Novosti
MILANOVIĆ, KARAMARKO ILI PETROV - SVE IH ČEKA ISTO:

Hrvatsku 2016. čekaju oštri rezovi jer će država morati uštedjeti još 3 mlrd. kuna
Objavljeno 26. studenog, 2015.
Javni dug dosegnut će 92,7 % BDP-a, ali Hrvatska polako prestaje tonuti

Vezani članci

GUVERNER ZABRINUT

Vujčić: Važno je što prije formirati vladu

Ove i iduće godine gospodarstvo će rasti, a prosječno očekivana stopa je između 0,9 i 1,1 posto. No, to nije pravi oporavak, upozoravaju u Hrvatskoj udruzi banaka.

Prosjek prognoza šest ekonomista iz šest najvećih hrvatskih banaka upućuje na to da Hrvatsku u idućoj godini ne očekuju financijski poremećaji. Ekonomisti koji očekuju usporavanje rasta u 2016. ujedno očekuju i malo nižu vrijednost kune i malo više kamatne stope. To je tiho upozorenje da se Hrvatska nalazi u krhkoj ekonomskoj poziciji. Prosječna prognoza rasta za EU iznosi 1,9 posto u 2015., pa je Hrvatska s predviđenim rastom od 1,1 posto među državama na začelju te tablice, a lošiji su samo Grčka, Italija, Austrija i Finska.

Ono što Hrvatsku očekuje 2016. godine je ispunjavanje financijskih zahtjeva Europske komisije. Ovu godinu, prema prognozi Komisije, deficit državnog proračuna bit će oko 4,9 posto BDP-a, iako je prema preporuci EU-a morao biti maksimalno 3,9 posto, a u 2016. godini 2,7 posto BDP-a.

Posve je realno već sada procijeniti da je nemoguće ispuniti kriterije iz Procedure prekomjernog deficita, i možemo se samo nadati da će EK malo popustiti i tražiti da u idućoj godini smanjimo deficit na 3,9 posto BDP-a. Ako se to i dogodi, ako Europska komisija malo popusti, teško je vjerovati da će to učiniti kreditori koji obično, zbog povećane rizičnosti plasmana, povećavaju kamate na naš dug. Ako dođe do povećanja kamata na javni dug samo za jedan posto, tada će to značiti 11 milijardi kuna dodatnog troška za državu do 2020. godine.

Odricanja

No, što to konkretno znači? U prvome redu odricanja, rezanja i smanjivanja (financijskih) prava i davanja u vrijednosti dvije, vjerojatnije čak tri milijarde kuna. To znači da bi rashodi trebali pasti na 115 ili 114 milijardi kuna. Odnosno, deficit po gotovinskoj metodi bi u ovoj godini trebao iznosit 10,5 umjesto 12,5 milijardi kuna, a prema ESA metodi, koja uključuje zdravstvo i neka javna poduzeća 4,2 posto (oko 13, 5 milijardi kuna) umjesto 4,9 posto BDP-a (što je projekcija EK).

U slučaju da u 2016. rast BDP-a bude jedan posto, a inflacija oko 1,1 posto, povećat će se prihodi države, a deficit će se dodatno smanjiti. No, smije li Hrvatska riskirati i oslanjati se samo na to ili konačno ozbiljno mora krenuti u plansko smanjivanje potrošnje? Upravo je to plansko smanjivanje rashoda jedan od prioriteta nove vlade i potpuno je nebitno hoće li ju okupiti i formirati SDP, HDZ, Most... Hrvatskoj su potrebni odlučni financijski potezi koje je trebalo davno napraviti, no što su parlamentarni izbori bili bliže, za njih je bilo sve manje političke hrabrosti. Jer, snažni rezovi obično znače siguran gubitak izbora.

- Negativni rizici na visinu javnog duga i dalje ostaju slaba fiskalna konsolidacija, uz potencijalno visok proračunski deficit, što će posljedično dovesti do daljnjeg porasta javnog duga koji bi do kraja godine mogao dosegnuti razinu od 90 posto BDP-a. Osim toga, cijena predizbornih obećanja mogla bi biti dodatni uteg na održivost javnog duga, što u konačnici zatvara krug slabog ekonomskog rasta, visokog udjela javnog sektora u gospodarstvu te rastuće opasnosti od tzv. učinka grude snijega.

Bolje prognoze

Naime, prema posljednjim podacima Ministarstva financija, u prvih osam mjeseci ove godine ukupni rashodi konsolidirane središnje države za plaćanje kamata premašili su iznos od osam milijardi kuna, što je čak 12,2 posto više u odnosu na isto razdoblje lani, a dvoznamenkasti relativni godišnji porast rashoda za kamate, koji su na razini od 4 posto BDP-a, zahtijeva mnogo snažniji realni gospodarski rast koji bi smanjio rastuće opasnosti od neodrživog kretanja hrvatskog javnog duga, upozoravaju analitičari RBA.

