Kultura
TOSCA NA SCENI HNK OSIJEK

Kao premijera, ako ne i bolje
Objavljeno 6. studenog, 2015.
Četiri osječka solista na četvrtoj izvedbi popularne opere

Pripremajući prvu ovosezonski premijernu operu na sceni osječkog HNK redatelj Ozren Prohić napomenuo je da je ugodno iznenađen osječkim ansamblom te da u podjeli glavnih uloga u operi Tosca ima čak po dvije kvalitetne alternacije.

Potvrda tome bit će večerašnja izvedba (u 19 sati) opere Giacoma Puccinija u kojoj će nastupiti osječki prvaci opere Sanja Toth (Tosca), Damir Fatović (Cavaradossi), Slobodan Cvetičanin (Scarpia) i Vlaho Ljutić (crkvenjak). Očekujući večerašnji nastup operni solisti odgovorili su na pitanja: koliko je za soliste zahtjevna opera poput Tosce, kako su zadovoljni svojom interpretacijom i suradnjom s kolegama te ima li osječki ansambl, kako tvrdi Prohić, kvalitetu za čak dvije odlične podjele svih uloga u Tosci.

12 godina zrelija

Sopranistica Sanja Toth rekla je: “Tosca je jedna od najzahtjevnijih opera, koja zahtijeva psihofizičku spremnost i nadasve pjevačku zrelost. Priča je to o strasnoj ljubavi, prožeta ljubomorom, prijevarom i smrću. To je triler jer pogibaju glavni protagonisti (Scarpia daje pogubiti Cavaradossija, Tosca ubija Scarpiju i na kraju Tosca ubija sebe). Tosca je prava drama u svakom smislu riječi. Pjevački - duge fraze, puno visokih držanih tonova, puno daha, dugih dueta, belcanto fraza, do “brus” tonova... Moram li još nabrajati?! Tri čina Tosca pjeva, pjeva, pjeva... i glumi naravno (hahahaha).

“U sve svoje uloge, tako i u ulogu Tosce ušla sam srcem, dušom i tijelom, istinskim proživljavanjem i uživljavanjem u lik (Sanja je postala Tosca, Tosca je Sanja). S takvom energijom koja izlazi iz mene, dajem i impuls svojim partnerima. Znala sam što me čeka kada sam se uhvatila u koštac s Toscom, jer prvi put sam tu ulogu pjevala 2003. godine. Zrela tada, a sada nakon 12 godina još zrelija i sigurnija u ono što sam napravila i prenijela na daske koje život znače. Puccini mi je najdraži operni skladatelj i Tosca mi je jedna od najdražih uloga. Otkada radim u kazalištu (a to je gotovo punih 30 godina) oduvijek imam izvrsnu suradnju sa svim svojim kolegama, kako s onima u stalnom angažmanu, tako i s gostima. Žao mi je što nisam i sada pjevala premijeru, jer nažalost kod nas samo na premijere dolaze kritičari, intendanti i ravnatelji drugih opernih kuća te mediji. A vjerujte mi, svaka predstava je premijera, a ne samo ona prva. Meni je jasno da treba prezentirati i druge pjevače, ali to ne znači da su bolji od onih koji pjevaju drugu, treću ili četvrtu predstavu. Svi smo mi u istom rangu i razlikujemo se u boji glasova i interpretaciji. Imamo izvrsnu ravnopravnu i takozvanu sekundarnu podjelu. Osobno znam da imam svoju meni najdražu osječku publiku. Veselim se svojoj premijeri.

