Novosti
NEAMBICIOZNI ILI REALNI?

Mladi nemaju vjere u sebe i plaše se biti poduzetni
Objavljeno 10. rujna, 2016.
Ovakva situacija neće bitno mijenjati dok dođe do većih promjena u samom društvu

Sudeći prema rezultatima istraživanja o mladima koje je proveo Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, mladi u Hrvatskoj su, kada je riječ o njihovim profesionalnim i drugim planovima i vizijama, neambiciozni, nekreativni i nepoduzetni.

Ako je tome tako - odgovornost za to uvelike treba tražiti u nepoticajnom obrazovnom sustavu, kao i u društvenim prilikama u kojima žive. Jer, što se tiče njihovih profesionalnih aspiracija, čak 80 posto mladih u našoj zemlji želi siguran posao koji će im osigurati egzistenciju. A, u Hrvatskoj je prva asocijacija na to “državni” posao. Nadalje, 40 posto imaju želju za dodatnom edukacijom i usavršavanjem, a samo trećina želi raditi neki društveno-koristan posao, ili imaju poduzetničke ambicije. Uzroke treba tražiti i u višegodišnjoj krizi što je rezultirala visokom nezaposlenošću koja je veliki uteg mladima u njihovim profesionalnim planovima. Jer, prema podacima HZZ-a, u nezaposlenosti u prvih šest mjeseci 2016. mladi participiraju s visokih 30 posto. Zabrinjava i podatak da se u tom vremenu na biro prijavilo 53.100 mladih osoba, što je 44 posto ukupno novoprijavljenih. I zato mladi priželjkuju sigurne poslove. Slušaju pritom i glas starijih – da im samo takvi poslovi jamče sigurnu budućnost, kao i život prema modelu “do mirovine na jednom radnom mjestu”.

Destimulirajuća klima

Uz sve, mladima nije niti za zamjeriti, jer uronjeni su u hrvatsku stvarnost koja svjedoči da je najsigurniji posao onaj vezan uz državnu i javnu upravu, državna poduzeća, gradske uprave i poduzeća i slično, jer da ti poslovi jamče i sigurnu, redovnu i solidnu plaću te kvalitetna radnih prava, a što je u drugim sektorima, poput realnog, često “proizvoljna stvar”. Uz takav rezon, ispada da su mladi u Hrvatskoj u danom trenutku samo realni. Smatra to i mladi Đakovčanin Vedran Poljak. Odnedavno radi u Zagrebu, na portalu za poduzetnike.

– U ovakvoj nestimulirajućoj, neohrabrujućoj klimi, mladi su izgubili vjeru u vlastite mogućnosti i to ih koči. Boje se biti poduzetni jer stalno slušaju “kako je ovaj propao, pa je i onaj propao”. Nije za zamjeriti kada se traži siguran posao, jer vremena su kada treba biti jako oprezan, da se postojeće radno mjesto čuva. Stalno se ponavlja: Važno je da radiš. Moj primjer – u Zagrebu sam, počeo sam raditi, plaćam stan, hranu i režije i ne mogu samo tako olako krenuti u nešto drugo, novo, a i vidim ovdje mnogo potencijala i prigode za stjecanje iskustva - iskren je Vedran Poljak. Student je prava i grafičkog dizajna no, iako formalno ovaj mladi čovjek nije poduzetnik, ipak je poduzetan – iako još nije diplomirao, odlučio je zaposliti se i steći svoju kunu.

– Đakovo mi je postalo pretijesno, dosta frendova je otišlo izvan zemlje, ili u druge dijelove Hrvatske. Ne mogu čekati da mi padne s neba - kaže Poljak, no i znakovito poručuje kontra toga da su mladi nepoduzetni: “Svaki konobar danas, sutra želi otvoriti svoj kafić”.

Osječki sociolog Krunoslav Vukelić o rezultatima istraživanja kaže kako oni, zapravo, nisu neočekivani ni posebno drugačiji nego što su bili prije desetak i više godina.

- Mladi su praktički lakmus-papir i starijih generacija, s tim da su možda danas skloniji više nego neke prijašnje generacije otisnuti se i izvan zemlje ili promijeniti mjesto stanovanja unutar Hrvatske što su poslodavci prije često isticali kao veliki problem, nemobilnost radne snage općenito - kaže Vukelić. Možda je doista čudno, nastavlja, da svega 10 posto mladih izražava želju za znanstvenim radom, ali je to, s druge strane, dodaje, odraz i nekog realnog sagledavanja situacije.

Trebamo promjene

– Moja je pretpostavka da se ovakva situacija neće bitno mijenjati dokle god ne dođe do nekih većih promjena u samom društvu, poduzetničkoj klimi, a pogotovo i u ovakvom klijentelističkom odnosu manje-više svih stranaka prema državnim službama. Osobno, parlamentarne i lokalne izbore sve više vidim kao vrijeme nakon kojeg se primjećuje pojačani rad kadrovskih službi državnih i javnih poduzeća i tijela - zaključuje Vukelić.

U poslovnoj zajednici, u HUP-u, ovakvim rezultatima istraživanja nisu iznenađeni.

