Mozaik
23. SFF:

Bugarska i gruzijska
kinematografija predstavile
se filmovima “Pravci” i “Taoci”
Objavljeno 16. kolovoza, 2017.

Kinematografije Bugarske i Gruzije filmovina “Pravci” odnosno “Taoci” predstavile su se publici 23. Sarajevo Film Festivala (SFF) u ponedjeljak, u natjecateljskoj konkurenciji za najbolji igrani film.

Film “Pravci” čiju režiju potpisuje Stefan Komandarev donosi naizgled banalnu priču u bugarskom društvu suočenom s izazovima tranzicije u postkomunističkom razdobju. Film, nastao u bugarsko-njemačko-makedonskoj koprodukciji sastoji se iz nekoliko na prvi pogled nepovezanih epizoda iz kojih je na suptilan način satkana cjelina priče koja će se svojom univerzalnom dimenzijom dojmiti svakoga, živio on u Bugarskoj, Rumunjskoj, Hrvatskoj ili Bosni i Hercegovini.

Specifičnost "Pravaca" je i to što je riječ o još jednom od ostvarenja nastalih bez naslovnih uloga. Zapravo je desetak likova, od kojih pet u ulogama taksista, neposrednih svjedoka, ali i aktera različitih ljudskih sudbina. Svi su podjednako važni i čine dio savršenog filmskog mozaika koji je Komandarev na kraju sklopio.

Sam je redatelj na konferenciji za novinare poslije projekcije kazao kako mu je jedan od vodećih motiva u filmu bio vic koji mu je ispričao taksist: Bugarska je zemlja optimista. Razlog je jednostavan: svi pesimisti i realisti su je napustili a trećina koja je tamo ipak ostala živjeti ne može biti drugo do dio klase optimista.

Otići ili ostati, a ako je odluka ostati, onda što promijeniti, to je dvojba koja nije samo Bugarska.

"Želio sam naprosto postaviti pitanje kako stvari promijeniti", kazao je Komandarev.

Gruzijska kinematografija na ovogodišnjem SFF-u ima čak dva od sedam filmova koji se natječu za naslov najboljeg u kategoriji igranog. U ponedjeljak su premijeru imali "Taoci" u režiji Reze Gigineishvilija.

Priča je to o potrazi za slobodom potkraj sovjetske vladavine. Sva potraga treba dobar plan, no kako to obično biva, malo koji plan preživi u susretu s realnošću. Gigineishvili je kazao kako zbivanja iz razdoblja poput onog 80-ih godina još uvijek predstavljaju neku vrstu otvorene rane i u gruzijskom društvu pa su tako i dio njegovih osobnih trauma iz djetinjstva s kojima se u konačnici ipak valja sučeliti.

U Sarajevu je četvrtog dana SFF-a prikazano i ostvarenje Hane Jušić "Ne gledaj mi u pijat". To je ujedno jedini hrvatski igrani film na 23. SFF-u, a prikazuje se izvan konkurencije u okviru programa "U fokusu".Hina

Najčitanije iz rubrike