Puccini je vrhunac

“Tosca je izuzetno zahtjevna za soliste. Logična kronologija pjevačkoga sazrijevanja je takva da je poželjno u početku karijere pjevati belcanto uloge: Donizzetti, Bellini, Verdi, a tek potom, kao vrhunac pjevačkoga umijeća može uslijediti Puccini, odnosno zreli verizam. Kod Puccinija, pored elemenata belkanta, imamo i izrazito dramske pjevačke naboje koji iziskuju pjevačku zrelost i visoku razinu tehničke spremnosti. Orkestar je iznimno gust i snažan, a to može biti zamka za pjevača: s orkestrom se ne treba natjecati već pronaći savršenu dinamičku sinergiju, što sam, moram priznati, tek u svojoj zrelosti uspio potpuno postići. U interpretaciji pjevački zahtjevne uloge Cavaradossija pomaže mi emocionalni angažman i potpuna uronjenost u lik. Meni je ovo treće uprizorenje Tosce, prvo je bilo u Zagrebu, a potom dva u Osijeku. Općenito sam puno pjevao Puccinija, čija glazba odgovara mome glasu i pjevačkom habitusu. Zahvaljujući upravo mome glasu, koji se odlikuje talijanskom bojom, eminentni dirigenti poput Šuteja, Voltolinija i Bareze angažirali su me u projektima verističkoga karaktera. Osim Tosce pjevao sam La Boheme, Turandot, Madamme Butterfly, a Tabarro sam uprizorio u čak pet režija: tri u Zagrebu te po jednu u Ljubljani i Osijeku. Moju interpretaciju Cavaradossija u ovome uprizorenju Tosce neka procijeni publika. Ja se u njoj osjećam sjajno, a redatelj Prohić donio je neke nove elemente verističkoga izričaja koji se savršeno uklapaju u snažan glazbeni jezik. Probe su bile intenzivne i sadržajne. Kapacitet osječkoga opernog ansambla zasigurno pruža publici priliku da uživa u još jednoj izvanrednoj podjeli Tosce ove subote”, rekao je Damir Fatović.

Nisam pobjegao

“Opera Tosca je jako zahtjevna za sve soliste glavnih rola. Osobe koje upriličuju ulogu Tosce, Cavaradossija i Scarpije moraju biti pjevački zrele, glazbeno jako potkovane i moraju imati savršen mentalni sklop, kako bi odgovorile svim zahtjevima Puccinija, koji je ovu operu napisao kao opernu dramu. Meni je uloga Scarpije donijela veliko zadovoljstvo. Veliki operni pjevači svjetskog renomea izbjegavaju interpretirati ulogu Scarpije. Meni ta uloga nije predstavljala nikakav problem, s obzirom na to da sam pjevčki i tehnički jako zreo, glumački izuzetno potkovan, tako da nisam pobjegao¨od izazova. Samo da podsjetim cijenjeno slušateljstvo i čitateljstvo da sam ulogu Scarpije upriličio i davne 2003 godine.

Suradnjom sa svim kolegama, kako gostujućim, tako i domaćim solistima izuzetno sam zadovoljan. Svatko na svoj način dao je sebe na probama i u predstavi, izuzetno smo jedni druge nadahnjivali i nadopunjavali. Svojom interpretacijom izuzetno sam zadovoljan, jedino mi je žao što je moju interpretaciju Scarpije vidjela i čula tek publika na trećoj predstavi. Zašto? Na to vam ne mogu odgovoriti jer su za podjele uloga bili zaduženi dirigent i ravnatelj Opere Filip Pavišić i redatelj predstave Ozren Prohić. No, prema mom skromnom mišljenju, očito da njihovo viđenje moje interpretacije uloge Scarpije nije isto.

Redatelj Prohić izjavio je da osječki ansambl ima dvije odlične i kvalitetne podjele. No publika mora prosuduti je li baš to tako. Neke soliste pubilka je mogla čuli kroz ove prve tri predstave. U subotu će imati priliku čuti pravu osječku podjelu, koja je isto davne 2003. godine i iznijela operu Tosca na svojim plećima.

Darko KOVAČEVIĆ

Vjerujte mi, svaka predstava je premijera, a ne samo ona prva, kaže Sanja Toth

Možda ste propustili...

FOOZOS OBILJEŽIO 150. OBLJETNICU ROĐENJA IVANE BRLIĆ-MAŽURANIĆ

Predstava “Blagoslov” u čast našoj velikoj književnici

AUKOS PREDSTAVLJENA MONOGRAFIJA “STANISLAV MARIJANOVIĆ”

Ako budete dobri, o vama će pisati monografije, ako ne budete - vi ćete ih pisati

Najčitanije iz rubrike