Novosti
PROBLEMI DOMAĆIH PRIJEVOZNIKA

Registracija je kamiona u Sloveniji jeftinija i do 10 tisuća kuna nego u Hrvatskoj
Objavljeno 23. travnja, 2015.
Nas ne može spasiti ni cijena goriva od pet kuna ako posla nema - kaže Igor Gregić

Predstavnici Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika trebali su u srijedu imati sastanak u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, ali im je on večer prije jednostrano otkazan.

To je za njih bilo kao ulje dodano na vatru izazvanu povećanjem trošarina pa potom i posljednjim poskupljenjem goriva. Udruga je nešto ranije uzburkala javnost pozivom svojim članicama da zbog toga gorivo toče u Sloveniji i drugim susjednim zemljama, a priprijetili su i pozivom na blokadu cesta i zaustavljanjem teretnog prometa.

Na gubitku

- No kada smo se već skupili, održali smo sjednicu upravnog odbora udruge i upozorili na dvije teme. U situaciji u kojoj imamo rast cijene goriva i pad vrijednosti eura mi prijevoznici, a činimo sedam posto od ukupnog broja svih zaposlenih u Hrvatskoj, na gubitku smo - upozorava Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge.

Vlado Brajko, prijevoznik iz Đakova, koji u ovoj udruzi predstavlja članstvo Slavonije, kaže kako se očekuje da Vlada reagira na činjenicu da zemlje u okruženju, pa posljedično tome i njihova konkurencija, imaju mnogo jeftinije fiksne troškove.

- Što znači da je i do deset tisuća kuna jeftinija registracija po jednoj prijevoznoj jedinici. Tražimo od Ministarstva i Vlade da korigiraju naše cijene jer u takvoj situaciji jednostavno prestajemo biti konkurentni - kaže Brajko.

I to je istina. Primjerice registracija kamiona, kao najskuplja stavka u cijeloj priči u Hrvatskoj je na razini tri tisuće eura, u Sloveniji - 1200 eura. K tome, ondje prijevoznik na kraju godine može računati i na povrat trošarina na gorivo. Hrvatski ne. U Hrvatskoj se kamion mora registrirati svake godine, u drugim zemljama je uobičajeno - svake druge godine.

Stoga ne čudi sve otvorenije razmišljanje domaćih prijevoznika da svoje kamione preregistriraju u inozemstvu. To je tehnički izvedivo na način da se u drugoj zemlji otvori tvrtka. To uostalom nije ništa novo. Praksa je to Austrije, Italije i Njemačke. U ovoj potonjoj prijevoznici su se “preselili” u Slovačku, gdje su im svi fiksni troškovi jeftiniji nego u matičnoj zemlji.

Zasad neće blokirati promet

- Mi o tome još ne razmišljamo - kaže Dario Majić, direktor transporta u Ricardu, najvećem domaćem kamionskom prijevozniku. Majić je istovremeno i predsjednik Grupacije cestovnog teretnog prijevoza pri HGK-u, za sljedeći tjedan i oni imaju najavljen sastanak. Za sada je izvjesno kako nisu skloni razmišljanju o eventualnom zaustavljanju prometa jer Majić kaže kako to znači da se onda nekog drugog onemogućava u njegovu radu.

- Stvar je u tome što smo mi prijevoznici produžena ruka gospodarstva, mi pružamo uslugu prijevoza robe od onog tko ju je proizveo do onog tko ju je kupio. Ako nema toga, neće biti posla ni za nas. Što znači da nas ne može spasiti ni cijena goriva od pet kuna ako posla nema - kaže Igor Gregić, prijevoznik iz Osijeka i predsjednik Grupacije prijevoznika pri HGK Županijskoj komori Osijek.

- U situaciji kada stavka 'gorivo' ima 50 posto udjela u formiranju cijene usluge, prostora za korekciju ima u potezima koje može kreirati državna administracija upravo u pitanju trošarina - kaže Gregić. Dodaje kako samo deset posto prijevoznika ima ugovorene i stalne poslove, a bilo bi idealno da je taj omjer 70 posto. Ovako većina prijevoznika jedva preživljava od registracije do registracije...

Dario KUŠTRO
DIZEL-KLAUZULA

I u ugovorima koje potpisuju prijevoznici postoji klauzula, ne devizna, nego dizel-klauzula. “To znači da se cijena usluge u ugovoru koji imamo sklopljen s korisnikom korigira 'na više' u situacijama kada cijena goriva poraste iznad određene granice, odnosno snižava se ako cijena goriva padne”, objašnjava Majić.

KAKO TO RADE TURCI

U Turskoj, kako bi pomogli svojim prijevoznicima, na graničnim prijelazima prema Europi imaju crpke na kojima je cijena goriva - prepolovljena. “Time ih, jasno, stimuliraju da kupe što više domaćeg goriva. Ali nemaju ništa protiv kada se i neki strani prijevoznici okoriste ovako povoljnim tankiranjem”, kaže Gregić.

12.000

vozila težih od 7,5 tona registrirano je u Hrvatskoj

20.000

je profesionalnih vozača u Hrvatskoj

ZBOG TROŠKOVA

MNOGI PRIJEVOZNICI RAZMIŠLJAJU O PRESELJENJU TVRTKE U INOZEMSTVO

DRAGUTIN KRANJČEC

predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika

U situaciji u kojoj imamo rast cijene goriva i pad vrijednosti eura mi prijevoznici smo na gubitku

Možda ste propustili...

NOVA PRAVILA O RADU PREKO DIGITALNIH PLATFORMI

Nema više lažne samozaposlenosti

NEZDRAVA PREHRANA I FIZIČKA NEAKTIVNOST

Povišeni kolesterol i kod djece

Najčitanije iz rubrike