- Za iduću godinu Europska je komisija povećala svoju prognozu rasta za Hrvatsku s 1,2 % na 1,4 %, a nastavak blagog ubrzavanja rasta BDP-a predviđa i za 2017. godinu (1,7 %). Takve stope ipak su niske kada je u pitanju brže dostizanje prosječne razine razvijenosti EU pa i razine gospodarske aktivnosti iz 2008. godine. Naime, uz stopu od 1,7 % Hrvatska bi tek za sedam godina dostigla razinu koju je imala u toj pretkriznoj godini. Stope rasta predviđene za Hrvatsku niske su i u usporedbi sa svim članicama EU i s usporedivim zemljama, tzv. novim članicama EU. Uz to, treba napomenuti da se prema očekivanom trendu laganog ubrzavanja rasta u sljedeće dvije godine Hrvatska ubraja u malobrojnu skupinu od osam članica EU u kojima se očekuju relativno niske stope rasta - upozoravaju u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Eduard SOUDIL
REZULTATI NOVE ANKETE HRVATSKE UDRUGE BANAKA
Što nas čeka do kraja 2015. i u 2016. godini

l GOSPODARSKI RAST: Hrvatska će ove godine zabilježiti gospodarski rast (prosječno očekivanje stope rasta iznosi 0,9 posto). Rast će se sljedeće godine zadržati na približno istoj razini. Četiri od šest ekonomista očekuju isti ili brži rast 2016. nego 2015. (najveći optimist očekuje 1,2 posto), no dva ekonomista predviđaju usporavanje rasta na 0,5 posto.

l NEZAPOSLENOST: Stopa nezaposlenosti će uz tako anemičan rast ostati na (pre)visokoj prosječnoj razini od 16,8 posto u 2015. i 16,4 posto u 2016. godini.

l IZVOZ I INVESTICIJE: Glavni čimbenik rasta i dalje je izvoz. Očekuje se realan rast izvoza roba i usluga po prosječnoj očekivanoj stopi od 8 posto u 2015. i 5 posto u 2016. godini. Investicije će tek od 2016. početi značajnije pridonositi rastu po prosječnoj stopi od 2,7 posto.

l PLAĆE I POTROŠNJA: Očekuje se ubrzanje rasta prosječnih plaća na 1,1 posto. Nakon deflacije od 0,3 posto u ovoj, očekuje se niska inflacija od 1,1 posto u sljedećoj godini. Unatoč tome, postoji visok stupanj suglasnosti o tome da se osobna potrošnja neće znatnije oporavljati.

l DRŽAVNA POTROŠNJA: U 2016. očekuje se realan pad državne potrošnje po stopi od 1,2 posto zbog nužne fiskalne konsolidacije.

l JAVNI DUG I PRORAČUNSKI DEFICIT: Omjer javnog duga i BDP-a u sljedećoj će godini ipak rasti malo sporije nego ranijih godina: nakon dostizanja 89,5 posto BDP-a na kraju ove godine, omjer bi sljedeću trebao završiti na razini od 92,7 posto. Ipak, deficit proračuna opće države bit će neznatno manji: nakon 5,4 posto BDP-a 2015., ekonomisti očekuju deficit od 5,1 posto BDP-a 2016.

l KAMATNE STOPE I TEČAJ: Očekivani rast kratkoročnih kamatnih stopa (kraj 2016. u odnosu na kraj 2015. godinu) ne prelazi 0,3 posto, a tečaj će biti stabilan na oko 7,7 kuna za euro.

4 %

BDP-a iznose zashodi za kamate na kredite koje je podignula država

295

milijardi kuna iznos je hrvatskog javnog duga

69

tisuća kuna duguje svaki građanin Hrvatske na ime javnoga duga

Zvonimir Savić

direktor Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK

Pad broja zaposlenih

Pad broja registriranih zaposlenih u padu je već sedam godina zaredom. Očekujemo da će nakon prosječnih 1,55 milijuna iz 2008. godine, broj zaposlenih u 2015. godini iznositi oko 1,33 milijuna, što je smanjenje za 220.000 osoba, odnosno za oko 14 %. Loše stanje na tržištu rada u Hrvatskoj ilustrira podatak da je Hrvatska, uz Grčku i Španjolsku, među tri članice EU-a s najlošijim pokazateljima tržišta rada.

ZA KAMATE

SMO PLATILI OSAM MILIJARDI KUNA U OSAM MJESECI

Možda ste propustili...

ZAŠTITA PRIRODE I OKOLIŠA U MEDIJIMA

Velebitska degenija za najbolje novinarske radove

SUPRUGA GA PRIJAVILA ZA PRIJETNJU I NASILJE U OBITELJI

Priveden čelnik gospićkog HDZ-a

Najčitanije iz rubrike