali i olakšala kroz porezna davanja da domaći proizvođači budu konkurentniji”, kaže Andrić i ocjenjuje kako je i u ovom slučaju sve prepušteno stihiji.

NE PROLAZI NI SLAVONSKI MED

Predsjednik Udruge pčelara Đakovštine Željko Tomić kaže kako ove sezone nitko nije zvao s mora da naruči slavonski med. “Med koji se tamo prodaje je sumnjive kvalitete, visoko fruktozni sirup po cijeni od 30 kuna. Naš pravi, kvalitetan med stoji kod nas, ali ga drugdje nema jer ga otkupljivači ne traže, na djelu je uvoz. Tog sirupa je iz Kine i od drugdje uvezeno čak 1800 tona”, žali se Tomić.

Baranjski voćari zadovoljni

Baranjski voćari svijetli su primjer kako pronaći put do turističke sezone. Nikola Velicki, direktor tvrtke Rabo iz Kneževih Vinograda, kaže kako itekako osjete plasman svoje robe na turističkom području. “Dosta radimo s tamošnjim najjačim lancem Tommy koji je jako dobro pozicioniran, imamo dobar odnos s njima, vrlo su korektni. Mi upite hotelijera i restorana nemamo jer radimo veleprodaju”, kaže Velicki. Ocjenjuje kako je sezona definitivno ta koja osjetno gura protok roba. “Više je akcija, roba brže ide. Mi možda osjetimo malo više jer smo u direktnom kontaktu s marketom, a manji idu preko otkupljivača koji rade otkup, pakiranje i distribuciju, pa oni ovdje možda nemaju taj 'feeling'. Turistička sezona je sve jača i sve se osjeti. No, kod nas tržište nije sređeno do kraja, nema nekog pretjeranog reda, poslovna kultura i praksa nisu kao vani. Uvoz ne možete spriječiti. No, nije plasman najveći problem, to je nedostatak ljudi, radne snage”, upozorava Velicki.

bez koristi

IZ ZARADE OD TURIZMA SLAVONIJI SAMO MRVICE

Možda ste propustili...