Novosti
TONI SLAVICA PROVEO DVIJE SEZONE RADEĆI NA KRUZERU

Ploveći se zaradi i obiđe svijet, ali je posao krvav
Objavljeno 28. srpnja, 2015.
Za testiranja i karte do matične luke treba 13.000 kuna, a dio kompanija vraća

Šibenčanin Toni Slavica dvije je sezone proveo radeći na kruzerima kompanije Carnival. Posao je to za koji slovi da donosi dobru zaradu te omogućava onima koji se odluče otisnuti na pučinu da vide cijeli svijet.

Zbog čega ste se odlučili otići raditi na kruzer? Kakva je procedura odlaska?

- Jedini razlog zbog kojeg sam otišao je da skupim radno iskustvo radeći vani i da vidim svijet, zemlje koje inače u životu ne bih imao prilike vidjeti. Kad sam skupio dovoljno hrabrosti, jer nije to baš mala stvar, kontaktirao sam agenciju 'A priori' u Lovranu. Nakon predane molbe i životopisa, dva mjeseca sam čekao da mi se otvori termin za intervju, a obavio sam ga s predstavnikom Carnival cruisera, Indijcem Erikom Chinoyem. Razgovor je trajao sat vremena, razgovarali smo doista o svemu i svačemu i sve je prošlo u redu. Isti dan imao sam i ispit iz engleskog jezika koji sam položio s 94 posto i nakon toga kreće priprema daljnje papirologije: dogovaranje termina za vizu, pomorska knjižica, polaganje breveta u Rijeci (breveti su dokaz o osposobljenosti), obnavljanje putovnice i liječnički pregled. Ukupni trošak s uključenim putovanjima Šibenik - Zagreb - Rijeka je oko 13 tisuća kuna. U tu je cijenu uključena i zrakoplovna karta Zagreb - Frankfurt - Orlando, koju kompanija refundira nakon dolaska na brod, kao i vizu.

Kako je izgledao vaš prvi ugovor?

- Prvi ugovor počinje ukrcajem na Carnival Sensation na Floridi. Njegove kružne ture traju tri dana: iz matične luke plovi se u Nassau na Bahamima, a treći dan je sea day, odnosno plovidba. To je bio brod s 900 zaposlenih i 2800 gostiju. Na “Sensationu” sam imao trening za bar department u trajanju od 23 dana kako bih usavršio osnove posla, komunikaciju s gostima, posluživanje, držanje, apsolutno sve sastojke pića, koktela i podrijetla vina. Drugi dio obuke odnosi se na komunikaciju s kolegama, ponašanje na brodu, kako reagirati u slučajevima opasnosti, panike, vatre na brodu ili pri smrtnim slučajevima. Nakon ta 23 dana ukrcao sam se na najveći brod flote, Carnival Dream, koji zapošljava 1500 radnika i prima 5700 gostiju. S 15 paluba, 'Dream' je dug 306, a širok 37 metara. Na tom bodu bilo je radnika 45 različitih nacionalnosti. Na kruzere najčešće dolaze radnici iz Indije, Burme, Hondurasa, Kine, Gvatemale, Filipina, SAD-a, cijele balkanske regije, ali i iz Rumunjske, Češke, Slovačke, Turske ili Mađarske. Jedan 'krug' ovog broda traje sedam dana. Carnival Drema isplovljava iz Port Caneverala, ide u Nassau, glavni grad Bahama, slijedi Conzumel u Meksiku, zatim sea day, odnosno dan plovidbe i povratak. Nakon ove ture sljedeće kruženje je drukčije: matična luka, plovidba do Belizea, St. Maarten, St. Thomas pa Ocho Rios na Jamajci. Moja pozicija na brodu bila je bar waiter, odnosno šanker, a već sljedeći ugovor imam pravo na promociju u bartendera, što je odlično jer bartenderi imaju fiksnu plaću, a ne postotak kao šankeri.

Kako izgleda život na brodu?

- Osoblje je smješteno na palubama 1, 2, 3. Kabine su jako male, pet puta pet metara i dijele se s cimerom. Odlična stvar kod ovog posla je što se uspije izići u svaku luku pa stvarno vidiš svijeta. Gosti su vani pa onda na brodu nije potrebno toliko osoblja. Uz posao se stigne i zabaviti i uživati. Što se samog posla tiče, radi se od osam pa do četrnaest sati svaki dan, a dnevno se mijenjaju uniforme i do četiri puta: jutarnja, dnevna, večernja, svečana, disko, za bazen, stand up komediju, kazalište, sve ovisi u kojem si baru smješten. Raspored dužnosti mijenja se jednom mjesečno. Kompanija radi pod motom 'oslovljavaj goste imenom i uključi zabavu u sve što radiš'. Svi zaposleni moraju imati pločicu s imenom, državom i pozicijom na brodu, pa čak i oficiri i kapetan broda.

Ivana Šimundić/ŠT
Uspije li se uštedjeti na brodu?

- Budući da nema troškova osim za osobnu higijenu, izlaske, piće ili cigarete, uspije se uštedjeti nešto novca. Recimo, kutija cigareta na brodu je tri dolara, a Heineken dolar i pol. Hrana na brodu je vrlo raznolika, uvijek se nađe nešto i nikad nećeš ostati gladan. Ipak, uz svu raznolikost, prevladavaju riža i curry. Znaju napraviti i sarme, ali umjesto mesom, pune ih samo rižom.

nulta stopa tolerancije na drogu, vrijeđanje, sukobe...

- Carnival kompanija ima nultu stopu tolerancije na drogu, nasilje, vrijeđanje na rasnoj, vjerskoj i nacionalnoj osnovi, nenošenje pločice s imenom, sukobljavanje s nadređenima i nepoštovanje pravila na brodu. Na brodu nema keša, sve se plaća Carnival karticama na koje gosti uplaćuju novac kad dođu na brod. Gosti su 95 posto Amerikanci, očekuju vrhunsku uslugu i žale se i na najmanju sitnicu. Uglavnom je to srednji sloj građanstva, osim na brodovima koji su smješteni u New Yorku i Galvestonu u Teksasu – ti gosti su izrazito zahtjevni, žele da im skidaš zvijezde s neba i jako su bogati, kaže Toni Slavica.