- Oni su odraz stanja u kojem se nalazimo, odraz stava politike i društva prema poduzetništvu i privatnoj inicijativi. Mladi svoja mišljenja i stavove formiraju na temelju onoga što vide i čuju u okolini i medijima. S jedne strane vide javni sektor i državu u kojoj su plaće visoke, u kojoj nema mjerenja kvalitete rada i pozivanja na odgovornost i u kojoj se praktički ne može dobiti otkaz bez obzira na to koliko je netko loš u poslu ili koliko bilo loše stanje u zemlji. S druge strane je privatni sektor, poduzetnici i privatne tvrtke, u kojima se traži visoka predanost poslu uz mnogo sati rada, visoka produktivnost, stalno učenje i spremnost na stalne promjene, u kojemu se mjere rezultati svačijeg rada, a otkazi su itekako mogući u vrijeme krize i loših poslovnih rezultata. Pritom se i dalje na temelju pojedinih negativnih primjera sve poduzetnike prečesto olako tretira kao ljude sumnjivih namjera, s onu stranu zakona, izrabljivače koji ne žele isplaćivati plaće. Ako imaju prilike čuti poduzetničke priče onda pak čuju o tome koliko je teško poslovati u Hrvatskoj, o visokim porezima, kompliciranim zakonima, o prevelikoj birokraciji, o sporom pravosuđu, o nemogućnosti da na tržištu nađete radnu snagu. Stoga je logično da mladi ljudi biraju državne službe, da nisu zainteresirani okušati se u poduzetništvu. To je naravno za nas kao zemlju loše, jer su upravo poduzetnici i privatni sektor jedini generatori održivog i dugoročnog ekonomskog rasta - kaže glavni direktor HUP-a Davor Majetić.

Suzana ŽUPAN
Poduzetništvo im nije atraktivno zbog nameta

Nažalost, svima, osim onima koji bi se trebali time pozabaviti, ali se žele baviti samo samima sobom, jasno je da je poduzetništvo u teškom položaju zbog više razloga - previsoki nameti, prevelik pritisak državnih institucija, inspekcije koje kažnjavaju zbog jednog zareza, nejasni propisi koji stvaraju nesigurnost itd. Uz sve to, ono nije ni posebno atraktivno mladima, što dovodi do toga da većina poduzetnika to postane iz nužde, a ne zbog vlastitih ambicija ili uočavanja poslovne prilike. Stoga se državne službe vide kao mjesta koja pružaju sigurnost i u pogledu plaće i u pogledu neke trajne sigurnosti, dok se privatne tvrtke promatraju kao poslodavci koji ne mogu ponuditi ama baš ništa od toga, kaže sociolog Krunoslav Vukelić.

Mladi i udruge: Niti vas poštuju institucije, niti oni za koje radite

Vedran Poljak aktivan je u Udruzi za mlade Đakovo, gdje je stekao iskustvo o radu na tom polju. “Nakon nekoliko godina koliko radimo, mogu reći – niti vas institucije poštuju, niti ljudi za koje radite, pa vam samopouzdanje padne. Mladi žele završiti fakultete i dobiti sigurne poslove, a to nije baš tako. Ponajviše su uspješni ako se udruže oko nekih zajedničkih interesa. No, postali su pasivni i umorni na temu o udrugama. Entuzijazam brzo splasne čim se tu počne 'vrtjeti' neki novac pa onda početna masovnost padne na samo nekoliko ljudi. Mladi ne idu više toliko ni u kafiće, sve se 'vrti' oko mobitela, sve je postalo virtualno”, kaže mladi Đakovčanin Vedran Poljak.

MIJENJATI PODUZETNIČKU KLIMU

- HUP u svakoj prilici upozorava da moramo mijenjati poduzetničku klimu i stvoriti poticajnije uvjete za poduzetništvo. Politika i državna administracija moraju promijeniti stav prema poduzetnicima i sustavno podržavati poduzetnike, a kroz sustav obrazovanja moramo mlade educirati o poduzetništvu i poticati ih da se i sami okušaju u poduzetničkim poduhvatima. Napredne su i uspješne upravo one zemlje koje imaju takav odnos prema poduzetništvu. Osim toga, kada je riječ o sustavu obrazovanja on se mora u većoj mjeri usmjeriti na poticanje izvrsnosti, kreativnog i kritičkog razmišljanja, analitičnosti i rješavanja problema. Poplava odličnih ocjena, neujednačenost kriterija ocjenjivanja, kao i inzistiranje na učenju podataka i činjenica napamet, osim što im ne pomažu u osposobljavanju za ono što će im trebati sutra kada iziđu na tržište rada, od najranije dobi mlade ljude usmjeravaju u krivome smjeru i usađuju im krive vrijednosti - kaže glavni direktor HUP-a Davor Majetić.

strah

SAMO TREĆINA MLADIH IMA PODUZETNIČKE AMBICIJE

80

posto mladih u Hrvatskoj želi siguran posao koji će im osigurati egzistenciju

40

posto mladih u Hrvatskoj imaju želju za dodatnom edukacijom i usavršavanjem

1/3

mladih želi raditi neki društveno-koristan posao, ili imaju poduzetničke ambicije

Možda ste propustili...

U PREGOVORIMA O VLASTI - DAN STANKE

Plenković: Znao bih za anketu da postoji

IZVJEŠĆE O PRIRODNIM KATASTROFAMA

Stručnjaci: Europa e posebno ranjiva

Najčitanije iz rubrike