Novosti
NOVA KAMPANJA - VEĆ VIĐENE PORUKE

Za vlast se bore “oni koji Hrvatsku
nisu željeli” i “oni koji su je pokrali”
Objavljeno 10. listopada, 2015.
Kampanjom zasad dominira Milanović, u stilu “pristao sam bit ću sve što hoće”

U predizbornoj kampanji nećemo imati mnogo novih tema jer ovaj rovovski rat između HDZ-a i SDP-a traje već dobrih godinu dana, rekao nam je Ivan Rimac, politolog s Pravnog fakulteta u Zagrebu, najavljujući za Glas Slavonije glavne odrednice predstojeće kampanje.

- Pucalo se iz svih topova cijelo vrijeme i jedino što će se sada postaviti kao novo, zapravo je pitanje programa jedne i druge stranke. Koliko vidim, to je sada nešto oko čega će se nešto intenzivnije “natezati”. Dosad se tu najčešće propitivalo kada će se pojaviti HDZ-ov program. I kada je krenula HDZ-ova prezentacija prvih dijelova tog programa u njihovim govorima, ujedno su počeli inzistirati na pitanju gdje je program protivničke strane. U okviru toga krenula je i rasprava hoće li se ili ne sučeljavati u medijskom dvoboju ili nečem sličnom - kaže Rimac.

Most i HDSSB

Na pitanje koliko u tom programskom dijelu uopće ima prostora za prezentaciju drugih stranaka, kaže kako one u pravilu i idu sa svojim programima jer nemaju toliko velik broj ljudi poznat široj javnosti i obično pokušavaju bar na nekim neuralgičnim točkama graditi prezentaciju svoje koncepcije ili programa. “Tako Most inzistira na redukciji lokalne samouprave, odnosno restrukturiranju države u tom pogledu, HDSSB to također propituje. Ostaje vidjeti hoće li i jedni i drugi uspjeti detaljnije obrazložiti svoje prijedloge”, ističe Rimac. HDSSB je, čini se, dobro krenuo.

- Vrijeme će pokazati ako možda griješim, ali zasad bih ovu kampanju označio sintagmom “već viđeno”. Svest će se na to da HDZ o SDP-u govori: “To su oni koji Hrvatsku nikada nisu željeli, a k tome su još i nesposobni - moramo ih smijeniti”. S druge strane imamo poruku: “Nema povratka na staro”, Milanović i njegova ekipa šalju poruku o HDZ-u: “To su oni koji su Hrvatsku pokrali, nemojte ih vratiti na vlast”. Mislim da će to biti dvije osnovne poruke koje će se onda varirati s određenim temama - smatra pak Berto Šalaj, politolog s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu.

Prema njegovim riječima, izbjeglice su golema tema, ali smatra da će se na kraju ipak pokazati kako će se u kampanji ići upravo na način koji je opisao. Njegova je prognoza da će većih varijacija biti sa strane vladajuće koalicije i premijera Milanovića jer je on, na neki način (kako je i sam rekao), onaj koji sustiže i dostiže HDZ, pa po nekim od njegovih posljednjih istupa vidimo da će on to pokušati napraviti ne birajući diskurs.

Apstinencija birača

- Dakle, Milanović je u zadnje vrijeme postao domoljub, on je postao patriot, a s druge je strane opet postao socijaldemokrat, gotovo socijalist, iako je za sebe prije govorio da je liberal. On je postao i Tuđmanov obožavatelj, zapravo što god treba biti kako bi dostigao tu HDZ-ovu prednost. S druge strane, čini mi se da HDZ ni sam nije siguran kako reagirati na tu Milanovićevu kampanju. HDZ ima svoje čvrsto biračko jezgro, 30-ak do 35 posto, ali ne zna kuda bi se dalje širio, nesigurni su da li im neka radikalizacija diskursa da ponovno ističu te nacionalne teme i idu na optužbe za komunizam te zahtijevaju lustraciju, može više štetiti ili koristiti. Još uvijek čekamo taj iskorak da vidimo kako će se HDZ postaviti. Vidimo da su priču o “dolini suza” i potrebama reformi stavili po strani i zanemarili te da se u programu ne fokusiraju na to i čekamo da vidimo u kojem će smjeru oni u svojoj kampanji krenuti - ističe Šalaj, dodajući kako su u HDZ-u zasad više reaktivni, nego proaktivni. Čini mu se da se još nisu do kraja snašli u pretkampanji te da zasad njome dominira Milanović koji je sve što treba, u stilu “pristao sam bit ću sve što hoće”.

Kada je riječ o često spominjanoj apstinenciji birača, kao posljedici nezadovoljstva ponuđenim, Ivan Rimac nam je rekao da se ona obično sprječava emocionalnim angažiranjem glasača. Dodaje kako je jedna od poruka koja se sada vrlo često pojavljuju u medijima, jest da su ovo izbori od povijesnog značenja. “To je jedna od onih koje idu na motiviranje birača. A svaki su izbori od povijesnog značenja, ako iza toga netko napravi povijesno važne korake, ali to uglavnom ne znamo na samim izborima, nego tek kada netko dođe na vlast”, zaključuje Ivan Rimac.

Igor BOŠNJAK
BITKA ZA NEODLUČNE ODAVNO JE POČELA

- Kampanja se uvijek radi ne toliko za članstvo, koliko za one neodlučne, ili bar za one koji su negdje između jedne i druge strane. Mislim da je ta bitka već odavno počela, dapače, da je već i opredijelila dio tih ljudi, i to upravo na temi izbjeglica, oko koje načelno i ne bi trebalo biti nekakve velike kampanje. Međutim, niz emocionalnih poruka i koncepcijskog razilaženja oko toga kako se odnositi prema izbjeglicama, bilo je nešto u što su se ljudi uključili i donijeli nekakve odluke o prihvatljivosti ili neprihvatljivosti pristupa koji su imali sadašnja vlada i koalicija vezana uz HDZ - rekao nam je Ivan Rimac.

“SKRETANJE” PO GLASOVE

- HDZ želi izvesti sve svoje birače na izbore. Nisu sigurni kuda bi se mogli dalje širiti i najvažnije im je da njihovi birači toga dana budu tu. Milanović pak ide na neodlučne birače, pokazujući se u različitim izdanjima te kao netko tko je kompetentan i apsolutno kontrolira situaciju. Vidio je tihu većinu na centru i desnom centru te se zapitao: “Zašto ti ljudi ne bi glasali za mene?” I procijenio da mu to, da tako kažem, veličanje Tuđmana i isticanje domoljublja neće oduzeti glasove na ljevici, što mu je najvažnije. Što god dobio na drugoj strani to mu je odlično, no bitno je da mu ne našteti na ljevici. Očito SDP procjenjuje kako im u toj tijesnoj borbi, gdje će svaki glas biti važan, neće naškoditi to “skretanje”. Milanović je zasad aktivniji, što ne znači da će biti i uspješniji. HDZ se, prema mom sudu, zasad još nije našao - kaže Šalaj.

Berto Šalaj

politolog

Milanović je postao Tuđmanov obožavatelj i domoljub. S druge strane, opet je socijaldemokrat, prije je govorio da je i liberal.

Ivan Rimac

politolog

Svaki su izbori od povijesnog značenja, ako iza toga netko napravi povijesno važne korake.

“VEĆ VIĐENO”

JE IZRAZ KOJIM POLITOLOZI OPISUJU DOSADAŠNJU KAMPANJU

Možda ste propustili...